SOROZATKRITIKA – Az HBO Max Átutazó című hatrészes sorozatának második évadában a cselekmény immár Írországba játszódik, ahol némileg csökken az eddig hangsúlyos misztikum, de Jamie Dornan visszatérése a rejtélyes hős szerepében továbbra is izgalmas fordulatokat ígér. Az új helyszín és a karakterek mélyebb kibontása ellensúlyozza a korábbi szezon dinamikájának hiányát, így a sorozat izgalmas marad a nézők számára.
Az akciófilmek világában gyakran találkozunk az ismeretlen, név és múlt nélküli férfi alakjával. Ez a karaktertípus felidézi Clint Eastwood szúrós tekintetét, ahogy végigméri az ellenséget „A Jó, a Rossz és a Csúf”-ban, valamint Viggo Mortensen tragikus hősét az „A út” apokaliptikus világában. Egy ilyen karakter rejtélyessége magával ragadó – ki lehet ő? Miért van itt? –, ám egy idő után kifárad a koncepció. A nézők figyelmét nem lehet végtelenül fenntartani, ami különösen igaz az HBO Max „Átutazó” című sorozatának második évadára, ahol a főhős élete kezd rendeződni, de mégis új kihívások elé néz.
Elliot új viszontagságai
Az első évad bizonytalan befejezése után a nézők megkönnyebbülhetnek, hogy Elliot (Jamie Dornan) él és virul. Sőt, Dél-Ázsiában barangol barátnőjével, Helen-nel (Danielle Macdonald), aki félretette rendőri pályafutását. Nehéz időszak után Ausztráliában (ami autóbalesetet, memóriavesztést és tucatnyi életveszélyes helyzetet foglalt magában), Elliot biztonságban érzi magát. „Tényleg, tényleg – száz százalékig – biztos vagy ebben?” – kérdezi Helen. Természetesen nem. És mindössze öt perc kell írországi hazatérése után, hogy Elliotot maszkos bűnözők elrabolják.
Az első évad egy külső szemlélődő thrillerének hatott, emlékeztetve Robert A. Heinlein Idegen egy idegen földön című regényére, a második évad azonban ezt a megközelítést feje tetejére állítja. Most már Helen „az átutazó”, aki idegenként tapasztalja meg az ír tájakat, míg Elliot számára a visszatérés otthonába egyben szembenézést jelent a múltjával. „Mintha messze lennél otthonról,” – jegyzi meg egy helyi pincér Helennek, amire ő csak annyit felel: „Valóban, az vagyok.” Míg korábban a sorozat Elliot amnéziájára építkezett a zavarának megjelenítéséhez, Helen sokkal hitelesebb turistaként jelenik meg. Felfedező útjai az ír vidéken keresztül vezetnek, miközben Elliot próbál megszabadulni fogvatartóitól, akik „Fűrész” filmekre emlékeztető, abszurd kihívásokkal szembesítik, például saját lábainak levágására kényszerítve.
Sebezhető főszereplő
Az Átutazó sorozat lehetőséget adott Jamie Dornannak, hogy eltávolodjon a Szürke ötven árnyalata című sorozatban alakított, jeges, domináns Christian Grey karakterétől. Korábbi modellkedése, különösen a Calvin Klein márka számára végzett munkája, megtanította a sebezhetőség kifejezésére, ami a magabiztosságnál jobban áll neki. Ez a vonás tette félelmetessé „The Fall” című sorozatban megformált sorozatgyilkos, Paul Spector karakterét: egy hidegvérű gyilkost, aki zavarban van a világban elfoglalt helyzetével kapcsolatban. Az Átutazóban Dornan nem mint akcióhős vagy nőcsábász jelenik meg, hanem mint egy ember, aki az események sodrásába kerül, akár egy úszó farönk a Lagan folyón. „Egyszer megpróbáltam véget vetni mindennek,” mondja egyik elrablójának. „De most kész vagyok szembenézni azokkal a tettekkel, amiket elkövettem.”
A sorozatokban egyre elterjedtebbé vált az a karaktertípus, amely a látszólag szelíd, ám a bűnözés és erőszak világában jártas férfiakat ábrázolja. Ezt a műfajt a Breaking Bad indította el, majd az Ozark folytatta, és most az Átutazó vitte tovább. Az Átutazó sorozatban a történetmesélés szélesebb keretet kap, több szerepet adva Helen karakterének, lehetőséget teremtve egy frissebb, könnyedebb hangvétel beépítésére a cselekménybe. Helen, aki elrabolt szerelmét keresi, összefog Conor MacNeill nyomozóval, aki messze nem olyan hétköznapi rendőr, mint amilyen Helen volt. „Be kellett dugnom az orromat!” – kiáltja Helen, amikor a helyzet kezdi elszaladni az irányítása alól.
Csökkent a feszültség és a misztérium
Az Átutazó kezdeti koncepciója egyszerű és áttekinthető volt – egy névtelen északír férfi ébred fel egy autóbalesetből Ausztráliában, és rejtélyes bérgyilkosok üldözik, akiknek céljai homályban maradnak. Ezzel szemben a második évad már kevésbé átlátható. Írország, az új helyszín, közelebb áll a nézőkhöz, mint a távoli Ausztrália, emlékeztetve Heinlein egy marslaki Föld-látogatására, de itt az emberi kapcsolatok sokkal összetettebbek. A történetbe beépül egy kőkemény rivalizálás két ír bűnözőcsalád között, amelyek egyikének Elliot lehet a nem várt örököse. Ez az elem elmozdítja a sorozatot a rejtélyek műfajától, és a gengsztertörténetek felé tolja, miközben a déli szezonra jellemző feszültség egy része elvész. Az új helyszín, Írország, és az ott kibontakozó összetettebb emberi kapcsolatok ellenére a cselekmény fordulatai továbbra is gyorsan követik egymást.
Az Átutazó vitathatatlanul az elmúlt évek egyik kiemelkedő brit thriller sorozata. A karizmatikus főszereplő, a lassan épülő, ám hiteles romantika – amelyben Dornan és Macdonald közötti kémia ismét ragyogó – és a fokozódó történeti tét egyaránt hozzájárulnak a második szezon sikeréhez. Bár már nem újdonság a műsorpalettán, és talán kevésbé fordulatos, mint az első évad, az Átutazó hazatérése még mindig lebilincselő élményt nyújt a nézőknek.
-Herpai Gergely (BadSector)-
Átutazó 2. évad
Rendezés - 8.2
Színészek - 8.4
Történet - 8.2
Látvány/zene/hangok - 8.4
Hangulat - 8.4
8.3
KIVÁLÓ
Az "Átutazó" második évadában Jamie Dornan visszatér, ezúttal Írországban folytatva a rejtélyes és izgalmas történetet, ahol a feszültség ugyan csökken, de a karakterek mélyebb kibontása és a helyszínváltás új dinamikát visz a sorozatba. Dornan alakítása kiemelkedő, bemutatva egy sebezhető, bonyolult karaktert, aki távol áll korábbi, domináns szerepeitől, és az új helyszínen a történet fordulatos marad, bár a rejtélyes elemek háttérbe szorulnak. A sorozat így is marad az elmúlt évek egyik legjobb brit thrillere, ahol a lassan épülő romantika és a karizmatikus színészi játék egy lebilincselő élményt nyújt a nézők számára.