TECH HÍREK – Stuttgart – Hat napon, több mint 3 300 kilométeren és különböző éghajlati övezeteken át, egészen az északi sarkkörig tették próbára a Bosch új, elektronikus vezérlésű (brake-by-wire) hidraulikus fékrendszerét. A vállalat fejlesztőcsapata először tesztelte az új technológiát közúti forgalomban. A brake by-wire fékrendszer lényege, hogy a megoldás teljesen megszünteti a fékpedál és a fékberendezés közötti mechanikus kapcsolatot.
A rendszer redundáns jelkábeleken keresztül tisztán elektromos jelként továbbítja a vezető által kiadott fékezési utasításokat a brake-by-wire fékberendezés felé. Az újszerű megközelítéshez a Bosch két, egymástól független hidraulikus fékaktuátor – egy elektronikus vezérlésű (by-wire) fékaktuátor és egy elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP®) – révén kínál robusztus és hatékony megoldást. Napjaink fékrendszerei egyelőre még a fékpedállal kiépített mechanikus kapcsolaton keresztül biztosítják – meghibásodás esetén is – a biztonságos megállást. Az új Bosch brake-by-wire megoldásban azonban már nincs mechanikus kapcsolat a fékpedállal.
A fék- és kormányberendezések terén a Bosch, mint a vezető vállalatok egyike, innovatív by-wire megoldásokon dolgozik. Ezek közé tartozik ez az elektronikus vezérlésű (brake-by-wire) hidraulikus fékrendszer is, amelynek piaci bevezetésére a tervek szerint 2025 őszétől kerülhet sor. A hidraulikus megoldás mellett a Bosch egy tisztán elektromechanikus rendszert is fejleszt. A cégcsoport várakozásai szerint 2030-ra világszerte több mint 5,5 millió járműben lesz elérhető a brake-by-wire fékrendszer.
A Bosch brake-by-wire rendszerének előnyei
Innovatív tervezői szabadság: mivel nincs mechanikus kapcsolat, már nem szükséges a jármű tűzfalára szerelni a fékberendezés komponenseit, ehelyett azok az ütközésbiztonság, a zaj- és a rezgésszint, illetve a gyártástechnológia szempontjából a legoptimálisabb elrendezésben kaphatnak helyet. A fékaktuátorok beépítési helyének rugalmas megválasztásával a jobb- és balkormányos járművekhez sem szükségesek különböző alkatrészek. A by-wire technológia lényegesen rövidebb fékpedálutakat eredményez, ez pedig új pedálkoncepciók kialakítását is lehetővé teszi, melynek köszönhetően több hely marad a beltéri kialakítások számára. A Bosch hidraulikus brake-by-wire megoldása jól bevált fékrendszer-technológián alapul, és egy by-wire fékaktuátor, valamint az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP®) kombinációjából áll. Kompakt konstrukciójával egyszerre takarít meg beépítési helyet, illetve csökkenti a fékberendezés tömegét. Mivel mind a by-wire fékaktuátor, mind pedig az ESP® a redundáns elektromos rendszer különböző csatornáihoz rendelve működik, meghibásodás esetén egymástól függetlenül is képesek mind a négy kerék féknyergein kialakítani a szükséges féknyomást. A Bosch megoldása a magasabb szinten automatizált járművekhez is alkalmas és teljes mértékben megfelel a fékrendszer biztonsági követelményeinek.
Sikeres hosszú távú teszt értékes adatokkal a további fejlesztéshez
Az elektronikus vezérlésű (brake-by-wire) rendszert a Bosch Heilbronn környéki Abstattban (Németországban) működő központjában fejlesztik. A csapat hosszú távú tesztútvonala Délnyugat-Németországból Hamburgon, Koppenhágán és Stockholmon át – illetve egy rövid kitérővel az Északi-sarkkör érintésével – vezetett a Bosch észak-svédországi, téli tesztközpontjáig. Átfogó biztonsági koncepciója alapján a Bosch több országban kérelmezte és meg is kapta a tesztjárműjére vonatkozó közúti használati engedélyt. „Az egész csapat hihetetlen motivációval dolgozott ezen teszten, és nagyon büszkék vagyunk az eredményre. Hidraulikus brake-by-wire rendszerünk tökéletesen működött az út során. Első hosszú távú tesztünkkel meggyőzően igazoltuk, hogy egy igazi brake-by-wire rendszert is sikeresen és biztonságosan emelhetünk át a tesztpályáról az utakra” – hangsúlyozta Hagen Kuckert, a Bosch abstatti by-wire fékaktuátor-projektvezetője. „Az út alatt több ezer fékezésre került sor. Így a legkülönbözőbb menethelyzetekben gyűjthettünk fontos adatokat a fékrendszer viselkedéséről, amelyeket azután korábbi szimulációinkkal vethettünk össze. Mindezt jövőbeli fejlesztőmunkánk során használhatjuk fel, hogy még tovább optimalizálhassuk hidraulikus by-wire fékrendszerünket.”