MOZI HÍREK – Sofia Coppola új filmje, a Priscilla az idei Velencei Filmfesztiválon debütált, ahol a mindössze 25 éves Cailee Spaeny (Bűvölet: Az örökség) nyerte el a legjobb színésznőnek járó díjat. Küszöbön a következő elismerés. Az idei Gotham Awards Legjobb főszereplő díjára esélyes a címszereplőt megformáló Cailee Spaeny. A díjátadóra november 27-én kerül sor. A fiatal színésznő közben újabb díjat vehetett át. Október 27-én a SCAD Savannah Filmfesztiválon Cailee Spaeny kapta a Feltörekvő színész díját.
A színészek gyakran álmodnak arról, hogy megkapják életük nagy életrajzi szerepét. Ha lehetőséget kapnak arra, hogy egy híres vagy hírhedt személyiség élettörténetét meséljék el, az még a legtapasztaltabb színészek számára is karrierjük csúcsát jelentheti. Cailee Spaeny sosem gondolta volna, hogy életrajzi filmjének pillanata mindössze 25 évesen jön el, és azt sem, hogy a zenei világ egyik leghíresebb sztárjának párját kell eljátszania.
„Hihetetlen volt, hogy felhívtak” – mesélte Spaeny a Harper’s Bazaarnak Londonban, a film brit premierje előtt. Kiderült, hogy Kirsten Dunst javasolta őt a szerepre. „Olyan volt, mintha az összes gyerekkori álmom valóra válna. Amikor [Coppola] először felhívott, csak annyit mondott: ‘El tudnál repülni New Yorkba, hogy találkozzunk?’. És ez minden, amire szükségem volt” – mondta a színésznő.
Spaeny nem tudta, hogy Coppola Priscilla Presley 1985-ös, Elvis és én című memoárjának vászonra adaptálásán dolgozik, amikor leült a rendezővel egy kávé és croissant mellé. Coppola egyszerűen elővette az iPadjét, elkezdte lapozgatni a Priscilláról készült fotókat, és azt mondta Spaenynek, hogy szerinte el tudná játszani a szerepet.
„Azt kívánom, bárcsak lenne egyfajta fej-fej melletti, „tényleg megküzdöttem érte” aspektus az egészben. Úgy értem, bizonyos értelemben a karrierem arra épült, hogy végül valamilyen főszerepet játsszak. De a legvadabb álmaimban sem gondoltam volna, hogy ilyen szerep lesz, ezzel a rendezővel, ilyen módon” – mondta mosolyogva a színésznő.
Cailee Spaeny a címszerep megformálásáról így nyilatkozott: „Tisztelettudóan, nyíltan és előítéletmentesen akartam kezelni a házasságuk néhány olyan megdöbbentő részletét, amelyekről nem tudtam. Priscillát nyilvánvalóan egész életét háttérbe szorította ez a férfi, és esedékes volt, hogy az ő oldalát is elmeséljük a történetnek, méghozzá úgy, hogy gondosan, a részletekre odafigyelve és az árnyalatoknak teret engedve. Megpróbáltam felhasználni azt az időt, amit magával Priscillával töltöttem, és azt az igazságot, amit ő írt a könyvbe, és ezt a lehető legjobban átültetni a filmvászonra – és Sofia mindezt olyan gyönyörű, impresszionista módon teszi, hogy szinte olyan, mintha egy emlék lenne.”
A forgatás nehézségeire így emlékszik vissza a színésznő:
„A haj, a smink, a jelmezek – ezek mind-mind befolyásolták, hogyan fogok mozogni, és hol leszek az ő útján. Amikor rajtam volt az uszkárszoknyám, az megváltoztatta azt, ahogyan a forgatáson mozogtam, és ahogyan a jelenetben voltam. Aztán a méhsejtes hajam, a magas sarkú cipőm és a kis babaszerű ruháim, és ettől mindig korlátoltnak és merevnek, majdnem királyinak éreztem magam. Amint anya lesz, farmerben van, és a 70-es évekbeli frizurája van, és leveszi a sminket. Akkor úgy éreztem, hogy sokkal inkább önmagam lehetek. A forgatás alatt reggel terhes voltam, ebéd után pedig 14 éves voltam, szóval nehéz volt koncentrálni, de ott volt Sofia és Jacob, akikre támaszkodhattam az út során. Ha ez nem lett volna meg, nem hiszem, hogy végig tudtam volna csinálni.”
„Rengeteg emléket kellett átválogatni, hiszen Spaenynek az volt a kihívás, hogy 14 éves korától (amikor először találkozott az akkor 24 éves Elvisszel) 28 éves koráig (amikor végül kilépett a házasságukból) ábrázolja Priscillát. Priscilla fejlődésének elnavigálása a film lényeges eleme volt; végül is az ő kora az, ami a film belső konfliktusát szítja, különösen a nézők számára” – nyilatkozta a rendező.
„Jacob vállán nagy nyomás volt, de olyan gyönyörű munkát végzett, és tényleg megmutatja Elvis bonyolultabb, árnyaltabb oldalát, amiről mi úgy gondoltuk, hogy nem veszünk tudomást, vagy nem is tudtunk róla. Mindkét oldalt ábrázolni kellett: a kapcsolatuk mérgező, viharos oldalát, de azt a bonyolult szerelmet is, amit egymás iránt éreztek, ami nyilvánvalóan nagyon is valós volt. Ahhoz, hogy együtt tudjak dolgozni valakivel ebben a szerepben, tudtam, hogy meg kell bíznom ebben az emberben, hogy jól kell éreznem magam, és hogy valamiféle összhangnak és kapcsolatnak kell lennie. Jacob most már közeli barátom. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy ő volt az enyém.”
Sofia Coppola filmjei gyakran beszélgetésindítóak, és ez a Priscilla-val sem lesz másképp. A rendezőnő jellegzetes, homályos vizuális stílusa és a filmzene (amely érdekes módon nulla Presley-dalt tartalmaz) a történet a lánykor és a nőiesség közötti elmosódó határokról, valamint a hatalom és a szenvedély közötti bonyolult adok-kapokról szól.
„Sofia filmjei mindig kulturális hatással bírnak, miközben a fiatal nők titokzatos belső világát is feltárják. Lehetővé teszik, hogy befelé nézzünk, és feltehessük a nagyobb kérdéseket, mint például: Meddig vagy hajlandó elmenni, hogy feláldozd magad egy emberért? A filmjei megváltoztattak engem, amikor fiatal lány voltam. Remélem, hogy ez a mostani generáció számára is megtörténik” – mondta Cailee Spaeny.
A film szinopszisa szerint amikor a tinédzser Priscilla Beaulieu egy partin találkozik Elvis Presley-vel, a férfi, aki már akkor egy óriási rock and roll szupersztár, a privát pillanatokban teljesen váratlanul válik valakivé, akit a világ nem ismer: szenvedélyes a szerelemben, szövetséges a magányban, egy sebezhető legjobb barát.
A Priscilla című filmet a tervek szerint 2024-ben mutatjuk be a mozikban.
Forrás: ADS sajtóanyag