A SAG-AFTRA (Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists, televíziós és rádiós művészek amerikai szövetsége) július 26-ától sztrájkot hirdetett, mert szerintük elképesztő, hogy a játékokat fejlesztő stúdiók a tavalyi eseményekből SEMMIT sem tanultak!
A SAG-AFTRA nemzeti tanácsa a hét elején egyhangúlag elfogadta, hogy a főtárgyalójának engedélyezi, hogy azonnali sztrájkot kezdeményezzen, amivel megvédheti a munkahelyek biztonságáért küzdő szinkronszínészeket, mivel egyre több stúdió fedezi fel a generatív, tartalomalkotásra képes mesterséges intelligenciát. Duncan Crabtree-Ireland nemzeti ügyvezető igazgató és főtárgyaló a SAG-AFTRA által átruházott hatáskörben eljárva azt mondja, hogy a sztrájk több mint másfél évnyi tárgyalás után, az interaktív médiamegállapodásról szóló megállapodás nélkül zajlik.
A kényelmi tárgyalócsoport, amellyel a SAG-AFTRA tárgyal, az alábbi cégeket tartalmazza: Activision, Blindlight, Disney, Electronic Arts, Formosa Interactive, Insomnia, Llama Productions, Take 2 Productions, VoiceWorks Productions, WB Games. A SAG-AFTRA azért kampányolt, hogy kritikus MI-védelmet nyújtson a tagok számára, és azt kérte, hogy „minden olyan játék, amely SAG-AFTRA tehetségeket kíván alkalmazni a hatálya alá tartozó munkák elvégzésére, írja alá az új Tiered-Budget Independent Interactive Media Agreement, az Interactive Media Agreement [IMA], vagy az Interim Interactive Localization Agreement megállapodásait”. Ezek a megállapodások az interaktív médiára (ilyen a videojáték), és annak lokalizációjára vonatkoznak.
„A videojáték-ipar évente több milliárd dolláros profitot termel. E siker mögött a kreatív emberek állnak, akik ezeket a játékokat tervezik és készítik. Ide tartoznak a SAG-AFTRA tagjai is, akik emlékezetes és szeretett játékfigurákat keltenek életre, és ők ugyanolyan alapvető védelmet érdemelnek és követelnek, mint a filmes, televíziós, streaming és zenei előadók: tisztességes díjazást és a tájékozott beleegyezés jogát arcuk, hangjuk és testük MI általi felhasználásához. Őszintén szólva megdöbbentő, hogy ezek a stúdiók semmit sem tanultak a tavalyi év tanulságaiból: hogy tagjaink fel tudnak és fel is fognak állni, és tisztességes és méltányos bánásmódot követelnek a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, és a közönség támogat minket ebben,” mondta Crabtree-Ireland.
Audrey Cooling, az IMA-tárgyalásokban érintett, a játékproducereket képviselő szóvivő a Gamesindustry-nak így nyilatkozott: „Csalódottak vagyunk, hogy a szakszervezet úgy döntött, hogy elsétál, amikor olyan közel vagyunk a megállapodáshoz, és továbbra is készen állunk a tárgyalások folytatására. A 25 javaslatból 24-ben már közös nevezőre jutottunk, beleértve a történelmi béremelést és a további biztonsági rendelkezéseket. Ajánlatunk közvetlenül reagál a SAG-AFTRA aggályaira, és értelmes MI-védelmet nyújt, amely magában foglalja a beleegyezés és a méltányos díjazás megkövetelését az IMA keretében dolgozó valamennyi előadóművészre. Ezek a feltételek a legerősebbek közé tartoznak a szórakoztatóiparban.”
Miképp érinti ez a játékipart? Rövid távon még nem nagyon. De az angol szinkronok, vagy a nyugati fejlesztések esetében sok színész így nem vehet rész a szinkronmunkálatokban. Ez lassíthatja a folyamatokat, és minél tovább tart a megállapodás megszületése, annál nagyobb halasztásokhoz kell a fejlesztőknek és a kiadóknak folyamodniuk, hacsak nem találnak olyan alternatívákat, akik nem a szakszervezet tagjai…
Forrás: Gamesindustry