TESZT – Ez egy olyan 3D-s szimulációs városépítősdi a Strategy Labstól, ahol az alapokra nem lehet panasz, de azon felül lényegében minden elemet kritizálhatunk. Több olyan problémája van, amelynek köszönhetően az értékelése sem lett valami fényes, úgyhogy ez tipikusan egy olyan címnek nevezhető, amit rövid időn belül mindenki el fog felejteni, ugyanis még maga Egyiptom sem nevezhető eredeti koncepciónak.
Irány a Nílus völgye, ahol az emberiség egyik legnagyobb és legkitartóbb civiizációjában kel maradandót alkotni… de nem fáraóként, hanem várostervezőként.
Inebu-Hedjtől Khetyu-Mefkatig
Az első településnév ezen a néven nem mondhat sokat, ezért hozzá is tesszük, hogy Memphiszről van szó. A városépítési elemek jól meg vannak tervezve, de látványra nem olyan „tiszta”, ami fontos kellene, hogy legyen, hiszen így a játékmenet hatékonysága romlik. Van történet is (részben a valós események által inspirálva), de ezek a küldetések elején hosszú narrációval vannak elintézve. Az alapokkal az a baj, hogy ezekte a BoE nem tudott úgy építeni, hogy megkülönböztethető lehessen a műfaj többi címétől. A Pharaoh: A New Era ha eszünkbe jut, az sem véletlen (és ez ugyebár helyszín és korszak tekintetében sem tér el), mert a játékmenet struktúrája kb. egy az egyben át lett emelve onnan. A 3D-s assetek és a pályák tetszetősek, de ennek negatívuma is van: nagyobb rendszerigénnyel bír a játék, és ahogy növekszik a városunk, úgy eshet le a frame rate diavetítésre, ha nincs egy kellően modern konfigunk. A látványt feláldozták a hasznosság oltárán: a kezelőfelület unalmas, és nincs rögtön meg a számunkra szükséges információ (például az, hogy mennyi erőforrás áll rendelkezésre az adott helyszínen).
A zene jó, és korrekt módon merít az ősi egyiptomi alapból, ám a hangon ront a narrátor unalmas előadásmódja, és a gyenge háttérhangok. A játékmenet amúgy a megfelelő épületelhelyezésen, a gyártásközpontú városkezelésen és a célokat elváró küldetéseken alapul, azaz ez kevésbé sandbox. Minden küldetésnek bizonyos teljesítendő feladatai vannak, és a legfontosabb a gyártási láncok kiépítése és a láncokat támogató rendszerek fenntartása lesz. Tetszetős, hogy a városon belül kereskedelmi útvonalak alakulnak ki, és még szóba jön az import/export logisztikája is. A hit rendszere sem maradt ki. Ez viszont érthető, mert hitelesebb akart a BoE lenni. Arany helyett kenyér a pénznem, erősítve a bartert, ami akkoriban elfogadott volt. Figyelembe kell venni az áradást is, ami évente bekövetkezik, és ezzel tervezni kell! És ha esetleg nem a sztori módot görgetnénk előre, természetesen sandbox mód is van a BoE-ben, így aki a műfajban nem tekinthető járatosnak, ezzel (illetve a három nehézségi szinttel) alaposan be lehet hangolni, hogy mire vagyunk képesek, és hogy mennyire tudunk megfelelni a játék (nehezebb szinten meglehetősen nagy) elvárásainak…
Problémáktól tűzdelt szinte minden szinten
A BoE nehézsége ott rejlik, hogy óvatosan és hatékonyan kell tervezni. Ez nem büntet minket, és ha „a gyártósor” valahol összeomlik, ez nem jelent automatikusan game overt, de nagy kihívás lesz innen megfordítani a helyzetet, ha nincs elegendő erőforrásunk, miközben a rendszerünk egymáshoz kapcsolódó elemeit is figyelembe kell venni. Ez a rugalmasság nagyon is jó dolog, ahogy a három nehézségi szint skálázása is. A szép vizualitás ellenére egyes épületek alig különböztethetőek meg egymástól. Ez a hangulatot elrontja. A másik probléma a rácsok megjelenésének hiánya, ugyanis csak akkor bukkannak ezek fel, amikor valahol el szeretnénk helyezni egy épületet.
Ezzel nem nagyon lehet hosszabb távra tervezni, ha nehezebb szinteken játszunk. A kezelőfelület jó lenne pár évtizeddel korábban, mert bár működik, de elavult, és túlzottan belesimul a BoE világába. A menü egyszerűen csapnivaló. A mellékküldetések feleslegesek a random kérésekkel. Meg kell találni valamit, klikkelni kell rá, de néha nagyon kicsik a kért dolgok, vagy nincs segítség a helyszín kapcsán. Ez nem Vili világa (Where’s Waldo?), hanem egy városépítő játék. Ennek mi köze van a játékmenethez? Ha valaki más pedig segélyt szeretne, ott a kivitelezés a bajos. Több menün át kell klikkelni (és cserébe a jutalom sem nagyon éri meg). Ezt nem lehetett volna úgy leegyszerűsíteni, hogy felugrik egy pop-up, és rajta egy igen/nem opció? Ezt sokkal célszerűbb lett volna így megvalósítani… és ezért talán nem véletlenül van az az érzés, hogy néhol túlzottan egyszerűsít, máshol pedig feleslegesen bonyolítja túl.
Egyiptom építő rombolása
A Builders of Egypt egy 6,5/10-et kap, mert a hiányosságai lehúzzák a 7,5-től, amit amúgy megérdemelt volna, de a pályatervezés, a kezelőfelület, az ezek miatt gyengébb hangulat, a túlzottan csili-vili grafika, és az ebből hátrányos helyzetbe eső játékmenet miatt nem kaphat magasabb értékelést. Szórakoztató tud lenni, és eléggé mély, de az a baj, hogy nem valami eredeti. Nem tűnik ki a műfaj többi címe közül, és ezért gyorsan a feledés homályába fog merülni. Ha tetszik a műfaj, a prológus ingyenes letöltése javasolt.
-V-
Pro:
+ Nehezebb nehézségi szinten több teljesítendő feladat, könnyebben pedig nem büntet agyon
+ A városépítési és kereskedelmi rendszer egészen jó
+ Akár a kezdők is elsajátíthatják az alapokat
Kontra:
– Röhejesen rossz kezelőfelület
– A grafika a játékmenetnek is árt
– A pályatervezés is kissé gyengélkedik/strong>
Kiadó: Playway S.A.
Fejlesztő: Strategy Labs
Stílus: városépítés
Megjelenés: dátum: 2025. január 8.
Builders of Egypt
Játékmenet - 7.2
Grafika - 6.8
Történet - 7.7
Zene/hangok - 5.3
Hangulat - 6.5
6.7
KORREKT
Vannak jó elemei, de ugyanannyi rossz is, ezért ez nem tud kimagaslani a többiek közül...