Több száz játékfejlesztő csatlakozott a Unity Technologies hirdetési hálózatának bojkottjához, tiltakozásul a motor árképzési modelljének módosítása ellen.
Fejlesztők százai csatlakoztak a Unity Technologies hirdetési hálózatának bojkottjához. Tiltakozásuk a vállalat játékmotor licencmodelljének ellentmondásos változtatásai ellen irányul. A mozgalom, amely kevesebb mint két tucat stúdióval indult, amelyek bojkottálják a Unity Ads-t, már a kezdete után néhány nappal jelentős teret nyert.
A San Franciscó-i székhelyű vállalat nemrég jelentette be az úgynevezett „futási díjat”, amelyet telepítésenként kíván felszámítani minden olyan játékkészítőnek, akinek a Unity által támogatott címei meghaladnak egy meghatározott sikerküszöböt.
A Unity motor árképzési modelljének ez a jelentős változtatása sok fejlesztőt feldühített. Következésképpen kezdetben korlátozott bojkottot váltott ki a Unity és partnere, az ironSource hirdetési hálózata ellen.
Az elmúlt négy napban több száz vállalat csatlakozott a tiltakozáshoz. A mozgalomban már több mint 500 stúdió vesz részt világszerte. Ez exponenciális növekedés a múlt heti szerény kezdetekhez képest. A Unity már bocsánatot kért, és a fejlesztői visszhangra válaszul futási díjakra vonatkozó irányelvek felülvizsgálatát ígérte. Ám a vállalat még nem közölt konkrét részleteket ezekről a változásokról, és úgy tűnik, ez az oka annak, hogy a bojkott folytatódik. A kontextus kedvéért: a résztvevő fejlesztők eredetileg azt mondták, hogy kikapcsolnak minden Unity reklámot és ironSource monetizálást a játékaikban mindaddig, amíg a motorgyártó nem gondolja át a vitatott licencrendszer-felülvizsgálatot.
Még ha a Unity teljesen le is mond a népszerűtlen ötletéről, a futási díj bevezetéséről, úgy tűnik, hogy a szeptember 12-i bejelentése máris helyrehozhatatlan károkat okozott a hosszabb távú kilátásoknak. „A bizalomnak vége” – írta a Facepunch Studios vezérigazgatója, Garry Newman egy erősen megfogalmazott nyílt levélben. Ebben kritizálta az új árazási tervet. Közben megfogadta, hogy a Rust 2 nem fogja használni a Unity motorját, bármennyire is visszakozik a vállalat az eredeti tervétől.
A Unity eredetileg azt mondta, hogy a vitatott futamidős díj 2024. január 1-jén lép hatályba. Későbbi bocsánatkérése változtatásokat ígért a politikában. Ám nem említette az eltérő időkeretet. Valószínűsíthető, hogy a vállalat az évfordulóval még mindig át kívánja alakítani motorlicencelési terveit.
A Unity részvényeinek árfolyama közel 13 pontot esett a futási díj bejelentése óta, miután végül szeptember 19-én érte el a jelenlegi padlónak tűnő értéket, amikor a New York-i tőzsdén a zárás utáni kereskedés során minimálisan megemelkedett.
A nyilvános bocsánatkérés előtt a motorgyártó ragaszkodott ahhoz, hogy a futási idődíj az ügyfeleinek kevesebb mint 10%-át érinti. Eredeti terve az volt, hogy 0,005 és 0,20 dollár közötti összeget számít fel egyetlen Unity-alapú játék letöltéséért minden olyan cím után, amely eléri a 200 000 élethosszig tartó telepítések számát vagy a 200 000 dolláros bevételt egy 12 hónapos időszak alatt.
Forrás: GamesIndustry.biz