Shawn Layden, a PlayStation korábbi vezetője szerint „az Xbox multiplatform terve működhet”, de csak akkor, ha a Microsoft a SEGA példáját követi. Az egykori PlayStation-vezér, aki ma már a Tencentnél dolgozik, jól ismeri a Microsoft jelenlegi stratégiáját és a játékipar folyamatait.
Shawn Layden a videojáték-ipar egyik legismertebb alakja, aki bár már nem dolgozik a PlayStationnél – 2019-ig vezette a Sony Interactive Entertainmentet –, továbbra is aktívan kommentálja az iparág alakulását. Az amerikai üzletember, aki jelenleg a Tencentnél tevékenykedik, rendszeresen osztja meg véleményét és elemzéseit. Ezúttal arról beszélt, hogyan működhetne az Xbox multiplatform stratégiája, ha a SEGA példáját követné.
A Kiwi Talkz YouTube-csatornának adott interjúban – amely nemrég kénytelen volt eltávolítani egy vitatott GTA 6-interjút –, Layden kifejtette, hogy ez a stratégia akár sikeres is lehet, de ezzel egyidőben nehezebbé válik az Xbox-játékosok számára a FOMO (fear of missing out – kimaradástól való félelem) érzésének kialakulása. Layden szerint a multiplatform megjelenések ugyan növelhetik a bevételeket, de ezzel párhuzamosan gyengítik az exkluzivitás erejét, mint marketingeszközt.
Az elmúlt napokban a Microsoft több Xbox-exkluzív cím PlayStation 5-ös megjelenését is megerősítette, köztük a Forza Horizon 5-öt, míg az Indiana Jones and the Great Circle már hónapok óta tavaszi megjelenésre van tervezve. Az Xbox divízió vezetője, Phil Spencer szintén kijelentette, hogy „nincsenek vörös vonalak” a jövőbeli multiplatform megjelenések kapcsán, ami sokak szerint kísértetiesen emlékeztet a SEGA egykori stratégiaváltására, amikor a hardvergyártás feladásával teljesen a szoftverkiadásra állt át.
Ha az Xbox a SEGA mintáját követi, a siker garantált
Layden felidézte, hogyan alakult át a SEGA a Dreamcast 2001-es kereskedelmi bukása után kizárólag szoftverkiadóvá, és hogyan kezdte el játékaikat más platformokra is eljuttatni, különböző sikerekkel. Az évek során a vállalatnak sikerült olyan népszerű franchise-okat megszilárdítania, mint a Like a Dragon és a Persona, miközben Sonic transzmédia térhódítását is kiaknázta. A korábbi PlayStation-vezér szerint ez a példa bizonyítja, hogy a Microsoft is kialakíthat egy jövedelmező modellt ezzel az új stratégiával.
A Microsoft multiplatform stratégiája továbbra is komoly vitákat gerjeszt az iparágban. Egyesek szerint ez a fejlődés és a nyitottság jele, míg mások attól tartanak, hogy ez alááshatja az Xbox márkát, mint önálló platformot. Jelenleg úgy tűnik, hogy a vállalat egyre szélesebb körben kívánja elérhetővé tenni játékait, de az továbbra is kérdéses, hogy ez a folyamat milyen messzire mehet el.
Forrás: 3djuegos