Steam Deck 2: Kell ez nekünk, vagy már csak indie-re jó a Valve kézikonzolja? – 2025-ben tényleg ennyire nehéz játszani vele!

Valóban szükségünk van már a Steam Deck 2-re? Egyre nehezebb a játék Valve kézikonzolján 2025-ben – a hardver nem bírja az új megjelenéseket, és felmerül a kérdés: vajon van jövője a jelenlegi modellnek?

 

2021 nyarán, a Steam Deck promókampánya idején, a Valve még lelkesen beszélt úttörő kézikonzoljuk hardveréről az IGN-nek. Az amerikai stúdió képviselője akkor azzal védte a gépet, hogy „nem találtunk olyan játékot, amit ez az eszköz ne tudna futtatni [a specifikációk miatt]”. Azóta eltelt négy év.

2025 nyarán azonban már több példa is akadt, amikor a Steam Deck nem felelt meg a fejlesztő által közölt minimális gépigénynek. Februárban például megjelent a Monster Hunter: Wilds, ami technikailag ugyan elindult a Valve kézikonzolján, de gyakorlatban teljesen játszhatatlan volt: instabil, 20 FPS alatti képfrissítéssel, még a legalacsonyabb beállítások mellett is.

Néhány hónappal később hasonló helyzet alakult ki a Doom: The Dark Ages esetében. Az id Software játéka ugyan elindult, de annyira rossz körülmények között futott, hogy a fejlesztők az oldaluk GYIK szekciójában hivatalosan is inkompatibilisnek nyilvánították a Steam Decket. Redditen néhány rajongó dicsekedett, hogy 30 FPS-t elértek a kampány első szakaszában, hatalmas kompromisszumokkal – ez azért nem az igazi.

A két játék természetesen speciális eset. A Monster Hunter az RE Engine-t használja, ami Capcom legújabb fejlesztése, és többször is világossá vált, hogy ez a motor nem szereti a nagy, nyitott tereket. A Doom pedig ray tracing támogatást igényel – ez a grafikai motor alapvető része.

Magyarán: a Steam Deck egymás után két olyan játékkal találta magát szemben, amelyek túl nagy falatnak bizonyultak. Az AAA-szektor viszont nem fog visszavenni a tempóból, és ha már most szinte minden komolyabb PC-s megjelenésnél optimalizálási gondokkal küzdünk, vajon mi lesz a Valve kézikonzoljával a közeljövőben?

 

Egyre szűkösebb a hardver

 

Személy szerint sajnálnám, ha a Steam Deck – amely úttörő volt a hordozható gamer PC-k egyre zsúfoltabb piacán – nem tudná futtatni a The Witcher 4-et, az Atomic Heart 2-t vagy a következő Mass Effect-et, csak mert lemaradt a gépigényekhez képest. Pedig ez a veszély valós, ha marad ez a trend.

Sokan „indie gépként” használják, újabb játékokat pedig a GeForce Now-val játszanak rajta – de ez sem olyan kényelmes, mint régen volt. Kell nekünk Steam Deck 2? Sokan szerint már most is, vagy mindig is csak „indie gép” volt, mások pedig a GeForce Now-kompatibilitással próbálkoznak. Így nézve nem sürgős a csere, mert teljesítményben, ár-érték arányban még tartja magát – de ki tudja, meddig.

Azóta a Valve riválisai egyre látványosabb modellekkel rukkolnak elő – az Xbox például saját felülettel, a Steam katalógust az ökoszisztémájába integrálva. Ez persze nem veszélyezteti Gabe Newell csapatát, de a konkurencia már el-elcsen pár vevőt. Ki tudja: lehet, hogy a Valve csak az alkalmas pillanatra vár a nagy bejelentéssel.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
This user hasn not filled out his biographical info.