TESZT – A „Gangs of Sherwood” játék újszerűen közelíti meg a Robin Hood legendát, ahol a korrupció elleni küzdelem és az elesettek megsegítése kerül előtérbe. A történet hősünk, Robin Hood kalandjait meséli el, aki a keresztes hadjáratok után hazatérve szembeszáll a zsarnok nottinghami seriffel és igazságot szolgáltat népe felett. A játék ezt a klasszikus mesét modern köntösbe bújtatja, sajátos fordulatokkal fűszerezve, amelyek hol a történet javára, hol hátrányára válnak. Az Appeal Studios csapata számos újítással gazdagította a játékot, ám bizonyos területeken még nem érte el a várt magasságokat, ami árnyalja az összképet.
A „Gangs of Sherwood” első ránézésre tökéletes választásnak tűnik azok számára, akik Robin Hood mítoszának világában szeretnének elmerülni, legyen szó egyéni vagy társas játékról. Mint akciójáték azonban bizonyos területeken gyengének és nehézkesnek bizonyul, ami csalódást kelt. A játék egyes részei kiválóan működnek és a játékélmény csúcspontjai közé tartoznak, de más területeken még fejlesztésre szorul, hogy megállja a helyét a korszak lenyűgöző kooperatív játékai között.
A történet folyamán a Nottinghami Seriff megszerzi a Bölcsek kövét, és ennek erejével óriási fegyver-, technológiai és katonai arzenált épít ki Sherwood felett. A játékosok Robin Hood, Little John, Tuck barát vagy Lady Marian szerepében léphetnek fel a seriff és serege elnyomása ellen. A játék története egyik legfontosabb eleme, egy alternatív történelmi forgatókönyvet mutat be, ahol a fejlett fegyverzet és technológia uralkodik a világban. A négy hős közül bármelyikkel vagy akár mindannyiukkal kooperatív módban játszhatunk, hogy legyőzzük a gonoszt. A történet magával ragadó, bemutatva egy sötét, mégis izgalmas forgatókönyvet arról, mi történne, ha Robin Hood történetének egyik legádázabb alakja válna a legnagyobb hatalom birtokosává. Nottingham és Locksley léghajókkal és ostromtornyokkal való megtámadása egy váratlan fordulat, ami jól illeszkedik a játékhoz. A steampunk elemek hozzáadása érdekes technológiai sokszínűséget kölcsönöz a középkori környezetnek. A lázadás Nottingham elleni harca dinamikus és lebilincselő, fenntartva a játékosok érdeklődését.
Rövid Hood
A „Gangs of Sherwood” legnagyobb csalódását kétségkívül a történet rövidsége jelenti. A kampányt mindössze 6-8 óra alatt jártam végig, ami alatt bár az egyes felvonások magukban hosszúak, a teljes történet csupán három felvonásból áll, kezdve a bevezetőtől egészen a végső nagy összecsapásig. Minden egyes szint körülbelül 20-30 percig tart, mindegyik felvonásban három küldetéssel. Úgy érzem, több változatosságra lett volna szükség a felvonásokban, esetleg még két további felvonásra is, hogy a játék hosszabb és teljesebb élményt nyújtson, különösen egy ekkora árkategóriájú cím esetében. Habár a történet megvan, a csapattársakkal való együttműködés teszi igazán élményszerűvé a játékot.
A „Gangs of Sherwood” akár egyedül, akár barátokkal játszva kínál szórakozást, de igazán a társas játékélmény az, ami kiemelkedő. A játék során több olyan csata is akad, ahol minden karakter egyedi képességét kihasználva lehet előnyt szerezni, legyen szó Friar Tuck gyógyító képességeiről vagy Little John erős fémkarjáról. Apró technikai hibák ellenére a kooperatív játékmód hibátlan, sem laggal, sem szinkronizációs problémákkal nem kell szembenézni. Sajnos a játékmenet más területei már kevésbé meggyőzőek.
A játszható karakterek változatossága ellenére az ellenfelek sajnos nem nyújtanak ekkora sokszínűséget. Az ellenségek gyakorlatilag ugyanazok a katonák, csak más-más harcokba másolva, a főellenségek pedig a speciális ellenfelek nagyobb változataiként jelennek meg. Az összecsapások is csalódást okoznak, minden csata után egy értékelő rendszer rangsorolja a teljesítményünket, hasonlóan a Devil May Cry játékokhoz, de a kapott aranyban mért jutalom mellékesnek és érdektelennek tűnik.
