TESZT – Bár elsőre nem tűnik fel, a Test Drive sorozat valójában egy valódi intézmény a videojátékok világában: már 1987 óta pörög a motorja, és először C64-en és a korabeli PC-ken egyaránt milliók kedvence lett, akik összesen tizenegy epizódban élvezhették az autóversenyzés örömét. A Solar Crown tehát a tizenkettedik rész, és komoly felelősség hárul rá: biztosítania kell a sorozat örökségét, miközben újra sikeressé kell válnia, tizenkét évvel a Test Drive Unlimited 2 után. Ez nem kis kihívás, amelyet nem sikerült teljes mértékben megugrani. A teszt PlayStation 5 verzió alapján készült.
2012-ben az Eden Games kiadta a Test Drive Unlimited 2-t: a francia stúdió, amely azóta bezárt, majd újjászületett a Gear.Club sorozat miatt, akkoriban elvarázsolta a PC-s, PS3-as és Xbox 360-as játékosokat azzal, hogy Ibizára kalauzolta őket. Azóta a Test Drive: Ferrari Racing Legends (amelyet egyébként a Project CARS mögött álló stúdió készített) kivételével a sorozat lényegében megszűnt, amit a rajongók közössége nagyon sajnált.
Türelmesnek kellett lenni, de megérte várni. Bár nem a Test Drive Unlimited 3 nevet viseli, a Test Drive Unlimited: Solar Crown tökéletesen képviseli mindazt, amire több mint egy évtizede vágytak a játékosok. Ezúttal a párizsi Kylotonn stúdió felelős a projektért, amely a legutóbbi WRC címek mögött is állt, és egy teljesen új kontextust hoztak: Hongkong szigetét, amely 1:1 arányban lett lemásolva. Ez egy ambiciózus kihívás a cég számára, és csábító ajánlat a játékosoknak, akik újra elmerülhetnek egy részletes autós szerepjátékban… legalábbis papíron.
Komoly vetélytársak között szlalomozva
Nem könnyű kitűnni a versenytársak közül, különösen a nyílt világú játékok nagyágyúi, mint a Forza Horizon vagy a The Crew mellett. A Test Drive Unlimited Solar Crown épp ezért felveszi az előző részek koncepcióját, amely egy mélyen átélhető vezetési élményt kínál. Hogyan? Miután megterveztük karakterünket és felöltöztettük, a játékos a Solar Crown nevű, presztízs autóverseny versenyzőjeként indul Hongkongban és környékén. Valódi luxuslakosztály áll rendelkezésünkre, ötszobás gardróbbal, és egy első személyű kameranézettel járhatjuk be a szállodánkat, különböző szolgáltatásokat igénybe véve. Emellett az autószalonok is felfedezhetők a térképen, ahol magunk is besétálhatunk, megvizsgálhatjuk az autókat kívül-belül, mintha a valóságban járnánk. Ugyanez vonatkozik a műhelyekre is: a játék célja, hogy emberileg is bevonjon minket a Solar Crown élményébe.
Fontos megjegyezni azonban, hogy ez az aspektus kevésbé átgondolt, mint a TDU 2-ben, és bár az ötlet még mindig friss és szórakoztató, sajnos lelassítja a navigációt és az élményt. Míg más játékokban pár másodperc alatt választhatunk autót vagy fejleszthetünk, itt időt kell szánni arra, hogy odasétáljunk, kiválasszuk a járművet, és így tovább. Ez nem feltétlenül negatívum, inkább egy olyan választás, amely megkülönbözteti a játékot a versenytársaktól… és végső soron ez a Test Drive Unlimited lelke. Ennek ellenére felmerülhet a kérdés, hogy van-e értelme ennek a rendszernek, amely visszatekintve elég jelentéktelennek tűnik. A szállodai lakosztályok feleslegesek, a karakterek modelljei és animációi elnagyoltak, és valljuk be, az avatar felöltöztetése – különösen ilyen korlátozott lehetőségekkel – nem túl izgalmas. Olyannyira, hogy ennek marketingfogásként való felhasználása inkább üres ígéretnek tűnik.
Lassan, de fájdalmasan
A Test Drive Unlimited Solar Crown talán túlzottan is az apróságokra helyezi a hangsúlyt. A játékmenet – amely egy ilyen autós játékban alapvető fontosságú – sikeresen működik, viszont most nézzük meg a játék két nagy problémáját: a fejlődési rendszert és az egyenletlenségeket. A játék elején két klán közül választhatunk: a Streets, amely egy neonokkal kivilágított klubban működik, vagy a Sharps, amely egy ultraluxus birtokon található. Azonban a klánválasztás semmit sem változtat az élményen: gyakorlatilag nincs interakció a csoportunk tagjaival, és nincs mit csinálni ezekben a bázisokban. Az egyetlen nyeremény kozmetikai: egy törzsi matrica az autónkra, egy sapka vagy egy trikó, amely minden új tapasztalati szint elérésekor feloldható.
