Egy olyan platformra jelentették be akkoriban, amit ma már használtan is viszonylag nehezen találunk meg (több értelme van már emulálni), úgyhogy felettébb meglepő, ahogy a már rég elfeledett projekt mégis megjelent!
Eddig azt hittük, hogy az utolsó játék, ami Európában erre a platformra megjelent, a Pixeline i Pixieland, egy dán nyelvű alkotás, ami 2008-ban jelent meg. Mire? A Game Boy Advance-ra, amit addigra már négy éve leváltott a DS (Európában kicsivel kevesebb, mert 2005 márciusában rajtolt el a két kijelzős készülék). Ennek a helyét ezzel pedig átvette egy hosszú ideig elhalasztott, és idő közben el is felejtett akció-platformer, a Kien.
A játék fejlesztése 2002-ben kezdődött, amit az olasz AgeOfGames öt, addig programozási és kódolási tapasztalattal nem rendelkező fejlesztője eredetileg szenvedélyprojektként tervezett. Ám ahogy a megjelenés felé haladva jött egy kátyú, és az autó az árokban végezte, de nem olyasmire kell gondolni, hogy a fejlesztés során jött az akadály! 2003 novemberére már a sajtó is megkapta a játékot, szóval a Kien elkészült, de a kiadó a megjelenés előtt törölte az egészet! Az AgeOfGames megpróbálta kiadni másik kiadóval a játékát, de egyszerűen senki sem csapott le a projektre!
2024 márciusában, tehát több mint húsz évvel (!) az eredeti tervek után az InCube8, egy retro játékokra szakosodott kiadó, hogy a közeljövőben fizikai kazettával és mindennel felvértezve ki fogja adni a Kient… ami most meg is jelent. Az öt eredeti fejlesztő egyike, Fabio Belsanti még a The Guardiannel is beszélgetett. Szerinte varázslatos, hogy a játékot az eredeti célplatformra ki tudták adni, és ez egy megvalósult álom. Úgy véli, hogy a játékélmény néha sokkal intenzívebb és erősebb tud lenni egy régi játékban a korlátozott grafikai és technikai erőforrások ellenére is.
Belsanti végül elárulta, hogy a Kien szellemi folytatásán már dolgozik az AgeOfGames. Remélhetőleg ennek nem fog kelleni 22 év, mire megjelenik! Nesze neked, Duke Nukem Forever!
Forrás: GameRant, The Guardian