A hatodik érzék – 25 éves Shyamalan és Bruce Willis legjobb filmje a „nagy csavarral”

RETRO FILMKRITIKA – Sok filmrajongó szerint 1999 az egyik legkiemelkedőbb év volt a mozifilmek történetében. Ebben az évben számos emlékezetes alkotás látott napvilágot, amelyek még ma is hatással vannak ránk, és amelyek kreatív és pénzügyi sikereket hoztak Hollywood számára. Shyamalan nemrégiben bemutatott A csapda című filmje kapcsán emlékezünk meg az indiai származású rendező és Bruce Willis mesteri horrorthrillerjéről.

 

Az 1999-es nyár különösen jelentős volt a horror műfaj számára. Július végére a Blair Witch Project széles körben bemutatásra került, és elindult azon az úton, hogy az egyik legsikeresebb független film legyen, közel 250 millió dolláros bevétellel világszerte egy mindössze 750 ezer dolláros költségvetésből.

Ezután elérkezett az augusztus, amelyet akkoriban a nyári mozi maradékainak leöntési időszakának tekintettek, és a stúdiók a legjobbat remélték. Egy ismeretlen rendező, M. Night Shyamalan, egy alacsony költségvetésű, visszafogottan reklámozott filmet dobott piacra A hatodik érzék címmel 1999. augusztus 2-án. Amint a mozinézők megtekintették, az egy újabb horrorfilm-sikertörténet lett. Shyamalan egy igazán egyedi történetet alkotott a túlvilági találkozásokról, és ez lett a nyár legnagyobb beszédtémája, amely hetekig dominálta a jegypénztárakat, végül pedig az Akadémia díjátadóin is helyet kapott, ami ritkaság bármely évben egy horrorfilm számára.

A hatodik érzék története viszonylag egyszerű. Shyamalan írta és rendezte a filmet, amely Dr. Malcolm Crowe (Bruce Willis) gyermekpszichológus történetét követi nyomon, aki új páciense, Cole Sear (Haley Joel Osment) egy fiatal fiú, aki azt állítja, hogy látja és kommunikál a halottakkal. Malcolm szoros kötődést érez Cole-hoz, mert emlékezteti őt egy másik páciensére, Vincent Greyre (Donnie Wahlberg), aki azzal vádolta Malcolmot, hogy kudarcot vallott, mielőtt betört az otthonába, lelőtte az orvost, majd magával is végzett.

Malcolm helyre akarja hozni Vincent ügyét azzal, hogy segít Cole-nak, bár úgy gondolja, hogy fiatal páciense skizofréniában szenved, és nem láthatja a halottakat. Azonban hamarosan világossá válik, hogy Cole valóban láthatja, amit állít, és ez lehet ugyanaz a betegség, ami Vincentet is a visszafordíthatatlan mélységbe taszította.

 

 

A meglepetés befejezés tette kötelezővé A hatodik érzéket

 

A film kasszasikerének és tartós népszerűségének fő oka a sokat emlegetett csavaros befejezés volt. A hatodik érzék körüli beszélgetések nagy része a film csúcspontjáról szólt, különösen, ahogy a nézők újra és újra megnézték a filmet, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a csavar valóban működik. Talán furcsán hangzik figyelmeztetni a spoilerekre egy 25 éves film esetében, de ha valaki még nem látta A hatodik érzéket, jobb, ha most elkerüli a következő bekezdést, mert SPOILERT tartalmaz.

A film nagy részében Malcolm próbálja helyrehozni kapcsolatát feleségével, Annával (Olivia Williams), akiről úgy véli, hogy eltávolodott tőle a Vincenttel történt incidens után. Amikor Malcolm eléri, hogy Cole és anyja, Lynn (Toni Collette) elfogadják Cole különleges képességeit, úgy érzi, hogy feladata véget ért, és most minden figyelmét a feleségével való kapcsolatának szentelheti. Amikor hazaér, Annát alva találja, miközben az esküvői videójuk megy a tévében.

Anna álmában beszél, és megkérdezi Malcolmot, miért hagyta el őt. Malcolm döbbenten veszi észre, hogy felesége leejti az esküvői gyűrűjét. Ahogy a kezére néz, észreveszi, hogy a gyűrű már nincs az ujján, majd a lövési sebére terelődik a figyelme, és rájön, hogy nem élte túl azt a végzetes éjszakát, amikor Vincent lelőtte. Malcolm az egész film alatt halott volt, ezért láthatta őt Cole.

A hatodik érzék csavarja hatalmas beszédtémává vált, különösen a nézők körében, akik valóban nem látták előre. A film végig azt az illúziót kelti, hogy Malcolm életben van, köszönhetően Shyamalan írásának és rendezésének. Legtöbbször Cole-lal jelenik meg, de még az Annával való interakciói is, például egy étteremben, ahol úgy tűnik, hogy a felesége ignorálja, mert mérges, kétféleképpen értelmezhetők: egyik oldalról egy dühös feleség, másik oldalról, amikor kiderül, hogy Malcolm halott, úgy is értelmezhetjük, hogy sosem volt jelen Anna mellett. Még Cole anyjával való kis pillanatok is korlátozott interakciókat mutatnak, amelyeket a film vége cáfol meg. Ez valóban egy zseniális filmes húzás Shyamalantól, ami karrierjét meghatározta, jó és rossz értelemben egyaránt.

 

 

A hatodik érzék időzítése tökéletes volt

 

A hatodik érzék sikere részben a tökéletes időzítésnek köszönhető. A film augusztusi bemutatása igazi lopakodó támadás volt. A bemutató dátuma semmi különlegeset nem sugallt, ami azt jelezte volna, hogy a Buena Vista Pictures, amely forgalmazta a filmet, jelentős mértékben bízott volna benne, így a film saját érdemei alapján bizonyíthatott. Az utolsó nyári hónapban jártunk, és a horror műfajnak már megvolt a havi ijesztőfilmje a Blair Witch Project személyében, így feltételezhető volt, hogy a műfaj rajongóinak étvágya már kielégült.

A versenyhelyzet sem volt kedvezőtlen, mivel egyetlen igazi versenytársa a Blair Witch Project volt. Amikor A hatodik érzék az első helyen debütált a nyitóhétvégén, fej-fej mellett haladt az indie sláger második széleskörű bemutató hetében, és egyenlően osztozott a horror közönségen. Ahogy a Blair Witch körüli felhajtás csökkent, A hatodik érzék megőrizte pozícióját nagyon kis visszaesésekkel. Olyan filmek, mint a Bowfinger és a Thomas Crown ügy szépen nyitottak, de nem voltak képesek letaszítani a jegypénztárak trónjáról. Végül az augusztusi bemutató dátuma bizonyult a legjobb választásnak.

Bár utólag nem így tekintenek rá, A hatodik érzék Bruce Willis számára is egyfajta visszatérés volt a kasszasikerek világába. A színész addigra számos kritikai szempontból sem kedvelt filmben szerepelt. Olyan filmek, mint a Mercury Rising és a Sakál nem voltak egy szinten a jobban teljesítő projektjeivel, míg az előző nyáron bemutatott Armageddon nagy bevételeket hozott, de a kritikusok többsége elmarasztalta. A hatodik érzék több szempontból is fordulópont volt Willis számára. Játéka csodálatosan visszafogott volt, és olyan karaktert alkotott, aki bár időnként távolságtartó volt, a Cole-lal való interakcióiban kedves, megértő és asszertív volt, ami a film szívét képezte.

 

 

A „halottakkal suttogó” kisfiú

 

Willis játéka mellett nem mehetünk el szó nélkül Haley Joel Osment mellett sem, aki Cole Sear komplex szerepét mindössze 11 évesen vállalta. Gyermekszínészek gyakran hajlamosak affektálni, de Osment elkerülte ezt a csapdát, sebezhetőséget és intenzív félelmet hozva a karakterébe. Az ő képessége, hogy kapcsolatot teremtsen a nézőkkel, az egyik oka annak, hogy a film drámai jelenetei olyan hatásosak, különösen a halottakkal való találkozásai és az édesanyjával folytatott érzelmi beszélgetései során, amikor elmeséli, hogyan látogatja meg őt a néhai nagymamája. Osment alakítása Oscar-jelölést hozott neki a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában, és ezzel ő lett a második legfiatalabb jelölt ebben a kategóriában. Ez a megtiszteltetés méltó elismerése egy valóban átütő teljesítménynek.

