MOZI HÍREK – Christopher Nolan észbontó alkotói folyamata egy felejthetetlen filmes utazáshoz teremti meg a terepet az Oppenheimer esetében.
Christopher Nolan készülő filmje, az Oppenheimer a történelem egyik legrejtélyesebb alakjának életét és örökségét kívánja megvilágítani. Közel nyolc évtizeddel azután, hogy J. Robert Oppenheimer alkotásával megváltoztatta az emberiség útját, a fizikus útja végre a mozivásznon is látható lesz.
A Kai Bird és Martin J. Sherwin által jegyzett film azt ígéri, hogy a tudós összetett életének bonyolult rétegeit mélyen feltárja. A főhőst Cillian Murphy alakítja. Továbbá olyan sztárfellépővel büszkélkedhet, mint Matt Damon, Robert Downey Jr., Emily Blunt, Gary Oldman, Rami Malek, Jack Quaid és más kivételes tehetségek.
Ahhoz, hogy igazán felfogjuk az Oppenheimer nagyságát, elengedhetetlen, hogy felfedezzük a filmet körülvevő félelmetes tényeket.
Teljes forgatókönyv egyes szám első személyben?!
Oppenheimer új utat nyit Nolan repertoárjában. Ugyanis az elismert filmrendező most először merül el az első személyű történetmesélésben. Nolan arra törekszik, hogy megragadja J. Robert Oppenheimer fizikát újraalkotó látnokának lényegét. Egy olyan koncepciót, amelyet a mozi a múltban nehezen tudott hatékonyan ábrázolni. A filmmel a közönséget olyan agyi szinten kívánja megszólítani, amely túllép a hagyományos filmkészítés határain.
A film nagy része a fizikus lencséjén keresztül bontakozik ki. Ezzel példátlan betekintést nyújtva annak az embernek a belső munkásságába, aki a Manhattan Project élére állt, és az atombomba megalkotásával örökre megváltoztatta a történelmet. Merész húzásként Nolan a forgatókönyvet első személyű perspektívában írta. Ez olyan stilisztikai választás, amire korábban még soha nem vállalkozott. A karakterleírásoktól kezdve a helyszínek részletezésén át a színpadi utasításokig a forgatókönyv minden eleme Oppenheimer elméjébe helyezi az olvasót. Arra invitál, hogy az ő szemén keresztül tapasztaljuk meg a világot.
Az Oppenheimer két évtized óta az első R-besorolás Nolan-film
Annak ellenére, hogy Nolannak könyvtárnyi zord és magával ragadó filmje van, Oppenheimer hosszú idő óta tartó sorozatot fog megtörni. Ugyanis az Álmatlanság (Insomnia) 2002-es megjelenése óta ez lesz az első R-besorolású filmje. Az R-besorolás helyénvalónak tűnik, figyelembe véve a filmben feldolgozott súlyos témákat. Hiszen az atombomba létrehozását járják körül.
Érdemes azonban elgondolkodni azon, hogy vajon vannak-e további okok is a szigorú besorolás mögött, talán a vészjósló és nyugtalanító képi világra utalva, amely a filmre leselkedik.
Nolan előszeretettel feszegeti a határokat. Vizuálisan lenyűgöző narratívákat alkot, ami teret enged a találgatásoknak a film képkockáiban rejtőző fenyegető képek természetéről. Egy olyan mélyreható és morálisan összetett témával, mint a Manhattan Project, a rendező döntése, hogy az R-besorolást választja, intrikákat vet fel.
272 kilogramnyi filmtekercs…?!
Igazi Nolan-módra Oppenheimer epikus játékidővel bír. A film lenyűgöző 3 óra 9 percet tesz ki. A puszta léptéke azonban túlmutat a hosszán. Nolan elkötelezettsége, hogy igazán magával ragadó élményt nyújtson, egy olyan filmtekercs létrehozásához vezetett, amely nem kevesebb, mint rendkívüli.
Az elképesztő, 600 font (272 kg) súlyú és elképesztően hosszú, 11 mérföldes (közel 18 km) filmtekercs már csak fizikai értelemben is jelentős alkotás.
Az, hogy a neves rendező az IMAX 70 mm-es filmformátumot választotta, sokat elárul a vizuális történetmesélés iránti elkötelezettségéről. Ez csak az egyik ok, amiért izgatottan várhatjuk az élményt. A páratlan minőségéről és magával ragadó képességeiről híres IMAX 70mm-es tekercs olyan birodalomba repíti a nézőket, ahol minden képkocka lélegzetelállító tisztasággal tör életre.
A nézők „érezni” fogják Oppenheimer nukleáris robbantását?!
A hitelességre való könyörtelen törekvése során Nolan nem hagyott ki semmit, hogy a Trinity-kísérletet, az első nukleáris robbantást életre keltse a vásznon. A számítógépes grafika könnyedségét mellőzve monumentális vállalkozásba kezdett. Szorosan együttműködött a vizuális effektek felügyelőjével és egy elkötelezett stábbal, hogy kézzelfogható realizmussal örökítse meg a félelmetes pillanatot. Bár ez jelentette az egyik legnehezebb kihívást a forgatáson, Nolant a közönség reakciója iránti izgalom hajtotta előre.
Az Oppenheimer tanúbizonyságot tesz arról, hogy Nolan rendíthetetlenül elkötelezett a mestersége iránt, ahol ügyesen szövi össze a történelmi eseményeket, az összetett karaktereket és az úttörő vizuális elemeket, hogy egy olyan szövevényt hozzon létre, amely több szinten is olyan hangosan rezonál.
Ahogy a nézők felkészülnek erre a figyelemre méltó filmes utazásra, arra számíthatnak, hogy elvarázsolja őket Nolan képessége, hogy elmerüljenek egy olyan világban, ahol a valóság és a képzelet közötti határok elmosódnak.
Forrás: Collider