TESZT – Ha a tavalyi szezon a Forma-1-ben a vezetésről szólt, akkor idén a menedzsmentről. Elmúltak azok a napok, amikor Lewis és Max elkeseredetten küzdöttek minden egyes centiméter aszfaltért, elküldték egymást a kifutó területekre, és a Premier League kispadjánál kevésbé őszinte kézfogásokat váltottak a dobogó előtti teremben. A történelmi, címlapokra kerülő, a pályán zajló párbaj helyett 2022-ben egy zavarba ejtő menedzseri inkompetenciával teli szezont kaptunk. Rossz hír mindenki számára, kivéve Max Verstappent – és a Frontier Developmentset.
Nos, itt a lehetőség, hogy kiderítsük, pontosan hogyan is áll a mi menedzseri (in)kompetenciánk a mezőny többi tagjával szemben. A Frontier Developments debütáló licencelt F1-es menedzser-szimulátorában egyszerre közvetíti a sportág vasárnapjának reakciókészségét és a közben zajló hektikus fejlesztési versenyt.
Csapatfőnökként mindenért te felelsz, az autódba ülő versenyzők szerződtetésétől kezdve az autó alkatrészeinek tervezéséig és gyártásáig. A boxcsapatok a te utasításodra vetik magukat akcióba a verseny napján, és még a szponzorok által neked fizetett pénzösszeg is attól függ, hogy milyen ígéreteket teszel nekik minden versenyhétvége előtt. Sőt, még az egyes autók mechanikai beállításaiban is részt veszel – mert hát igazi megalomániás vagy.
Ez szépen meg is adja a ritmust. Lassú, látszólag nyugalmas, ám később egyre izgalmasabb játékélmény a jussod az e-mail postaládákon és az első szárny tervezési menüin keresztül, majd a verseny napján kitörő adrenalin, amikor egy 3D-s jelenetet pásztázol, amely a pályán zajló akciót mutatja. Valami olyasmi, mint a Football Manager menüi a motor átmeneteihez, vagy a Civ nehézkes békeidőkből ijesztő háborús stratégiákba való átváltása. A nagyszabású terveid a szélcsatornában, a vezetői szerződés-tárgyalásokban és a mérlegekben szövődnek. De az aszfalton láthatod, ahogyan megvalósulnak. És a haladás izgalma az, ami miatt az éjszaka közepén is alkudozol magaddal: na, csak még egy verseny még lefekvés előtt! Mert hát meg kell még nézned, hogy ez az új autóalkatrész hova juttat téged a versenypályán!
Ezt kirúgjuk, azt felvesszük…
A Mercedes a kedvezményezettje egy új, teljesen kipróbálatlan és képzetlen csapatfőnöknek az én végigjátszásomban. Toto Wolff? Pfff. Mindössze hét konstruktőri bajnoki címet és egy sikeres befektetési banki karriert tudhat magáénak. Rúgjuk ki. Most Phil Iwaniuk irányítja az eseményeket, és megfordítja ezt a süllyedő hajót.
Az egész autón végignyomom az aero-csomag frissítéseit: alváz, első és hátsó szárnyak, padlólemez, oldalsó szárnyak és új felfüggesztési tervek. Nagy költségekkel siettetem mindezen alkatrészek tervezését és gyártását, feláldozva a banki egyensúlyt és az XP-gyarapodást annak érdekében, hogy új alkatrészeket szereljek az autóra, és minél hamarabb áthidaljam a Red Bull és a Ferrari teljesítménykülönbségét. Végül is, ha Lewis Hamilton egy F1-es autóban ül, és képtelen nyerni, az az autó hibája.
Az ilyen agresszív toborzási és alkatrészbeszerzési stratégia olyan luxus, amelyet csak az első három csapat engedhet meg magának. A középmezőnyben lejjebb már túl szűkös a költségvetés ahhoz, hogy felesleges pénzt dobjanak ki elkapkodott fejlesztésekre. És amikor az alkatrészek megérkeznek, akkor azok valószínűleg kisebb teljesítménynövekedést nyújtanak, mivel alacsonyabb minőségű létesítményekben tervezték és gyártották őket. Ezt a nyomorúságot tetézi, hogy a szponzori kifizetések is sokkal kisebbek, mivel az autók legtöbbször a kamerák előtt zümmögnek, és a P16-ért küzdenek. Ha tehát azon tűnődsz, hogy a Williams és a Haas miért nem készít jobb autót a való életben, akkor játssz egy kicsit az F1 Manager 2022-vel.
