Kojima bevallottan szerette volna átültetni a Half-Life forradalmi megoldásait a Metal Gear Solid 2-be, de végül ő maga is belátta: minden ötletét nem tudta megvalósítani. Az ikonikus japán fejlesztő szerint az amerikaiak új szintre emelték a videojátékos átélhetőséget, de a narratíva miatt végül maradt a klasszikus megközelítés.
A videojáték-ipar történetét sokszor egy-egy forradalmi alkotás írja át – ezek egyikéhez Hideo Kojima is hozzátette a magáét a Metal Gear sorozattal, miközben a Valve a Half-Life-fal és a Portallal hagyott nyomot a műfajon. Kevesen tudják, hogy a Death Stranding alkotóját is komolyan inspirálta a Half-Life, amikor a Metal Gear Solid 2 átvezető jeleneteit tervezte. Egy ötlet, amely végül teljesen kikerült a végső verzióból, mégis sokáig izgatta Kojimát.
A Valve-hatás, ami végül kimaradt
Az információ a DidYouKnowGaming kutatói által került felszínre, akik régi fejlesztői naplókból és interjúkból gyűjtöttek érdekességeket. A Metal Gear Solid 2 fejlesztési naplójában („Development Diary – Hideo Kojima: Four Years of Fighting”) írja le Kojima, hogy milyen mély benyomást tett rá a Half-Life, és hogyan inspirálta egy újszerű, végül elvetett koncepciót.
A Metal Gear Solid első részének sikere után a Konami nekilátott a folytatás fejlesztésének, miközben a Valve a Half-Life-fal mindenkit meglepett. „A laborbaleset jelenete kirázott a hideg. A japán játékokban nincs ilyen lélek…” – idézi Kojimát a napló. „Úgy éreztem, az amerikaiak leköröztek! Még az átvezetők is egészen más szabadságot adtak. Ha interaktívvá akartam volna tenni a Metal Gear átvezetőit, valahogy így csináltam volna… A befejezés pedig lenyűgöző.”
A Half-Life átvezetői valóban újszerűek voltak: az események a játékmenet részévé váltak, a játékos pedig szabadon reagálhatott a jelenetekre, akár a szereplőkre is lőhetett, miközben azok információkat osztottak meg Gordon Freemannel. Kojima viszont úgy érezte, hogy ez a rendszer nem illik a Metal Gear szigorúan narratív alapú világához.
Az elvetett forradalom
A Metal Gear Solid 2 – és a teljes Metal Gear-széria – komplex történetmesélésére támaszkodik, ahol a részletek és a dramaturgia meghatározóak. Ha a játékos a Half-Life mintájára szabadon cselekedhetne az átvezetőkben, a történet összedőlhetne – ezért kellett alternatív megoldást keresni. Kojima fejében megszületett a split-screen ötlete: a képernyő egyik felén egy fix átvezető ment volna, miközben a játékos Raiden irányításával más teendőket végezhetett volna, mindezt a narratívával összhangban.
Kojima annyira izgatott volt a split-screen lehetőségétől, hogy még a szabadalmaztatását is fontolgatta. A végleges játékból azonban ez a funkció teljesen kimaradt, a döntés hátteréről a fejlesztési napló sem ír bővebben. Így sosem tudhatjuk meg, miként nézett volna ki a Metal Gear Solid 2 „szabad” átvezetője – a végső játékban megmaradt a hagyományos történetvezetés.
Ma ismét reflektorfényben van a japán fejlesztő, mivel épp most jelent meg legújabb játéka. Ahogy a Death Stranding 2 kritikánkban is írtuk: Kojima továbbra is a látványos posztapokaliptikus világ, az akció és a lopakodás izgalmas elegyével tud újat mutatni.
Forrás: 3djuegos