A probléma az, hogy a szintek elérése borzasztóan sok időt vesz igénybe: az új versenyek és mellékküldetések csak minden ötödik tapasztalati szint után nyílnak meg, és hamarosan azon kapjuk magunkat, hogy ugyanazt a versenyt újra és újra meg kell ismételnünk, hogy elérjük a következő szintet. Más szóval, ez a frusztráló előrehaladás őrült mértékű farmolásra kényszerít minket, és minél messzebb jutunk a játékban, annál hosszabb idő telik el a szintek között. Órákat töltöttünk azzal, hogy újra és újra ugyanazokat a versenyeket játsszuk, kimerülve a monotóniától, egyszerűen azért, mert már minden új küldetést és mellékcélt teljesítettünk. Ha ehhez még hozzávesszük a játék irányítási problémáit, a nyeremények elég nevetséges mértékét, és az ismétlődő versenytípusokat – időmérők, sprintek, pályaversenyek, különösebb drámai díszletek nélkül –, akkor gyorsan monotonná válik a játék, ahol már egy új jármű vásárlása is kivételes eseménynek számít az alacsony bevételek miatt. Különösen akkor, ha két órát kell eltölteni ugyanazt a dolgot ismételve, hogy egy rózsaszín sapkát nyerjünk egy rosszul modellezett karakteren, ami szinte sértésnek számít.
Győzelmek és nagy vereségek
Természetesen a Test Drive Unlimited Solar Crown-nak is megvannak a maga sikerei. A játékmenete egy pozitívum: az élmény félúton van az arcade és a szimuláció között, az autók viselkedése pedig különbözik, és néha precíz irányítást igényel. Az autók hangjai kiválóak, a sebességérzet pedig már a játék eleji járműveknél is érződik. A járművek tehetetlensége kellemes érzést nyújt a kontrollert kézben tartva – a DualSense kiválóan kihasználja ezt a PS5-ön, jár a piros pont érte! Emellett bizonyos vezetési segédleteket ki is lehet kapcsolni, hogy növeljük a realizmust, és (bár nagyon csekély mértékben) ezzel némi extra pénzt is kereshetünk minden verseny végén.
Sajnos azonban mindig van egy kis bökkenő, és a Test Drive Unlimited Solar Crown ebben sem kivétel. Kezdjük a járművek fizikájával, ami időnként abszurd és büntető jellegű. A legkisebb hiba vagy egy kis karosszériaütközés egy sziklával, és máris a levegőben találjuk magunkat, ahogy az autónk pörög és szaltózik. Biztosíthatlak róla, hogy nem szeretnék rosszindulatú lenni, de a helyzetek, amelyekkel szembesültünk, sokszor teljesen irreálisak voltak, és a frusztráció mellett némi nevetést is kiváltottak. Ehhez hozzáadódik az AI is, amely néha teljesen kiegyensúlyozatlan és igazságtalan. Általában az aszfalton az ellenfelek nehézségi szintje rendkívül magas: néha teljesen logikátlan, ahogy az alacsonyabb kategóriájú autók a Forma-1-es autókhoz hasonló gyorsulásokat produkálnak, és az agresszivitásuk minden, csak nem fair play. Nem számoljuk, hányszor lökték meg az AI által vezérelt autók a kanyarokban, amikor éppen előztünk, ami igazságtalanul kilökött minket a pályáról. És mivel nincs büntetőrendszer, ugyanezt csináljuk vissza velük, hiszen mi mást tehetnénk? Az AI problémái nyilvánvalóak: az ellenfelek mind 60. szintűek, azaz a legmagasabb szinten vannak, és nincs lehetőség a nehézség változtatására. Jó lett volna, ha a kihívás fokozatosan növekszik a karrier során, de ehelyett a rendszer indokolatlanul húzza el a játékidőt.
Miért van ez a korlátozás, és mi értelme van ennek, ha nem csak az, hogy mesterségesen növelje a játékidőt? Ráadásul az ellenfelek gyakran különös módon viselkednek: például derékszögben fordulnak el a rajtnál, és akadályozzák az előrehaladást, vagy épp lemaradnak, amint földútra kerülnek az aszfalt helyett. Mindez csak még inkább megerősíti, hogy a játék mesterséges intelligenciájával komoly problémák vannak, ami sokszor vezet dühítő helyzetekhez.
