A klasszikus videojátékok megőrzésének kérdése egyre sürgetőbbé válik, ám az amerikai szerzői jogok korlátozzák az archiválók és történészek lehetőségeit, hogy ezeket az ikonikus címeket elérhetővé tegyék. A Video Game History Foundation (VGHF) megpróbálta elérni a szerzői jogi törvények módosítását, hogy a már forgalomból kivont játékokat távolról is elérhetővé lehessen tenni. Azonban a Szerzői Jogi Hivatal elutasította a kezdeményezést, ami nagy felháborodást váltott ki a történészek körében.
A GOG jelenleg az egyetlen DRM-mentes PC-játékbolt, amely elkötelezett a játékok megőrzése mellett. Az amerikai Szerzői Jogi Hivatal döntése azonban azt jelenti, hogy a klasszikus videojátékokat továbbra is jogi korlátok védik, amelyek megakadályozzák azok archiválását és elérhetőségét. A VGHF a döntésre reagálva kijelentette, hogy „extra-legális módszereket” kell keresniük a hozzáférés biztosítása érdekében.
2023 óta ismert, hogy a klasszikus videojátékok 87%-a veszélyben van, ha nem történik változás a megőrzés érdekében. Az Entertainment Software Association (ESA) több alkalommal elutasította az archiválási könyvtárak létrehozását, és továbbra is azon az állásponton van, hogy a távoli hozzáférés veszélyeztetné a klasszikus játékok piaci értékét.
A játékipar képviselői és az ESA is kifogásolták, hogy a VGHF nem határozta meg pontosan, milyen hozzáférési kontrollokra lenne szükség az archiválási könyvtárakhoz. A videojáték-történelem megőrzésével foglalkozó alapítvány azonban eltökélt: továbbra is küzdeni fognak a nagyobb hozzáférésért, remélve, hogy a jövőben módosuló szerzői jogi törvények figyelembe veszik a videojátékok történeti értékét.
Az ipar reakciója és a megőrzés jövője
A történészek, archiválók és játékosok komoly aggodalommal reagáltak a döntésre, hiszen az a digitális kulturális örökség jelentős részének megőrzését és tanulmányozását is akadályozza. A helyzet a klasszikus címek eltűnéséhez vezethet, amelyek fontosak lennének a médium kutatása és történelmi megértése szempontjából. Az ítélet kimondta, hogy a „videojáték-megőrzési támogatóknak nem sikerült bizonyítaniuk, hogy a számítógépes programok kategóriájába tartozó művek másolása valószínűsíthetően jogszerű lenne.” A VGHF válasza: „Sajnos a szerzői jogi csoportok erőfeszítései továbbra is lassítják az előrehaladást,” ahogy fogalmaztak. A meghallgatás során az ESA kijelentette, hogy semmilyen körülmények között nem támogatná a videojátékok kutatási célú távoli hozzáférését. Az ipar abszolutista álláspontja arra kényszerítette a kutatókat, hogy alternatív módszereket keressenek a forgalomból kivont játékok eléréséhez. A VGHF azonban nem adja fel a harcot. „Továbbra is szorgalmazzuk a videojáték-megőrzéshez szükséges hozzáférési jogokat, és az iparági szereplőkkel együttműködve igyekszünk felhívni a figyelmet ezekre a problémákra,” mondják. A DMCA mentesség elutasítása komoly csapást jelent a megőrzési törekvésekre, de nem állítja meg az alapítvány munkáját.
Source: 3djuegos