A hatodik érzék a popkultúra részeként is hatalmas sikert aratott megjelenésekor. Osment híres mondata, az „I see dead people” azonnal népszerű szlogenné vált, és a film egyik nem hivatalos mottójává is. A film egyes képsorai is ikonikusak lettek, például a hideg levegőt fújó karakterek jelenléte, amikor a halottak közelében vannak, vagy a fiatal Mischa Barton, aki borsólevest hány. Ezek a jelenetek korán bevésődtek a popkultúra emlékkönyvébe a jegypénztári futás alatt. Ez a vonal 25 év elteltével is felismerhető, és akárcsak minden nagy popkulturális esemény, később más médiákban is parodizálták.

A horrorfilm tájának változása szintén hozzájárult A hatodik érzék pénzügyi sikeréhez. Az 1990-es évek végi tinédzser horrorfilm hullám, amelyet az 1996-os Sikoly indított újra, már kezdett kifulladni, és ez lehetővé tette olyan filmek számára, mint a Blair Witch Project és A hatodik érzék, hogy sikeresek legyenek, mert valami nagyon mást kínáltak. A horror rajongók szomjaztak az újdonságra, és ezek a filmek ezt nyújtották. Még lenyűgözőbbé teszi a sikert az a tény, hogy ezek eredeti ötletek voltak, nem folytatások, és nem korábbi IP-k alapján készültek. Ez tovább bizonyítja, hogy mindig van hely az eredeti ötleteknek a mozipénztáraknál.

 

 

’99-ben második volt a Star Wars: Baljós árnyak mögött

 

A hatodik érzék sikere egy meghatározó pillanat volt az időben, különösen, ha lebontjuk annak sikerútját. A film az első helyen nyitott 26,6 millió dolláros bevétellel, és öt egymást követő hétig megőrizte ezt a pozíciót, ezzel a második film lett a Titanic után, amely minden egyes hétvégén több mint 20 millió dollárt keresett az első öt hétben.

A film 26,6 millió dolláros nyitó bevétele a legnagyobb augusztusi bemutató lett, túlszárnyalva az 1993-as A szökevény 23,7 millió dolláros augusztusi nyitányát. A futás végére a film 293,5 millió dollárt keresett az amerikai jegypénztáraknál és 672,8 millió dollárt világszerte, mindössze 40 millió dolláros költségvetéssel. Ez 1999 második legnagyobb bevételt hozó filmje lett, a Star Wars: Episode I – Baljós árnyak mögött.

Ritka bravúr egy horrorfilm számára, hogy A hatodik érzék nagy díjszezonos játékos is lett, hat Oscar-díj jelölést is bezsebelve, köztük a legjobb film, a legjobb rendező (Shyamalan), a legjobb eredeti forgatókönyv (Shyamalan), a legjobb vágás, a legjobb férfi mellékszereplő (Osment) és a legjobb női mellékszereplő (Collette) kategóriákban. Bár a film nem nyert egyetlen díjat sem, lehetőséget kapott arra, hogy a horror műfaj elit csoportjába kerüljön, amelyet az Akadémia elismer, csatlakozva az Ördögűző és a Bárányok hallgatnak filmekhez.

Azóta, hogy A hatodik érzék megjelent, Shyamalan, akár szándékosan, akár nem, többször is megpróbálta visszahozni 1999-es sikere varázsát. A rendezőnek voltak más sikeres filmjei is, és a rajongók kedvezően fogadták néhány következő munkáját, míg másokat kritikailag meglehetősen negatívan értékeltek. Ennek ellenére minden filmes arról álmodik, hogy egy olyan filmet készít, amely meghatároz egy korszakot, és A hatodik érzék pontosan ezt tette. 25 év elteltével a közönség még mindig beszél a film csavarjairól és iparági hatásáról, amely évekig tart majd. A hatodik érzék most streamelhető a Maxon. M. Night Shyamalan legújabb filmje, A csapda, melyről itt írtunk kritikát, most a mozikban látható.

-Herpai Gergely „BadSector”-

 

 

A hatodik érzék

Rendezés - 9.6
Színészek - 9.2
Történet - 9.8
Látvány/zene/hangok (1999) - 9.5
Hangulat - 9.6

9.5

MESTERMUNKA

A hatodik érzék M. Night Shyamalan legjobb alkotása, amely 25 évvel a premierje után is meghatározó darabja a horror műfajnak. A film Bruce Willis visszafogott alakításával és Haley Joel Osment zseniális játékával tűnik ki, nem beszélve a zseniálisan megírt csavaros befejezésről. A hatodik érzék időtálló remekmű, amely még ma is beszédtémát szolgáltat.

User Rating: 4.65 ( 1 votes)

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines – including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu