TESZT – A 2004-ben a Game Boy Advance-re megjelent játékból is készített egy remake-et a Nintendo. A Super Mario RPG Remake-hez hasonlóan ez sem rossz, de azért itt nem nagyon történt olyan számottevő előrelépés vagy fejlődés, ami miatt bátran ajánlott vételnek lehetne-e nevezni.
Szóval ez a franchise a Mario és a Donkey Kong IP-k spin-offja és kombinációja, és az eredetét az 1994-es Game Boyos Donkey Kongra lehet visszavezetni: az eleinte a játéktermi eredeti remake-jének tűnő puzzle-platformer aztán hirtelen kinyílik és bonyoultabbá válik a maga 96 pályájával… és ott is Mario küzd DK és csapdái ellen.
Off
A történet eléggé felejtős, ugyanis annyiból áll, hogy a 90-es évek Három kívánságából származó Dévényi Tiborjához hasonlító DK elrabolt egy tonnányi mini műanyag Mariót, felvetve azt a kérdést, hogy mi a fene szükség volt rájuk. Ekkor bajszos vízvezeték-szerelőnk útra kel, hogy visszaszerezze azt, amit az övé (?) egy raklapnyi 2D-s platformer puzzle-ben, ami nem csak a két főszereplő IP-jének játékmenetét veszi igénybe, de valamelyest még a Lemmings is megemlíthető. A játékmenet bár alapjában véve nem változott a GBA és a dédunoka Switch között, de más tényezőkben a lassan 7 évesnek nevezhető Switch verzió értelemszerűen lenyomja a GBA-s eredetit. Vannak új jelenetek, amelyek tetszetősek, és látványra itt is a nulláról gondolták újra az egészet. A hátterek is kifejezetten részletesek, így szó sincs előrenderelt sprite-okról. Ám a Switchen láttunk már ennél szebbet, még ha csak Mario játékai között keresgélünk (pl. a Super Mario Bros. Wonder is messze szebb, ha már 2D-s címre kell gondolni), de talán nem is lehet elvárni tőle, hogy a platform legszebb játéka legyen.
Ahogy az megszokott, a soundtrackbe is belenyúltak: mivel a GBA egyik gyenge pontja a hangchip volt (néha eléggé vissza tudta fogni a kiváló dallamokat azok hangzása), itt is utcahosszal jobb zenét kapunk, de itt is ugyanaz mondható el, hogy hallottunk már jobbat is, de a célra megfelel. A játékmenetnél nem szabad elfelejteni, hogy Mario minden egyes ugrása számít, és eleinte nem nehéz, később már elég komoly fejtörőként is szolgálhat a Mario vs. Donkey Kong Remake… ha esetleg sztahanovista módjára mindegyik figurát fel szeretnénk venni. Ezt meg is lehet amúgy könnyíteni (ami kellemes újítás a kezdőknek), ha kikapcsoljuk a visszaszámlálót, mert így nem sürget minket a játék, amelyben nyolc világ van. Itt van viszont egy kisebb újítás. Kettő nem volt az eredetiben. Azt leszámítva mindegyik formátuma ugyanaz. Át kell vezetni Mariót az akadályokon, nyomjuk meg a kapcsolókat, legyen tiszta az út, és gyűjtsük össze a kulcsokat a következő pályához. Ilyen volt a Donkey Kong ’94 is, és ahogy ott, úgy itt is egyedi témák és kihívások vannak világonként, szóval a megszokott szintet a Nintendo ezen a téren is könnyedén hozza.
On
A Game Boyos eredet ott is visszaköszön, hogy minden világ végén meg kell küzdeni Dévényi Donkey Konggal, és ebben az esetben sincs szó copy-paste megközelítésről. Minden bossfight világonként eltérő, és az adott témára építkezik. Ennek nagy jelentősége van, hiába tűnik csak egy kedvező kis plusznak: a játék így kevésbé hat ismétlődőnek, de ez sem tudja eltakarni azt, hogy a koncepció életkora változatlan maradt. Ebből következően a pályák rövidek maradtak, aminek régebben haszna volt, hiszen akkoriban általában elemekkel nyúztuk a handheld platformokat (hol volt akkor még az USB-C-s töltés?). Viszont ez talán a legnagyobb negatívum is a Mario vs. Donkey Kong Remake számára: egy remake-ről van szó, nem egy teljesen új epizódról, és így nem nagyon tér el attól, amit a Game Boy Advance-on láttunk.
A történetet akár 5 óra alatt is végig lehet vinni úgy, hogy mindent láttunk és minden követ felforgattunk. És ha az megvan, akkor nem sok marad, ami miatt később újra elővennénk a játékkatalógusból. Ez egy régies vágású játék minden pozitívumával és negatívumával, és mint olyan, nem lesz egyike a Nintendo Switch killer appjainak. Talán nem is szánta annak a Nintendo, de ha az idei évre csak ilyen kaliberű játékok jönnek a Switchre (leszámítva a pletykált Metroid Prime 4-et), akkor idén nem lesz olyan nagy újítás a japán cégtől, ami tuti visszatart pár projektet a Switch-utódra…
Game Over
A Mario vs. Donkey Kong Remake értékelése nem egyszerű. Ha a remake kivitelezésére gondolunk, akkor arra nem nagyon panaszkodhatunk, kilenc pont. Ha a játékkínálatot figyelembe vesszük, nem olyan nagy dobás, csak hozza a kötelezőt és semmi többet, hat pont. Utóbbinak nagyobb súlya van a latban, és ebből következően hét pontnál többet talán nem is nagyon lehetne adni a játéknak. Jó ötlet volt a kazuár móddal való bővítés, és a két új világ is szép kis plusz, de azon túl semmi mást nem lehetne felhozni neki pozitívumként. Fejtörő lehet, de nem mindenkinek. Ez egy szürke, átlagos projekt a Nintendótól. A Super Mario RPG Remake nagyobb koncepciójú volt a SNES-en is, de egy handheld játékot modernizálni nem olyan egyszerű, és nem is mindig válik be. Talán ez most is így van…
-V-
Pro:
+ Két új világ
+ Kezdőknek is ajánlott
+ A jelenetek és a soundtrack
Kontra:
– Nem annyira nehéz
– Nem annyira hosszú
– Újrajátszhatósága nincs
Kiadó: Nintendo
Fejlesztő: Nintendo Software Technology
Stílus: 2D-s puzzle platformer
Megjelenés: 2024. február 16.
Mario vs. Donkey Kong Remake
Játékmenet - 7.6
Grafika - 7.9
Történet - 5.2
Zene/hangok - 7.8
Hangulat - 7
7.1
JÓ
Hozza a kötelezőt, de többet nem.