TECH HÍREK – A két amerikai vállalat nagy büntetést kapott, ami nekünk nagy, nekik pedig csak aprópénz, így a törvényt nem fogják sokáig betartani…
Az Európai Bizottság megállapította, hogy mind az Apple, mind a Meta megsértette a digitális piacokról szóló törvényt (Digital Markets Act = DMA), és összesen 700 millió eurós bírságot kaptak. Az Apple esetében a jogsértés az irányításellenes szabályok megsértésével függött össze, és a kapcsolódó bírságot 500 millió euróban állapították meg, míg a Meta esetében azt a kötelezettséget sértette meg Mark Zuckerberg cége, hogy a fogyasztóknak lehetőséget kell adni arra, hogy olyan szolgáltatást válasszanak, amely kevesebb személyes adatot használ fel. Ez 200 millió eurós bírságot eredményezett.
Az Apple irányítási feltételek megsértése a vállalat App Store-jával kapcsolatos, amelynek a törvény értelmében lehetővé kell tennie a fejlesztők számára, hogy ingyenesen tájékoztassák a vásárlókat az ökoszisztémán kívüli alternatív ajánlatokról: „A Bizottság megállapította, hogy az Apple nem tesz eleget ennek a kötelezettségnek. Az Apple által előírt számos korlátozás miatt az alkalmazásfejlesztők nem tudják teljes mértékben kihasználni az App Store-on kívüli alternatív értékesítési csatornák előnyeit. Hasonlóképpen a fogyasztók sem élvezhetik teljes mértékben az alternatív és olcsóbb ajánlatok előnyeit, mivel az Apple megakadályozza, hogy az alkalmazásfejlesztők közvetlenül tájékoztassák a fogyasztókat az ilyen ajánlatokról. A vállalat nem tudta bizonyítani, hogy ezek a korlátozások objektíve szükségesek és arányosak,” írta az Európai Bizottság (EC) közleménye.
A Meta bírsága a Bizottság által „beleegyezel vagy fizetsz” reklámmodellnek nevezett hirdetési modellhez kapcsolódik: „E modell keretében a Facebook és az Instagram uniós felhasználói választhattak, hogy hozzájárulnak-e a személyes adatok személyre szabott reklámok céljára történő összekapcsolásához, vagy havi előfizetést fizetnek a reklámmentes szolgáltatásért. A Bizottság megállapította, hogy ez a modell nem felel meg a DMA-nak, mivel nem adta meg a felhasználóknak a szükséges konkrét választási lehetőséget arra, hogy olyan szolgáltatást válasszanak, amely kevesebb személyes adatukat használja fel, de egyébként egyenértékű a „személyre szabott hirdetések” szolgáltatással. A Meta modellje azt sem tette lehetővé a felhasználók számára, hogy éljenek a személyes adataik összekapcsolásához való szabad hozzájárulásukhoz való jogukkal,” írta az Európai Bizottság.
Ez aprópénz mind a két cégnek. A Meta ráadásul nemrég közölte, hogy a Reality Labs már hat éve folyamatosan viszi a pénzt (2024: -17,7 milliárd dollár), és erre csak leépítésekkel reagált a cég, ami ennek ellenére 164,5 milliárd dolláros éves bevételt termelt, és az Apple negyedéves jelentése is 124,3 milliárd dolláros bevételről számoltak be..



