A Nintendo több mint négy évtizedes tradíciót szakított meg a Switch 2 elnevezésével, de ez volt az egyetlen logikus lépés. Egy videojáték-konzol nevét soha nem szabad alábecsülni, ahogyan azt a videojáték-történelem is bizonyítja.
Gyakran nem tulajdonítanak kellő fontosságot egy konzol nevének, hiszen hogyan is befolyásolhatná egy egyszerű név egy konzol sikerét vagy kudarcát? Azonban a valóságban ez nagyon is számít, és a videojátékok történetében számos példa bizonyítja, milyen mértékben befolyásolhatja a fogyasztók vásárlási döntéseit. A SEGA például, több sikertelen próbálkozás után, szinte teljesen eltüntette nevét a Dreamcastről, hogy elkerülje a játékosok körében kialakult bizalmatlanságot; míg a Sony okosan kihasználta az első PlayStation sikerét, hogy megkönnyítse a jövőbeli vásárlók döntését. „Tetszett a PlayStation 1? Itt a PS2.” Egyszerű és egyértelmű. Bárki, még a legkevésbé tájékozott is tudta, hogy a PlayStation 2 jobb, mert – egyszerűen fogalmazva – újabb volt.
A Nintendo ezzel szemben teljesen más utat választott. A NES után jött a Super NES, majd a Nintendo 64 vagy a GameCube. A hordozható konzolok esetében eleinte megtartották a Game Boy nevet, mert mindenki ismerte, de még így sem alkalmaztak számozást… egészen a Nintendo Switch 2-ig, amely először több mint 40 éves történetében hozzáadta a ‘2’-es számot a konzol nevéhez. Ez egyértelműen jelzi, mire számíthatunk a konzoltól. Ezúttal nincs helye félreértésnek vagy a fogyasztók összezavarásának. Ez a Nintendo Switch utódja, nem több, nem kevesebb. Nyilvánvaló, igaz?
Azok számára, akik szenvedélyesen követik a videojátékok világát, ez magától értetődő, még akkor is, ha a konzolnak teljesen más neve lenne, de a szélesebb közönség számára nem, ahogy azt a Wii U nehézségei is mutatják.
A 100 millió eladott konzoltól a 15 millióig
A Wii U kudarca történelmi jelentőségű volt. A Wii és a Nintendo DS párosa soha nem látott eladási számokat produkált a videojáték-iparban, de a Nintendo hű maradt stílusához, és ismét meglepetést akart okozni a következő otthoni konzoljával. Az eredmény mindenki számára ismert. A Wii több mint 100 milliós eladását követően a Wii U alig több mint 15 millió példányban kelt el. Mi történt? Hová tűnt az a hatalmas közönség? Túlzás lenne azt állítani, hogy mindez kizárólag a névválasztásnak köszönhető, ahogy azt a Nintendo America elnöke is mondta évekkel ezelőtt, de naivitás lenne azt hinni, hogy ennek a döntésnek nem volt szerepe abban, hogyan érzékelték a fogyasztók a konzolt.
Az egész Wii marketing a névre épült – Wiimote kontrollerek, Wii Balance Board, Wii Motion Plus kiegészítő, Wii Zapper pisztoly –, így amikor megjelent a Wii U, sokan azt hitték, hogy ez csak egy képernyős kontroller a meglévő Wii játékokhoz, nem pedig egy teljesen új konzol. Hadd menjek egy lépéssel tovább. A Wii U bemutatása sem volt a legjobb, ami zavart keltett abban, hogy mit is tud ez a gép. „Az E3 konferencia után egy kollégám megkérdezte tőlem: ‘és mikor jelentitek be a konzolt?'” – mondta a Nintendo egyik spanyolországi marketingvezetője, José Arcas a Wii U bevezetésekor.
„Semmit sem szabad természetesnek venni, különösen, ha milliónyi Wii felhasználóról beszélünk, akik korábban soha nem játszottak videojátékokkal” – tette hozzá. Az egész bemutató esemény a Gamepad köré épült, anélkül, hogy magát a konzolt megmutatták volna. „Ahelyett, hogy bemutatták volna a konzolt, a bejelentő videó folyamatosan azt mondta: ‘az új kontrolleren'” – emlékezett vissza José Arcas.
Más lett volna, ha Wii 2-nek hívják? Kétlem, hogy elérte volna a Wii sikerét, mert nem pontosan ugyanaz a típusú konzol volt, és ezért nem lett volna értelme ‘2’-est tenni mögé, de biztos vagyok benne, hogy nem vált volna a Nintendo egyik legnagyobb kudarcává.
„Bizonyos mértékig nem volt értelme Wii 2-nek hívni, mert a termék maga nagyon eltérő koncepciót hordozott a játék módját és a célközönséget illetően” – mondta José Arcas a 3DJuegos-nak. És ez logikus. A játék módja eltérő volt; a konzol lelke nem a mozgásérzékelés volt, hanem a két képernyő együttes használata. Ha Nintendo hivatalosan is egyértelműbben kommunikálta volna a konzol előnyeit, talán jobban teljesített volna a piacon.
Ez visszavezet minket a Nintendo Switch 2 elnevezéshez. Ez egy egyértelmű üzenet a Nintendo részéről. Míg biztosan lesznek újítások és meglepetések, a név világosan mutatja, hogy ugyanarról a konzolról van szó – csak jobb kiadásban. És ez tökéletes értelemben van. A Steam Deck-től kezdve az Asus ROG Ally-ig vagy a Lenovo Legion Go-ig a videojáték-ipar újra a Nintendo-ra tekint, hogy megismételje a Switch hatalmas sikerét. Így hát miért is neveznék másképp, mint Switch 2?
Forrás: 3DJuegos