A Rockstar Games szerint eltorzított állítások és hamis narratívák keringenek a közelmúltbeli elbocsátások körül, ezért a stúdió most nyíltan reagál. A GTA 6 fejlesztője több mint harminc munkatárs elküldése után hangsúlyozza, hogy az ügy hátterében bizalmas információk nyilvános fórumon történő megosztása állt, nem pedig szakszervezeti tevékenység.
Az elmúlt hetekben egyre nagyobb hullámokat vetett a Rockstar Games körül kialakult vita. A Take-Two Interactive több mint harminc fejlesztőt bocsátott el a stúdiótól, a hivatalos indoklás szerint súlyos szakmai vétségek miatt. A cég állítása szerint az érintettek bizalmas információkat szivárogtattak ki egy nyilvános fórumon, ám az elbocsátott dolgozók és az IWGB szakszervezet ezzel szemben azt állítják, hogy a valódi ok a szakszervezeti szervezkedés megakadályozása volt.
A vádak nemcsak a fejlesztők részéről érkeztek. Brit és skót politikusok is nyomást gyakorolnak a Rockstara, hogy szolgáltasson részletes tájékoztatást, sőt, egyesek az elbocsátott munkavállalók visszavételét követelik. A helyzetet tovább élezte, hogy az elmúlt hetekben tüntetések zajlottak a Rockstar és a Take-Two irodái előtt Edinburgh-ben, New Yorkban, Párizsban és Londonban, miközben az IWGB jogi eljárást is indított a cég ellen.
Az ügy súlyát jelzi, hogy több mint kétszáz GTA 6-on dolgozó fejlesztő közös levélben állt ki az elbocsátott kollégák mellett. A botrány odáig fajult, hogy az Egyesült Királyság miniszterelnöke vizsgálatot hagyott jóvá a Rockstar feltételezett szakszervezet-ellenes gyakorlatai miatt. A fokozódó nyomás hatására a stúdió végül hivatalos közleményt adott ki.
A Rockstar válasza a vádakra
Egy szóvivő az IGN-nek küldött nyilatkozatában így fogalmazott: „A Rockstar Games intézkedést hozott egy kis létszámú csoporttal szemben az Egyesült Királyságban és nemzetközi szinten, akik bizalmas információkat, köztük be nem jelentett játékok konkrét elemeit osztották meg és vitatták meg egy nyilvános fórumon, megsértve ezzel a vállalati szabályzatot és jogi kötelezettségeiket. Azok az állítások, amelyek szerint az elbocsátások szakszervezeti tagsághoz vagy tevékenységhez köthetők, teljes mértékben hamisak és félrevezetők.”
Az IWGB erre reagálva közölte, hogy a Rockstar állításai ellentmondásosak és valótlanok. A szakszervezet szerint a cég folyamatosan változtatja az indoklást, mintha utólag próbálna jogalapot teremteni az elbocsátásokhoz. „A dolgozók egy zárt felületen beszéltek a munkakörülményeikről, ezt most szándékosan információszivárogtatásként állítják be” – fogalmaztak.
Az IWGB kommunikációs tisztviselője, Jake Thomas azt is cáfolta, hogy a Discord-csatornán újságírók vagy külsős személyek lettek volna jelen. Állítása szerint a résztvevők Rockstar-fejlesztők és szakszervezeti képviselők voltak, és nem hangzott el semmi, ami be nem jelentett játékokra vagy azok funkcióira vonatkozott volna. „Nem igazán tudjuk, mire gondolnak, amikor ‘készülő játékok funkcióiról’ beszélnek. Amit én láttam, az kizárólag munkafeltételekről szólt” – mondta.
A Rockstar erre újabb válaszban azt közölte, hogy a szakszervezet nincs tisztában azzal, kik voltak jelen a csatornán, és hangsúlyozta, hogy azokat a fejlesztőket nem érte retorzió, akik nem sértették meg a titoktartási szabályokat. Az ügy ezzel azonban messze nem zárult le: a brit vizsgálat tovább folytatódik, és a következő hetekben további részletek derülhetnek ki arról, mi vezetett valójában 34 Rockstar-fejlesztő elbocsátásához.
Forrás: 3djuegos



