Tom Cruise: Hogyan lett anno ugyanabban az évben a legjobb és a legrosszabb film sztárja?

MOZI HÍREK – Tom Cruise, aki olyan kasszasikereknek köszönhetően vált az egyik legnagyobb bevételt hozó színésszé, mint a Mission: Impossible sorozat vagy a Top Gun: Maverick, Hollywood ikonikus alakja. A „legjobban fizetett” és „megbízható sztár” jelzők gyakran kísérik a nevét. Cruise karrierje során azonban nem csak kasszasikereket, hanem igazi bukásokat is magáénak tudhat. Hasonló elismerésben részesült Sandra Bullock is, aki egyazon évben nyert Oscart és Arany Málnát (a The Blind Side és az All About Steve című filmekért 2009-ben). Nézzük meg, hogyan kötődik Cruise neve két, teljesen ellentétes megítélésű filmhez – a Koktélhoz és az Esőemberhez.

 

A Koktél 1988-ban megnyerte az Arany Málna díjat a legrosszabb film kategóriában, míg az Esőember ugyanabban az évben az Oscar-gálán elhozta a legjobb filmnek járó díjat. Ráadásul mindez hat hónapon belül történt. Hogyan lehetséges egy ilyen szédítő kettősség? Mi választotta el ennyire ezt a két alkotást? Derítsük ki!

Amikor a két film rendezőit nézzük, nem sok különbséget találunk az alkotói érdemek terén. Barry Levinson, akinek negyvenéves filmográfiája olyan műveket tartalmaz, mint a Jó reggelt, Vietnam! és a Játékok, kiváló érzékkel nyúlt az Esőember lassú, érzelmes hangvételéhez. Ezzel szemben a Koktél rendezője Roger Donaldson volt, aki sokak szerint Új-Zéland filmes kultúrájának nemzetközi ismertségét hozta el. Donaldson rendezte többek között az Ölni képes faj-t (1995) és az Újoncot (2003) is.

Cruise akadályozta volna a Koktél történetét?

 

Mind Levinson, mind Donaldson pályafutása önmagáért beszél. Akkor vajon a színész miatt alakult ennyire ellentmondásosan a két film? Lehetséges, hogy Cruise maga felelős a különbségekért?

A háttérbeszámolók szerint a film eredeti, komoly története – amely a hírnév sötét oldalát mutatta volna be – jelentősen leegyszerűsödött, hogy megóvják a feltörekvő sztár imázsát. Ha ez igaz, a Koktél egy újabb olyan film lehet, amelyet a stúdió túlzott beavatkozása tönkretett. Kelly Lynch, aki a filmben Cruise másodlagos szerelmi érdekként tűnt fel, részben alátámasztotta ezt az elméletet az A.V. Club-nak adott interjújában. Elmondása szerint a pénz és hatalom témáját érintő részeket átszerkesztették, és a Disney újraforgatott „a film egyharmadát”. Azonban Lynch nem állította, hogy mindez Cruise miatt történt volna.

 

A Koktél és az Esőember hasonló alapokról indul

 

Tagadhatatlan, hogy a Koktél történetileg nem igazán tesz erőfeszítést, hogy kitörjön egy üres szerelmi történet kliséiből. A két dimenziós karakterek még tovább rontották a film helyzetét. A kritikusok gyorsan észrevették az üres témákat és a sekélyes romantikát, és nem is akartak foglalkozni a filmmel. Ennek eredményeképp a Koktél elnyerte a legrosszabb film és a legrosszabb forgatókönyv díját az Arany Málna-gálán. Mindezek ellenére, ahogy a Koktél valós élményeken alapul (a forgatókönyvíró Heywood Gould pultosként szerzett tapasztalatain), úgy az Esőember is valós személyek életéből merít.

Barry Morrow, az Esőember forgatókönyvírója, Dustin Hoffman karakterét, Raymond Babbittet két értelmi fogyatékos személy, Kim Peek és Bill Sackter alapján alkotta meg. Az Esőember körül azonban nem volt jelentős stúdióinterferencia, amely drámai változásokat okozott volna. Ez az egyik tényező, amely a két film között különbséget teremt. Az Esőember időt szán arra, hogy bemutassa a testvéri kapcsolatot Charlie és a problémás Raymond között – a Cruise és Hoffman közötti dinamikát.

 

Az Esőember üzenete erőteljesebb

 

Az Esőemberben nincs olyan érzés, hogy valami hiányozna. Tom Cruise alakítására visszatérve, érthető, miért ismerte el az Akadémia az Esőembert. A tagadás, a megértés, az elfogadás és a gondoskodás folyamatai minden ápolónak ismerősek, és Cruise (Charlie-ként) ezeket tökéletesen megjeleníti. Az érzelmi, átalakuláson átívelő történet nemcsak szélesebb skálát biztosít a színész számára, mint a Koktél, de a néző számára is sokkal kielégítőbb lezárást eredményez. Nem szabad elfelejteni, hogy bár Cruise már akkor is ismert sztár volt, mellette Dustin Hoffman – egy többszörösen díjnyertes hollywoodi óriás – is szerepelt.

Jobb esélye lett volna a Koktél-nak, ha a stúdió nem nyúl bele ennyire? Talán. De ahogy a dolgok állnak, Tom Cruise helyesen mondta egy 1992-es Rolling Stone-interjúban, hogy a Koktél „nem volt élete ékköve”. Ha összehasonlítanád ezt a két filmet, mindkettő elérhető a Prime Video, YouTube és Apple TV platformokon.

Forrás: MovieWeb

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu