World of Warcraft: egy költői kérdés, amely szétzúzta a legendás MMORPG dicsőségét

Egy látszólag egyszerű kérdés egykori Blizzard-vezetőtől talán akaratlanul is új irányt adott a World of Warcraftnak: „Mi a helyzet az egyedül játszókkal?” A MMORPG óriás közel húszéves fennállása során jelentős változásokon ment keresztül, amelyek részben annak köszönhetőek, hogy a Blizzard egyre inkább az egyéni játékélményre helyezte a hangsúlyt.

 

A World of Warcraft kétségtelenül minden idők egyik legsikeresebb MMORPG-je, de útját számos csúcs és mélypont jellemezte. Annak ellenére, hogy nemrég megjelent The War Within kiegészítő új mechanikákat és friss történeti elemeket vezetett be, a játék nem tudta meghaladni a saját aktív játékosrekordját, amit 2010-ben és 2011-ben, 12 millió felhasználóval állított fel. Úgy tűnik, hogy ez a mérföldkő talán soha nem ismétlődik meg.

A Blizzard döntése, hogy az egyedül játszókra helyezi a hangsúlyt, egy belső filozófiai váltásból ered, amelyet Irena Pereira, a World of Warcraft korábbi felhasználói felület tervezője emlékezet fel. Az ő betekintése a játék fejlesztésébe az 1.1-es patch-től kezdve, a The Burning Crusade kiegészítőn át, egészen a Wrath of the Lich King-ig, rávilágít egy sorsdöntő pillanatra, amikor Jeff Kaplan, a Blizzard akkori alelnöke feltette a kulcskérdést: „Mi a helyzet azokkal, akik egyedül játszanak?”

Pereira visszaemlékszik a fejlesztők közötti vitákra: „Azt hiszem, a Halállovagokról és egy Lich King kiegészítő tervezéséről beszéltünk. És a hatalmi szintek görbéiről és a többjátékos összecsapásokról vitáztunk, amikor Jeff Kaplan azt mondta: ‘Mi a helyzet az egyedül játszókkal?’” Ettől a pillanattól kezdve egyre inkább a szóló játék felé tolódott el a hangsúly, bár a játék filozófiája nem változott meg egyik napról a másikra, hanem fokozatosan alakult át. „Ez csak egy túlzott korrekció volt, de egy nagy korrekció,” jegyzi meg Pereira.

Ez az irányváltás komoly következményekkel járt. Míg a World of Warcraft a legmagasabb felhasználói számot a Cataclysm kiegészítő megjelenése körül érte el, az aktív játékosok száma azóta folyamatosan csökkent. Pereira rámutat: „Látványos csökkenést tapasztaltak a [játékos] populációban egy késői szakaszban, a Cataclysm után, és a WoW populációja esett, esett és esett. De [a Blizzard] küzdött, hogy kitalálja, hogyan fogják növelni a bevételeket.”

 

A World of Warcraft már nem rendelkezik akkora játékosbázissal mint korábban, ugyanis több fóka jutott a piacra, azaz több játék között öszlik meg a közönség.

Felesleges erőlködés és távolodás a gyökerektől

 

A probléma nem csak egyetlen rossz döntésről szólt a Blizzard részéről; egy sor olyan választásról, amelyek elterelték a játékot eredeti, közösségi gyökereitől. Pereira elmagyarázza: „A szintlépés üteme az első tényező, amely, úgy gondolom, tönkretette a kezdeti játékélményt, és megölte azokat a közösségi tereket, ahol az emberek találkoztak egymással.” A játék egy gyorsabb, magányosabb élmény felé tolódott, ami csökkentette a társas interakciók lehetőségét: „Az új felhasználói élmény arra készteti a játékosokat, hogy inkább magára a játékra figyeljenek, mint egymásra.”

Pereira folytatja: „A többjátékos játékmenet ösztönzésére irányuló felhívások eltűntek. A megnövelt hatalmi szintekkel a legtöbb tartalmat egyedül is meg lehet verni. Senkire nincs szükséged.” Bár a raid-ek továbbra is a World of Warcraft részét képezik, a kooperatív játék hangsúlya ezek kívül csökkent. Azok a kisebb célok, amelyek egykor a közösség tagjainak kapcsolatát építették, vesztettek vonzerejükből. „A szürke zóna, az élmény szaftos része lassan csökkent, és egyre több kényelem funkció jelent meg, hogy a játékosok elkerüljék a kellemetlenségeket,” emlékszik vissza.

Ez a tendencia volt az egyik oka annak, hogy a World of Warcraft Classic olyan jól fogadtatott. „Amikor a WoW Classic megjelent, hatalmas siker volt. Jövedelmezőbb volt, mint az aktuális verzió, mert visszahozta az eredeti játékot, a lassabb játékmenetet és minden olyan dolgot, ami különlegessé tette a WoW-t,” emlékszik vissza Pereira. Mégis, ahogy a Blizzard kiterjesztette a WoW Classic-ot a Cataclysm tartalommal, hasonló csökkenést kezdett tapasztalni, mint a fő játékban.

Ennek ellenére a World of Warcraft jövője továbbra is bizonytalan. Annak ellenére, hogy a változások néhány játékost elidegenítettek, az új kiegészítők, mint például The War Within, továbbra is vonzzák a többieket. A kérdés az marad: hogyan navigálja a Blizzard ezt a változó környezetet, és milyen meglepetések várnak még?

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu