A PlayStation PC-s milliárdjai mögött valami nagyon nem stimmel: miért fordulnak el a Steam-játékosok a Sonytól?

A Sony az elmúlt években vagyont keresett azzal, hogy megnyitotta első félparty címeit a PC-s közönség előtt, a Steam-bevételek pedig már bőven átlépték az egymilliárd dolláros határt. Csakhogy miközben a számok papíron jól mutatnak, egyre kevesebb játékos figyel fel az új PlayStation-portokra, és a legfrissebb megjelenések már meg sem közelítik az első hullám sikereit.

 

Körülbelül öt éve döntött úgy a Sony, hogy nem csak konzolon akarja kamatoztatni a belső fejlesztésű játékait, hanem PC-n is. A rajt szinte tankönyvi példának számított: a Horizon: Zero Dawn Steamen önmagában közel ötmillió eladott példánynál jár. Összképet nézve az egész projekt kifejezetten jövedelmező volt, hiszen a cég úgy tudta megőrizni előnyös helyzetét a konzolpiacon, hogy közben a Valve áruházában is stabil lábat épített. Becslések szerint a Steam-jelenlét már több mint 1,5 milliárd dollár bruttó bevételt hozott. Ezek a látványos számok azonban elrejtenek néhány kellemetlenebb tényt.

Az első ilyen egy kifejezetten keserédes adat: a Sony Steam-bevételének csaknem egyharmada a Helldivers 2-nek köszönhető. Az Alinea Analytics jelentése szerint az Arrowhead Studios kooperatív lövöldéje 12,7 millió példányban kelt el, és önmagában több mint 400 millió eurót termelt PC-n. A PlayStation ugyan részesedik ebből, de hosszú távon ez nem igazi győzelem. A legnagyobb fejőstehenük ugyanis már nem saját IP. A fejlesztő stúdió vezérigazgatója nyíltan közölte, hogy a következő játékukat függetlenül, saját kiadásban készítik el. Nem arról van szó, hogy ne lennének hálásak – következetesen remek partnerként beszélnek a Sonyról –, de a jövőben teljes önállóságra vágynak.

Szerencsére más PlayStation-címek is szépen teljesítettek PC-n. A God of War (2018), a Days Gone és a Marvel’s Spider-Man Remastered együttesen több mint tízmillió példányt adtak el, körülbelül 375 millió dolláros bevétellel. Ezek erős számok, különösen a Deacon St. Johnt középpontba állító Days Gone esetében, amely jócskán túlszárnyalta még a legoptimistább várakozásokat is. Konzolon sem szerepelt kifejezetten rosszul – a Sony first party kínálatából semmi sem bukik nagyot –, de elmaradt a PS4 legnagyobb exkluzívjai mögött. PC-n viszont egészen más a kép: relatív teljesítménye sokkal jobb, és a fent említett Spider-Man-portnál is több játékoshoz jutott el.

Hol a probléma akkor? Ott, hogy a PlayStation legjobban teljesítő PC-s játékai többnyire régebbi címek. Ha egymás mellé tesszük az eladásokat a megjelenést követő első 427 napban, a God of War (2018) majdnem két és félszer annyit fogyott, mint a God of War Ragnarök. Ugyanez a trend látszik, ha a Marvel’s Spider-Man Remastered-et hasonlítjuk a Marvel’s Spider-Man 2-höz – az előbbi az első 294 napjában nagyjából kétszer annyi példányt adott el. A Horizon-sorozatnál pedig még durvább a kontraszt: a Horizon: Forbidden West az első 608 napjában alig érte el az első rész PC-s eladásainak harmadát.

 

Félrevezető vagy félreértelmezett statisztikák?

 

Az Alinea Analytics anyaga érdekes képet fest, de önmagában nem ad teljes magyarázatot. A Sony 2022 óta már több mint tizenöt PlayStation-játékot hozott át PC-re. A kiadó stratégiája az volt, hogy gyorsan behozza a lemaradást, és minél hamarabb elérhetővé tegye a fontosabb címeket, ahelyett hogy minden egyes játék köré külön, hosszabban épített marketinget húzna. Ennek lett az egyik következménye a Marvel’s Spider-Man-saga sajátos időzítése is. Konzolon öt év telt el az első és a második rész között, PC-n viszont még két és fél év sem. Nem meglepő, hogy így a folytatás kevésbé tűnik különlegesnek, és nehezebb komoly kereskedelmi lendületet adni neki.

A PlayStation-játékok iránti érdeklődés visszaesése ráadásul más címeken is látszik. A The Last of Us Part I, az Until Dawn vagy a Returnal eredményeit mind lehet magyarázni egy-egy konkrét tényezővel – késői port, technikai problémák, szűkebb közönség –, de a végeredmény így is az, hogy elmaradtak a várakozásoktól. A képbe egyetlen igazi kivétel fér bele: a Ghost of Tsushima. Bár hivatalos eladási vagy bevételi adatokat nem kaptunk, annyi tudható, hogy a Sony egyjátékos címei közül ennek volt a legmagasabb egyidejű játékosszáma Steamen a rajtkor, és a megjelenés óta is ez tartja a legstabilabban a játékosbázist. Adja magát a kérdés, mi történhet majd, ha egyszer a Ghost of Yōtei is felbukkan PC-n.

Fontos hangsúlyozni, hogy a PlayStation PC-s teljesítménye összességében nem katasztrofális, sőt. A vita nem arról szól, hogy működött-e a stratégia, hanem arról, hogy kihozták-e belőle a maximumot. Ebben pedig szinte mindenki egyetért: a Sony sokkal nagyobb potenciált is ki tudna aknázni. Különösen most, hogy nagyjából ledolgozta a lemaradást, és nem kényszerül rohamtempóban portolni mindent. Ebből adódik a következő nagy kérdés. Most kellene még jobban ráállni a PC-re, vagy inkább védeni kellene a konzolos exkluzivitás presztízsét és a PlayStation márka különállását?

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.

theGeek TV