The Alters: generatív mesterséges intelligenciát használt a fejlesztés során?

A júniusban megjelent és jól fogadott The Alters kapcsán a játékos közösség azzal vádolta a 11 Bit Studios csapatát, hogy generatív MI-t használtak az alkotói folyamatban, és ezt nem hozták nyilvánosságra. A stúdió reagált a vádakra, elismerve ugyan a technológia használatát, de hangsúlyozva, hogy csak átmeneti jelleggel, néhány esetben hibából, máskor pedig időhiányból alkalmazták.

 

A The Alters jelenleg 84 ponttal szerepel a Metacriticen, és mind a közönség, mind a szakma dicséri a játék narratíváját – különösen a karakterek különböző változatai közötti konfliktusokat. A hétvégén azonban megjelent az első kritika, amely a generatív MI bizonyított és nem jelzett használatát bírálta.

 

Hol csúszott el a dolog?

 

A felhasználók leginkább az MI-alapú fordításokat kifogásolták, különösen a portugál, orosz és német nyelvű változatokban. A legnagyobb visszhangot az váltotta ki, hogy a stúdió nem jelezte előre a technológia használatát. A Valve új Steames szabályzata szerint minden játék esetében, amely generatív MI-vel készült asseteket tartalmaz, a felhasználókat erről tájékoztatni kell. Ennek ellenére a játék Steam-oldalán semmilyen információ nem található erről.

A stúdió a Twitteren reagált a felmerült vádakra: „A mesterséges intelligencia által generált asseteket szigorúan csak ideiglenes megoldásként használtuk a fejlesztési folyamat során, és csak nagyon korlátozott módon. Csapatunk mindig is a tartalmas, kézzel készített történetmesélést helyezte előtérbe mint a játékunk egyik alapját. Egy grafikusunk a fejlesztés során AI-generált szöveget használt háttértextúraként, amit sosem szántunk a végleges játékba. Egy belső figyelmetlenség miatt ez a placeholder szöveg véletlenül benne maradt a játékban. Alapos átvizsgálás után megerősítettük, hogy ez egyedi eset volt, és az asset azóta frissítésre került.”

Hozzátették azt is, hogy a fejlesztés végső szakaszában néhány, külsős gyártótól licencelt videót is integráltak a játékba, amelyeket a bázison lehet megnézni. Ezek sürgős fordítást igényeltek, amit időhiány miatt nem a megszokott fordítói partnereikkel, hanem MI segítségével oldottak meg. A stúdió elismerte, hogy hibát követtek el, és már dolgoznak azon, hogy ezek a lokalizációs elemek is javításra kerüljenek a megbízható fordítóirodák közreműködésével.

 

Mi lehet ennek a következménye?

 

A generatív MI egyre gyakoribb eszköz a játékfejlesztésben, akár prototípusfázisban, akár végtermékként. A The Alters kapcsán nem csupán az jelent problémát, hogy MI-t használtak, hanem az, hogy ezt megpróbálták eltitkolni, abban bízva, hogy a megjelenés utáni javításokkal eltüntethetik a nyomait. Ez azonban nem sikerült, és a közösség kritikusan reagált.

A Steam szabályzata szerint a generatív MI használatát nyilvánosságra kell hozni, különösen, ha a játékban végül megjelenik ilyen tartalom. Nem tudni, hogy ez a konkrét eset vezet-e szankciókhoz, de a jövőben várható, hogy a Valve szigorúbban ellenőrzi majd az ilyen eseteket.

Az eset rámutat arra is, hogy a technológia használata önmagában nem ördögtől való – a probléma a transzparencia hiányában rejlik.

Forrás: WCCFTech, Metacritic, Eurogamer, Steam

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)