Az az elégedettség, amit a valós sportban egy vélt hiba kijavítása jelent – egy kedvenc versenyző nem tudott nyerni, a féktelen szervezési inkompetencia miatt a csapat hétvégéről hétvégére az első helyen végzett -, csak akkor érződik, ha a szimuláció elég meggyőzőnek tűnik. És ez az, amit az F1 Manager nagyon jól csinál, a jól eltalált nehézségi szint és az olyan intelligens prezentációs elemek, mint a valódi csapatrádiós hangklipek kombinációja révén. A buborék kipukkadna, ha a csapatokat és a versenyzőket csak kódsoroknak éreznénk, vagy ha a rajtrács sorrendjének megváltoztatása túl könnyen történne. Szerencsére azonban ez egyáltalán nincs így.
Néha szinte fohászkodni is kell a jó időjáráshoz
Az Silver Arrows-ra szánt sietős aero-fejlesztéseim ellenére még több mint fél szezont kell várni arra, hogy akár csak gondolni is tudjunk arra, hogy érdemes-e arra bazírozni, hogy futamot nyerjünk-e, vagy ne reménykedjünk ilyesmiben. Addig is az egyetlen reményünk az időjárás és a biztonsági autók használata.
Enyhén szólva sem egy passzív élmény azonban egy futamot felügyelni. Rengeteg mikromenedzsmenttel kell foglalkoznod – a versenyzők tempója, az üzemanyag-felhasználás szintje, az ERS bevetése és a boxutca-stratégia mind a te kezedben van. Amikor mindezeket manuálisan, kanyarról kanyarra irányítod, nem olyan érzés, mintha te magad vezetnéd az autót. Ezekkel a kezelőszervekkel erőltetheted a pilótáidat az előzéseken, de nem tudsz egy Williamst a dobogóra kényszeríteni pusztán az üzemanyag és az ERS megfontolt bevetésével. Az igazán felemelő eredményekhez egy kis szerencsére is szükséged van a már említett nedves időjárás és a balesetek miatt.
És itt, a sportág kiszámíthatatlanabb dimenzióiban az F1 Manager 2022 inkább egy tapasztalatlan újoncról, mint egy ravasz, öreg versenyzőről árulkodik. A balesetek, a biztonsági autók és a hirtelen lezúduló esőzések kell, hogy legyenek az F1 menedzser szezonjának leglátványosabb és legmeghatározóbb pillanatai, esélyek arra, hogy a döntő stratégiai döntések felülkerekedjenek az egyéni teljesítményen.
Visszafogott realizmus a látvány terén
Sajnos a balesetek nem igazán vannak részletesen ábrázolva – az autók csak megállnak a pályán, vagy a kavicságyba futnak. A vizuális látványosság egyszerűen még nincs itt. És bár az esős időjárás hihetően feláztatja a pályát, az AI általában túlságosan is „konzervatívan” gondolkozik ahhoz, hogy érdekes forgatókönyveket hozzon létre. Ugyanez vonatkozik a biztonsági autó és a VSC forgatókönyvekre is. A játékkal töltött időm alatt még nem fordult elő, hogy egy versenyző úgy döntött volna, hogy egy extra, nem tervezett boxkiállást hajt végre, hogy friss lágy keverékre álljon, ahogy azt a Red Bullnál láttuk a közelmúltban Zandvoortban – vagy, ami még híresebb, a Red Bullnál tavaly Abu-Dzabiban.
Ezekben a helyzetekben lehet egy kis előnyt behozni, és amikor ezek megtörténnek, mindenképpen van egyfajta feszültség és adrenalinérzet. De egy idő után világossá válik, hogy inkább azért vagy felpörögve, mert arra számítasz, hogy mi történhet, nem pedig azért, ami általában történik. Nagyon kevés esetben van renegát vagy reaktív boxutca, és ez viszont nem kényszerít sok reaktív döntésre.
Ahol azonban az AI igazán cserben hagyja ezt a törekvést, az a pilótafülkében van. Nehéz elképzelni, hogy a hétszeres bajnok Lewis Hamiltont nézed, amikor 40 körön keresztül Valtteri Bottas mögött halad Monacóban, függetlenül attól, hogy mit mondasz neki a gumikkal, az üzemanyaggal és az ERS-sel kapcsolatban. És nehéz megbocsátani azt az időt, amit elveszít egy olyan hátul haladó előzésével, aki úgy tűnik, nem akar vagy nem képes kitérni az útjából. George Russell egyszer 10 másodpercet vesztett Latifivel szemben. Ezt nem lehet okos boxutca-stratégiával ellensúlyozni.
AI-bajok
A következő részben, amely minden bizonnyal eljön, a Frontier számára az AI viselkedésének kell a középpontba kerülnie. Jelenleg ugyanis túl gyakran törik meg az illúziót. De még az idióta versenyzőkkel teli rajtrács ellenére is az F1 Manager 2022 folyamatosan izgalmas futamokat produkál, és úgy tűnik, hogy minden egyes órával, amit a Mercedes újjáépítésével töltök, egyre inkább elmélyül a Mercedesembe vetett bizalmam.
Lewis megszerezte szezonbeli első győzelmét Spában, meglehetősen későn, George Russell pedig megszerezte pályafutása első dobogós helyezését egy bizarrul esős miami futamon. De két szezont követően és több mint 50 millió dollárnyi fejlesztésre költött összeggel a Red Bull még mindig a tempó fölényben van. Én is pontosan ezt szeretném. Mert hát nem akarsz a Civben sem tudományos győzelmet aratni, mielőtt a klasszikus korszakot elérnéd.
A Frontier büszke lehet jól megalapozott alapkiadására egy minden bizonnyal hosszú életű sorozatban. Egy tökéletes világban az autók szénszálas szilánkokra törnének, amikor összetörnek, és a Verstappeneket és Ricciardókat a vezetési stílusukról ismernénk fel, nem csak a festésükről. Így viszont az alapok már megvannak, és készen állnak arra, hogy építkezzünk rájuk.
Egy olyan alap, ami ironikus módon már néhány éve megvan. Ez a játék óriási köszönettel tartozik a Playsport Games 2017-es Motorsport Managerének, amely rendkívül átfogó tervrajzot alkotott arról, hogyan kell játszani a modern versenymenedzsment-szimulátorokat. Egy olyan tervezetet, amelyet a Frontier szinte milliméterre pontosan betartott, egészen addig, ahogyan a szabadedzéseken finomítod az autók beállításait. A licenc és a részletekbe menő versenyvizualitás azonban elég ahhoz, hogy megkülönböztessük ezt az új játékot, és az F1 Manager 2022 minden megfelelő területen használja a fényes hivatalos licencet, egy meggyőző ökoszisztémát építve, amely szezonról szezonra fejlődik.
Köszönjük a Magnew-nak a tesztkódot!
-Zardoz-
Pro:
+ Eredeti játék, amiből kevés van
+ Az F1 licenc kiváló felhasználása
+ Izgalmas menedzser döntések
Kontra:
– Közepes grafika és animációk
– Sokszor gyenge AI
– Egyes tényezők, mint például a gumik típusa, nem olyan fontosak, mint kellene
Kiadó: Frontier Developments
Fejlesztő: Frontier Developments
Stílus: Soulslike
Megjelenés: 2022. augusztus 30.
F1 Manager 2022
Játékmenet - 8.2
Grafika - 7.2
AI - 6.8
Zene/hangok - 6.6
Hangulat - 7.5
7.3
JÓ
Az F1 Manager 2022 izgalmas és magával ragadó, bár egy kicsit is híján van az AI terén az okosságnak és a látványosságnak. De mindenképpen egy szilárd alap, amire egy sorozatot lehet építeni.