A PC-s játékosok számának növekedése most először meghaladta a konzolos játékosokét – derül ki a Newzoo friss tanulmányából. A különbség nem drámai, de egyértelműen arra utal, hogy ez a trend a jövőben még tovább erősödik.
Bár a PC-s játékok mindig is fontos szerepet töltöttek be a videojátékos közegben, a konzolok elérhetősége és kényelme hosszú ideig vonzóbb alternatívának bizonyult sok játékos számára. Az utóbbi években azonban megváltozni látszik a helyzet. A Newzoo 2025-ös PC és konzolos játékjelentése szerint 2024-ben először fordult elő, hogy a PC-s játékosok száma meghaladta a konzolosokét – ez pedig fordulópontot jelent az iparág szempontjából.
A jelentés adatai szerint a PC-s játékosok száma 3,9%-kal emelkedett 2023-hoz képest, 873,5 millióról 907,5 millióra. Ugyanezen időszak alatt a konzoljátékosok tábora 2,3%-kal nőtt, 615,6 millióról 629,5 millióra. Bár a különbség egyelőre nem óriási, a növekedési arányok alapján egyértelmű, hogy a PC felé tolódik a hangsúly.
Ennek hátterében több tényező áll. A Steam által kínált hatalmas játékkínálat, a korai hozzáférésű játékok növekvő elfogadottsága – még befejezetlenségük ellenére is –, a szoftverek relatíve alacsony ára, valamint a PC hardverek testreszabhatósága mind hozzájárultak a számítógépes játékok erősödéséhez. Ugyanakkor a 2020 óta tartó, drága alkatrészek miatti visszafogottabb növekedés is szerepet játszik abban, hogy a különbség nem nagyobb.
A különbség a jövőben csak nőni fog
A Newzoo előrejelzései szerint a tendencia a következő években is folytatódik. A becslések alapján 2025 végére a PC-s játékosok száma elérheti a 930,1 milliót, míg a konzolos játékosoké 653,1 millióra nőhet. Ha ezek az előrejelzések valóra válnak, 2027-re közel 1 milliárd ember játszik majd PC-n, szemben a várhatóan 698 millió konzolos játékossal.
Érdekesség ugyanakkor, hogy ez a felhasználószám-növekedés nem feltétlenül párosul közvetlenül bevételi előnnyel. A konzolos játékpiac ugyanis továbbra is nagyobb pénzt hoz. 2024-ben a konzolos játékok összesen 42,8 milliárd dolláros bevételt termeltek, míg a PC-s piac 37,3 milliárd dolláron állt meg. Az iparág összértéke 80,2 milliárd dollár volt tavaly, amely 2025-re 85,2 milliárd dollárra, 2027-re pedig 92 milliárd fölé nőhet a prognózisok szerint.
A folyamatosan átalakuló piaci környezetben a PC térnyerése nem csupán a felhasználói preferenciák átrendeződését jelenti, hanem komoly kihívást is a konzolgyártók számára. Olyan cégek, mint a Capcom, amelyek az elmúlt években komolyan ráfeküdtek a PC-s verziókra, és modern szintre emelték azokat, egyértelműen profitálnak ebből. A vállalat több milliárd dolláros bevételnövekedést könyvelhetett el, így az irány helyesnek bizonyult.



