A Square Enix nem utálja Yoko Tarót, és szívesen látna még több játékot a nevén, de a háttérben ugyanaz az iparági matek áll, amit már ezerszer láttunk: volt üzleti vezetőjük, Jacob Navok szerint egyszerűen nem elég nagy a közönség ahhoz, hogy biztonsággal visszahozza a fejlesztési költségeket.
A Square Enix a játékipar egyik legnagyobb konglomerátuma, és ebből fakadóan nem szívesen fizet ki hatalmas büdzséket olyan projektekre, amelyeknél nincs elég erős profitgarancia. Ez a hozzáállás nem új keletű, a Final Fantasy-stúdiókat és más nagy kiadókat is ugyanaz a nyomás éri. Most viszont konkrétan azt is látjuk, hogy ez az oka annak, hogy a NieR-széria megalkotójának, Yoko Tarónak jó pár játéktervét a vezetés egyszerűen elkaszálta.
Taro nemrég a dél-koreai G-CON 2025 rendezvényen beszélt arról, hogy jelenleg nem irányít új játékfejlesztést, mert számos projektjét törölték. Mivel ő a Drakengard és a NieR szellemi atyja, a bejelentés sok ezer játékost sokkolt, akik azonnal a Square Enixet kezdték győzködni, hogy engedjék átmenni a koncepcióit a zöld lámpán. A reakció jól mutatja, mennyien vennék gondolkodás nélkül a japán fejlesztő következő játékát már megjelenéskor. Ekkor szállt be a vitába Jacob Navok, a kiadó egykori üzleti igazgatója, aki – a GamesRadar+ beszámolója szerint – elmagyarázta, miért nem kaptak jóváhagyást a Voice of Cards-sorozat alkotójának új ötletei.
Navok egy rövid X-posztban úgy fogalmazott, hogy „szívesen készítenénk még több Yoko Taro-játékot, de a közönség mérete nem elég nagy ahhoz, hogy fedezze a költségeket”. Ez sok rajongót váratlanul ért, különösen annak fényében, hogy a NieR: Automata már 9 millió példány fölött jár, és 2B figurája önmagában is komoly bevételt hozott a merchandise-ból. Navok egy újabb bejegyzésben folytatta a gondolatot, kiemelve, hogy „nem viccelek. A Square Enix nyereséges videojátékokat akar készíteni. Ha azt gondolják, hogy egy játék pénzt hozhat, nagy valószínűséggel meg is jelentetik.”
Ahogy Navok rámutat, Taro kijelentései olyan, meg nem nevezett projektekről szólnak, amelyek soha nem jutottak el a bejelentésig. Vagyis simán lehet, hogy egyik elkaszált koncepció sem egy új NieR-epizódhoz kapcsolódott volna – ez a sorozat szinte biztosan megfelelne a Square Enix elvárásainak a várható közönségméretet tekintve. Ennek ellenére Taro világossá tette, hogy továbbra is kap fizetést a munkájáért, és inkább „nem ad ki semmit, mint hogy valami furcsaságot dobjon piacra”, ami azért valamelyest megnyugtatta a rajongók egy részét.
Nem ritka, hogy nagy nevek projektjei a kukában végzik
Az, hogy valaki leszerződik egy nagy kiadóval, még egyáltalán nem garancia arra, hogy a következő játékából valóban kész termék lesz. Az iparág tele van a Taro-féle helyzetekhez hasonló sztorikkal, sőt olyan címeket is láttunk, amelyek már hivatalosan zöld utat kaptak, aztán mégis a kukában kötöttek ki. A frissebb példák között ott van a már megszűnt The Initiative-féle Perfect Dark, vagy az az MMO, amelyen az The Elder Scrolls Online-ért felelős ZeniMax Online Studios dolgozott. A PlayStation is beletett 25 millió dollárt egy, a God of War-készítőitől érkező projektbe, mielőtt végül félretolta volna.
Minden ilyen esetben ugyanaz a gyökérok: a döntéshozók félnek attól, hogy hatalmas összegeket égetnek el fejlesztésre, majd a megjelenés után nem jön vissza a pénz. Ez a félelem ösztönösen óvatossá teszi őket minden olyan ötlettel szemben, amely túl kísérletezőnek vagy kockázatosnak tűnik. És, ahogy látjuk, ez a gondolkodásmód ugyanúgy jelen van azoknak az irodáiban is, akik a Final Fantasy mögött állnak.
Forrás: 3djuegos