És mivel muszáj erről is beszélni, legalább a minimum elvárás az lett volna, hogy amikor egy túlzottan büntető vagy agresszív mesterséges intelligencia miatt kiesünk egy versenyből, legyen lehetőségünk azonnal újrakezdeni a futamot… vagy legalább megnyomni a szünet gombot. Egyik sem lehetséges, mert a játék állandó internetkapcsolatot igényel, még akkor is, ha egyedül játszunk, így vissza kell térnünk a nyílt világba, újra kell indítanunk a versenyt, és újra be kell várnunk a matchmakinget az adott eseményhez. Ez egy rendkívül frusztráló rendszer, ahol egyszerűbb és logikusabb megoldásokra vágytunk volna.
Az állandó online kapcsolat egy másik komoly probléma is: a Solar Crown már az első pillanataiban golyót kapott a lábába. Tesztelési időszakunkban alig volt olyan alkalom, amikor problémamentesen elindíthattuk volna a játékot a szerverhibák miatt; amikor sikerült bejutnunk, gyakran az események statisztikái is lenullázódtak a futam közben. Azóta ugyan a játék stabilitása jelentősen javult – hurrá, el tudjuk indítani a játékot –, de a hibák továbbra is jelen vannak. Váratlan lekapcsolódások, versenyek félbeszakadása, az automatikus mentés működésképtelensége, játékfagyások és teljes leállások voltak a napi tapasztalataink. Még több hibára vágysz? Az első sebességfokozat nem kapcsolható be egy rejtélyes okból, a visszapillantó tükrökbe nézéskor fekete képernyőt kapunk, egész futamok alatt nincs hang, és néha a karakterünk az autó belsejébe mászik a győzelmi animáció során…
Amikor Hongkong csak félig varázsol el
A Test Drive Unlimited Solar Crown látványvilága sem menti meg a játékot. PS5-ön a környezet részletei homályosak, a járműmodellezés pedig egyértelműen elmarad a mai elvárásoktól. A legnagyobb probléma azonban a frame rate: rendszeresen és fájdalmas mértékben esik vissza, ami akadályozza a játékélményt. Különösen a cockpit nézet válik játszhatatlanná, ahol a képkockaszám azonnal összeomlik.
Pedig Hongkong szigete, amely a játék helyszínéül szolgál, egy hatalmas, lenyűgöző térkép, ahol városrészek, hegyek, strandok és falvak váltják egymást. A térképen van potenciál, amit azonban nehéz kiaknázni, mivel a játék technikai problémái ezt megakadályozzák. Míg a térkép hatalmas, a többi játékmechanika hiányosságai és a polish (kidolgozottság) hiánya miatt nem élvezhető igazán. Csak remélni tudjuk, hogy a technikai problémák a későbbi frissítésekkel javulnak, de jelen állapotában a Test Drive Unlimited Solar Crown egy kiábrándító élmény. Ha nemrég játszottál a The Crew Motorfest-tel, a Forza Horizon-nal vagy a Need for Speed Unbound-dal, sajnos csalódni fogsz a Test Drive Unlimited Solar Crown-ban. És fájó ezt kimondani, hiszen nagy várakozással tekintettünk a megjelenés elé.
Köszönjük a kódot a Magnew Kft.-nek.
-Herpai Gergely „BadSector-
Pro:
+ Hongkong szigetének helyszíne, amelyben nagy potenciál rejlik
+ Jól sikerült játékmenet, remek sebességérzettel
+ A DualSense jó kihasználása PS5-ön
Kontra:
– Grafikailag elmaradott
– Lassan haladó, frusztráló fejlődés, amely szinte egyáltalán nem jutalmaz
– Kiegyensúlyozatlan és szükségtelenül agresszív mesterséges intelligencia
Kiadó: Nacon
Fejlesztő: Kylotonn
Stílus: Verseny
Megjelenés: 2024. szeptember 12.
Test Drive Unlimited Solar Crown
Játékmenet - 6.7
Grafika - 4.3
Kampány - 4.2
Zene/hangok - 6.8
Hangulat - 5.5
5.5
KÖZEPES
A Test Drive Unlimited Solar Crown visszahozza a sorozatot, de sajnos nem éri el a várt szintet a versenytársakkal szemben. Bár a játékmenet időnként élvezetes, a technikai hibák és a lassú, frusztráló fejlődési rendszer miatt nehéz ajánlani. A rajongók talán értékelni fogják, de mások számára csalódást okozhat.