„Hát maga megbolondult, Hogy mindent kétszer mond, kétszer mond?” (Karinthy Frigyes)
A „Gangs of Sherwood” játékmenete az önismétlés csapdájába esik, hiszen bár számos képességet és készséget szerezhetünk, a legegyszerűbb támadások bizonyulnak a leghatékonyabbnak. Karakterem fejlesztése ellenére a könnyed és erőteljes csapásokra támaszkodtam, mivel ezek mindig beváltak. A játék igyekszik hangsúlyozni a kombók fontosságát ezeknek a speciális képességeknek és készségeknek a használatával, de soha nem éreztem szükségét, mivel a stratégiám mindig hatékony volt. A játék egyfajta monoton harci körforgásként tűnik, ahol egyik csatából a másikba rohanunk, majd lezárjuk a szintet.
Szerencsére a szintek művészeti megvalósítása lenyűgöző. Áthaladva a háború sújtotta Locksley vagy Nottingham monumentális erődjein, lenyűgözött, milyen részletgazdagon és vizuálisan meggyőzően vannak kialakítva. A „Gangs of Sherwood” ügyesen vonja be a játékosokat a játék világának légkörébe, bemutatva, hogy a háború milyen eltérő módon érinti a különböző helyszíneket. A látványos grafika még inkább kiemelkedik a játék állandó 60 fps-es futási sebességével, míg bizonyos átvezetők mozik 30 fps-en futnak. Azonban a rajzfilmszerű művészeti stílus néha hátráltatja a sötétebb hangulatot és az elmerülést a játék világában. Egy másik vizuális probléma a karakterek közötti beszélgetéseknél a szájmozgás animációjának hiánya. Bár az átvezetőkön teljes szinkronszínészi alakítás és párbeszéd hallható a karakterek között, ez sajnálatos módon hiányzik az NPC-kkel való interakció során, ami tovább csökkenti az elmerülés élményét a játékban.
Hangulatos hangok és szinkronhangok
Kár ezekért a hiányosságokért, mert amúgy a hangeffektusok ott vannak a szeren. Amikor Robin íját feszítettem, vagy Little John műkarjával ellenségeket győztem le, az ütések élethűen fájdalmasnak tűntek. A hősök bandáját megelevenítő színészek mindegyike egyedi karaktert kölcsönöz a játéknak, élvezetes volt a folyamatos poénkodásuk. A vicces beszólások és a magával ragadó zenei aláfestés olyan atmoszférát teremtettek, hogy szinte magam is ott éreztem magam a csaták hevében, harcolva Nottingham uralma ellen.
A „Gangs of Sherwood” hozzáférhetőségi lehetőségei sajnos korlátozottak. Meglepő, hogy egy modern játékban, mint ez, csak a kontroller érzékenysége, a mozgáselmosódás és a fényerő szabályozhatósága hibádzik és feliratozásra sincs lehetőség. Ez a hiányosság különösen érzékenyen érinti a játék élményét.
Hozzá kell még tenni, hogy a „Gangs of Sherwood” PlayStation Store-on 16.900 Ft.-os ára nem arányos a kínált tartalommal. Egy kooperatív akciójátékként talán inkább 8-10 ezer forint környékén lenne reális az árazása. Bár a játék rövid kampányt és további módokat kínál, a monoton harcok miatt az általános minőség nem indokolja a magas árat.
Összefoglalva, a „Gangs of Sherwood” egy Robin Hood ihlette kooperatív akciójáték próbálkozása, amely több területen nem hozza a várt szintet. Habár a történet és a kooperatív játékélmény kiemelkedik, ezeken túl a játékosok hamar más játékfelületeket fognak keresni. Az Appeal Studios néhány egyedi elemet, mint a steampunk stílus és a változatos karakterek, belecsempészett a játékba, de ezek a középszerű játékmenet miatt nem tudnak igazán érvényesülni.
-Herpai Gergely (BadSector)-
Köszönjük a kódot a Magnew Kft.-nek!
Pro:
+ Újszerű megközelítés a Robin Hood legendához
+ Izgalmas kooperatív játékélmény
+ Vizuálisan részletgazdag és lenyűgöző művészeti megvalósítás
Kontra:
– Történet rövidsége és hiányos változatosság
– Monoton és egyszerű harcrendszer
– Szájmozgás animációjának hiánya, korlátozott hozzáférhetőségi lehetőségek
Kiadó: Nacon
Fejlesztő: Appeal Studios
Stílus: Kooperatív akciójáték
Megjelenés: 2023. november 30.
Gangs of Sherwood
Játékmenet - 5.2
Grafika - 7.6
Történet - 5.4
Zene/hangok - 6.8
Hangulat - 6.8
6.4
KORREKT
A "Gangs of Sherwood" egyedi megközelítést nyújt a Robin Hood legendához, lenyűgöző grafikával és élvezetes kooperatív játékmóddal. A történet azonban rövid és kevésbé változatos, míg a harcrendszer monotonnak bizonyul. Ezen hiányosságok ellenére a játék különleges művészeti megvalósítása és a karakterek közötti dinamika mégis vonzóvá teszi a játékélményt.