A szövetségi kereskedelmi bizottság (FTC) megelégelte a kamu értékeléseket és a fogyasztók megtévesztését, és egy kissé ijesztő döntést hozott.
Az FTC egyfajta „végső szabályt” hozott, amin már lassan két éve dolgozott, ugyanis a bizottság már 2022 októberében kezdte el. Sok tiltás olvasható benne: nem engedélyezettek a hamis vagy megtévesztő fogyasztói és celebes értékelések, és megtiltja a vállalkozásoknak, hogy kompenzációt vagy egyéb ösztönzőket nyújtsanak a fogyasztói vélemények írásához kötötten, amelyek egy bizonyos (akár pozitív, akár negatív) véleményt fejeznek ki. Megtiltja továbbá a cégek bennfentesei által írt olyan véleményeket és ajánlásokat, amelyek nem teszik világossá a véleményezőnek a vállalkozással való kapcsolatát.
Az is tilos, hogy a vállalkozások az általuk ellenőrzött weboldalakat vagy szervezeteket független véleményezőként tévesen tüntessék fel, amikor a tulajdonukban lévő termékekről vagy szolgáltatásokról nyilvánítanak véleményt. A hamis közösségi influenszerek is célkeresztben vannak, lényegében tiltva a közösségi média követőinek vagy bot vagy eltérített fiók által generált nézetek eladását vagy megvásárlását.
Végezetül az is tilos a cégeknek, hogy alaptalan jogi fenyegetést, fizikai fenyegetést, megfélemlítést vagy bizonyos hamis nyilvános vádakat alkalmazzanak a negatív fogyasztói értékelés megakadályozására vagy eltávolítására. A szabály megszegéséért kiszabható büntetésekkel kapcsolatban az FTC azt mondja, hogy ez az új tilalomcsomag fokozza az elrettentő hatást és erősíti az FTC végrehajtási intézkedéseit, és egy korábbi legfelsőbb bírósági döntésre hivatkozik, amely szerinte eddig akadályozta, hogy a fogyasztók számára pénzbeli kártérítést kérjen…
„A hamis értékelések nemcsak az emberek idejét és pénzét pazarolják, hanem szennyezik a piacot is, és elvonják az üzletet a tisztességes versenytársaktól. Az FTC megtévesztő reklámok elleni küzdelem eszköztárának megerősítésével a végleges szabály megvédi az amerikaiakat a becsapástól, figyelmeztetni fogja a rendszert jogellenesen kijátszó vállalkozásokat, és elősegíti a tisztességes, becsületes és versenyképes piacokat,” mondta Lina M. Khan, az FTC elnöke.
Kérdéses, hogy miképp fogják ezzel eltüntetni például az Amazonról a botok által írt, vagy ember keze készítette, de hamis értékeléseket…