TECH HÍREK – A kártya meghibásodási aránya nagyon magas. Ezzel bizony kínos helyzetbe tette magát az AMD még akkor is, ha ez az ügy csak a saját referenciakártyáit érinti (nem pedig az egyedi hűtési modellű videókártyákat).
Néhány napja Scott Herkeman, az AMD senior alelnöke, illetve a Radeon Graphics ügyvezető igazgatója a PCWorld felelős szerkesztőjével, Gordon Mah Unggal leült beszélgetni, és nem túlzás: lekicsinyelte, hogy hányan jelentettek hibát az AMD Radeon RX 7900 XTX videókártyákkal kapcsolatban, ugyanis a cserét/javítást igénylő felhasználók száma más történetről ad hírt: „Az egész arra vezethető vissza, hogy a párakamrák egy kis tételében valóban probléma van, nincs elég víz, és ez egy nagyon kis százalék, és azt mondtuk, hogy ez a fő ok. Ezt azonosítottuk: sok pénzt költöttél, ha megvetted ezt az AMD által gyártott XTX-et, meg akarjuk javítani neked. Megvan a javítás, készen állunk arra, hogy megjavítsuk neked, csak hívd a technikai ügyfélszolgálatot, ha az AMD weboldalán, vagy egy gyártói partnertől vásároltad. Nekik vannak egységeik, mi tudjuk, hogyan kell azonosítani, hogy jó az egység, és meggyőződünk róla, hogy a kiszállított példány hibátlan lesz. Azt akarjuk, hogy nagyszerű terméked legyen, és hogy bízz benne.”
A német Igorslab szerint a hibás kártyák száma 9-11% közé tehető, ugyanis ennyien igényeltek javítást. Igor Wallossek megmutatta, hogy a német AMD ügyfélszolgálat azt írta: nincs elegendő készletük, és biztosítják az azonnali pénzvisszatérítést és a visszapostázást is kifizetnék. Csakhogy nem szabad az AQL-ről megfeledkezni. Ez magyarul az elfogadható minőséget takarja, amit az ISO, a nemzetközi szabványügyi szervezet által meghatározott értéket veszi figyelembe.
Az elfogadható minőségi szintet „a legrosszabb tolerálható minőségi szintnek tekintik.” Az 1999 novemberében közzétett és 2020-ban frissített ISO 2859-1:1999 szakasz a termék elfogadható minőségének mennyiségi mérését kínálja. Az AQL hibákat ezután három részre (kisebb, nagyobb és kritikus) osztják. A kisebb hibák AQL értéke 4%, a nagyobb hibáké 2,5%, a kritikus hibáké pedig 0%. Az AQL-szabványok iparágtól függően változnak. Bizonyos termékek bizonyos hibákkal kiadhatóak, mivel a gyártási szinten teljesített szabványok lehetővé teszik, hogy az adott termék kiskereskedelmi forgalomba jusson. Elméletileg 1000 eladott grafikus kártyából összesen tíz lehet hibás, mielőtt a gyártónak lépnie kellene (termékvisszahívás), 100%-os cserelehetőséget kínálva az RQL, azaz a „visszautasítható minőségi szint” miatt.
Az AMD állítása (az eladott videókártyák kis része hibás), a vállalat által gyártottnak jelentett kezdeti számokon alapulhat. Az RX 7900 XTX kiadása előtt állítólag 200 ezer példány lett legyártva. Az AQL-szabványt használva 2000 darabot kellene hibásnak mutatni ahhoz, hogy a vállalat közbelépjen és visszahívást kezdeményezzen. Wallossek szerint az AVC (Asia Vital Components Co, Ltd.) minőségbiztosítási száma 10 ezer, tehát a mérték ötszöröse.
Ha ennyi összejön, súlyosan ártani fog az AMD-nek…
Forrás: WCCFTech