Sokan úgy gondolják, hogy a legutóbbi, látványos rövidfilm, amellyel a Marathon világát mutatták be, mesterséges intelligenciával készült, ez a gyanú pedig mélyen sérti a rendezőt. Alberto Mielgo határozottan állítja, hogy nem használtak generatív MI-t a videó elkészítése során, és hangsúlyozza, hogy a projekt mögött 155 ember hónapokon át tartó, kemény munkája áll.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Marathon kezd a PlayStation egyik legproblémásabb projektjévé válni. A Bungie lövöldéje még meg sem jelent, de már most viták sorozatának középpontjában áll, és rengeteg játékos biztosra veszi, hogy amint kijön, óriásit fog bukni. A Sony következő live service címe most ismét a közösség célkeresztjébe került, mert egyesek szerint a legutóbbi rövidfilmje mesterséges intelligenciával készült. A videó rendezője, Alberto Mielgo ugyanakkor egyértelműen és kategorikusan visszautasítja ezeket az állításokat.
A szóban forgó projekt egy több mint nyolcperces, filmes hangvételű trailer, amely a Marathon univerzumát és azokat a szereplőket mutatja be, akiket az új lövöldében irányíthatunk majd. A videó több mint hét hónappal ezelőtt, 2025. április 12-én jelent meg, és akkor elsősorban a Bungie által választott látványvilág, valamint az váltott ki vitát, hogy a PlayStation ismét a Game as a Service (GaaS) modell mellett tette le a voksát. Mostanra azonban – ahogy említettük – újra fellángolt a téma, ezúttal azért, mert egyre több felhasználó gyanakszik arra, hogy az átvezető jelenetek elkészítéséhez mesterséges intelligenciát is bevetettek.
Mielgo egy Instagram-posztban reagált a vádakra, ahol nem csupán azt tagadta, hogy mesterséges intelligenciát használtak volna a Marathon videóhoz, hanem azt is leszögezte, hogy a jövőben sem kíván ilyen eszközökhöz nyúlni. „Nem hiszem el, hogy odáig jutottunk, hogy ezt külön ki kell mondanom, de tessék: ez nem MI. Helló? Amit ebben a kisfilmben láttok (festmények, animációk, 2D- és 3D-munka, kompozitálás és renderelés), mind egy hatalmas csapat munkája; 155 elképesztő emberé és rengeteg óra, nap, hónap… Igen, ez az Achilles-sarkunk: az idő,” fogalmazott a rendező, ezzel aláhúzva, hogy a látottak mögött valódi, embert próbáló munka áll.
„Nagyon szeretem ezt a kis filmet,” folytatja Mielgo. „Sokan kérdeztétek tőlem, mit gondolok a mesterséges intelligenciáról… Őszintén szólva fogalmam sincs. De egy dolog biztos: az MI soha nem fogja elvenni tőlem az alkotás és a festés örömét (és tőletek sem). Ezt a részt soha nem lehet majd helyettesíteni.” A Marathon rövidfilm rendezője ezzel próbál pontot tenni egy olyan vita végére, amely napok óta foglalkoztatja a játékosközösség egy részét, és egyben világossá teszi, hogy számára az alkotás örömét semmilyen algoritmus nem veheti el.
A Marathon a PlayStation egyik legnehezebb ügye lett
Ahogy a cikk elején is említettük, a Marathon meglehetősen rázós utat jár. Az első, kifejezetten rosszul fogadott bemutatók után a Bungie és a PlayStation bejelentette, hogy elhalasztják a megjelenést, hogy a rajongói visszajelzések alapján finomítsák az élményt, és végül egy olyan játékot adjanak ki, amely valóban képes megfelelni az elvárásoknak, valamikor az aktuális pénzügyi év során, amely 2026. március 31-én zárul.
A jövőt természetesen senki nem látja előre, így azt sem tudhatjuk, mi vár majd a Marathon sorsára, amikor végre megjelenik. Annyi viszont biztos, hogy a fejlesztés folyamata alapjaiban változtatta meg a Sony és a Bungie kapcsolatát, és jelentősen csökkentette a Destiny 2 alkotóinak korábbi önállóságát. Bármi is lesz a következő játékuk, a stúdió már nem egészen ugyanaz a cég, amely korábban más nagy projektekkel lenyűgözte a közönséget.
Forrás: 3djuegos



