MOZI HÍREK – A maffiafilmek hírhedtek nyers ábrázolásukról, amely a bűnözés és korrupció világát tárja elénk. Egyes alkotások kiemelkednek a többi közül, de ha a maffia műfajáról beszélünk, akkor A Keresztapa etalon. Francis Ford Coppola filmje bűnszervezetként mutatta be a maffiát, amelynek karakterei lazán valós személyeken alapultak. Ám bármennyire is földhözragadt volt a film, nem feltétlenül a realizmus jut eszünkbe róla. Szerencsére egykori maffiózó, Anthony Ruggiano Jr. betekintést nyújt abba, hogy mi volt valós és mi nem A Keresztapában.
Az 1972-es epikus bűnügyi dráma forradalmasította a filmipart, és lenyűgöző történetet mesélt el Vito és Michael Corleone sorsáról, akik végül családjuk legnagyobb árulására kényszerültek. Széles körben minden idők egyik legjobb filmjeként tartják számon, amelynek örökségét csak saját folytatása, A Keresztapa II tudta felülmúlni.
Ruggiano már nem maffiózó, de egykor a hírhedt Gambino család tagja volt – az egyik olyan szervezeté, amely az olasz-amerikai maffia fénykorában uralta New York bűnözői világát. Első kézből szerzett tapasztalataira támaszkodva osztotta meg véleményét az Insiderrel a gengszterfilmek hitelességéről.
Interjújában olyan filmeket elemez, mint The Irishman, Nagy menők és természetesen A Keresztapa, mindegyiknél értékelve, mennyire tükrözik a valóságot. A klasszikus 1972-es film kapcsán kiemeli azt a jelenetet, amelyben Michael egy étteremben megöli Virgil Sollozzót és McCluskey kapitányt, miután egy pisztolyt rejtettek el a mosdóban:
„Nem tudom, hogy ez így tényleg megtörtént volna-e, hogy a fegyver a vécétartály tetejére van elrejtve. Voltak asztalosok, akik kizárólag a maffiának dolgoztak, és titkos rekeszeket építettek. Felmérték a helyet, és építettek valamit, amit ki lehetett nyitni, el lehetett rejteni benne a fegyvert, majd visszazárni úgy, hogy szabad szemmel ne lehessen észrevenni. Ha a rendőrök bejöttek, nem találták meg.
Ez egy fantasztikus jelenet volt – ne érts félre. Meghökkentő volt, és tényleg emlékezetessé tette a filmet. De hogy a valóságban így történt volna? Nem igazán. Először is, egy rendőrkapitány meggyilkolása szinte elképzelhetetlen volt, még ha korrupt is volt. Akkoriban szinte minden New York-i rendőr korrupt volt. Ha valaki elkövetett egy gyilkosságot, egyszerűen bement, elvégezte a dolgát, majd távozott. Nem ült volna le az asztalhoz beszélgetni, mielőtt meghúzta a ravaszt.
Soha nem hallottam arról, hogy valaki a helyszínen hagyta volna a gyilkos fegyvert [Michael a jelenet végén ledobja a pisztolyt és elhagyja az éttermet]. A fegyverek lenyomozhatatlanok voltak, mert vagy ellopták őket, vagy délen vásárolták és New Yorkba szállították. A gyilkosok gyakran szalagot tettek a markolatra, hogy ne hagyjanak ujjlenyomatot. Ha valaki otthagyta volna a fegyvert, akkor legalább arról gondoskodott volna, hogy ne legyenek rajta nyomok. A DNS-vizsgálatok csak később jöttek be a képbe. Akkoriban ilyen még nem létezett.
Én A Keresztapának valósághűség szempontjából talán hetest adnék [a tízből], mert rengeteg dolog nem így történt volna a valóságban. Ez tényleg Hollywood volt.”
Melyik film ábrázolja a legpontosabban a maffiát?
Ruggiano más gengszterfilmeket is kielemzett, és elmondta, szerinte melyek mutatják be a maffia működését a leghitelesebben. The Irishman, Killing Them Softly, valamint olyan sorozatok, mint Maffiózók és még A Simpson család is szóba került, amelyeket meglepően pontosnak tartott. Kiemelte a 2018-as Gotti című filmet is John Travolta főszereplésével, amely szerinte nyolc pontot érdemel a hitelességi skálán – és ezt aligha lehet megkérdőjelezni, hiszen ő maga is dolgozott a valódi John Gottival.
Forrás: MovieWeb