A Ubisoft (és más kiadók) kötelezhetnek, hogy töröld a játékaidat, ha leállnak a szerverek – de ez nem csak az Assassin’s Creed cégére jellemző

Nem csak a Ubisoft dühíti a játékosokat azzal, hogy a végfelhasználói szerződésük szerint el kell távolítani a játékokat, ha leállnak a szerverek – a Capcom, SEGA, Bethesda és sok más nagy kiadó is hasonló feltételeket szab az EULA-jában.

 

A Stop Killing Games kezdeményezés rávilágított arra a problémára, amely évek óta csendben mérgezi a játékipart: a kiadók következmények nélkül leállíthatják a szervereket, a játékokat pedig teljesen játszhatatlanná tehetik, ezzel elvéve a vásárlóktól azt, amit pénzért vettek. Minderre azért van lehetőségük, mert a felhasználók elfogadják az EULA-t (End User License Agreement), amelyben a kiadó fenntartja magának a jogot, hogy bármikor megszüntesse a szoftverhasználatot – hiszen a játékosok nem tulajdonosok, csak licencet szereznek. Ez a felismerés egyre több játékost sarkall arra, hogy alaposan elolvassa a digitális játékokhoz tartozó jogi feltételeket, és most a Ubisoft EULA-jának egyik különösen vitatott pontja kavart vihart, amely azonban iparági trend.

 

A Ubisoft EULA-ban szereplő kötelezettség

 

A Stop Killing Games mozgalom gyorsan terjed, egyre több játékos kíváncsi rá, hogy valójában mire mond igent, amikor elfogad egy EULA-t. Egyes felhasználók részletesen átvizsgálták a Ubisoft végfelhasználói szerződését, hogy rájöjjenek, milyen feltételek károsak lehetnek számukra. Itt bukkant a TwoBestFriendsPlay (Reddit) egy évek óta szereplő kikötésre, miszerint a vásárlónak kötelessége megsemmisíteni és törölni a játékot, ha a francia kiadó megszünteti a támogatást.

„Ez az EULA attól a naptól érvényes, amikor megvásárolod, letöltöd vagy használni kezded a terméket, egészen addig, amíg bármelyik feltétel szerint megszűnik. Te és a Ubisoft (vagy annak licencadói) bármikor, bármilyen okból felmondhatjátok ezt az EULA-t. A Ubisoft részéről ez akkor lép életbe, ha: (a) értesítést kapsz róla, (b) megszűnik a Ubisoft-fiókod, vagy (c) a Ubisoft úgy dönt, hogy befejezi a termék támogatását vagy forgalmazását. Ez az EULA automatikusan megszűnik, ha megsérted bármelyik feltételét. Felmondás esetén, bármilyen okból, azonnal el kell távolítanod a terméket, és minden példányát meg kell semmisítened.”

Természetesen a Ubisoft nem fog házhoz menni, hogy ellenőrizze, tényleg elégetted-e a már nem elérhető játékokat, de a közösség ellenszenve nőtt azzal kapcsolatban, hogy amit megvásárolunk, azt igazából bármikor elvehetik tőlünk, hiszen csak licencet kapunk. Bár biztató, hogy a játékosok egyre inkább felszólalnak a Stop Killing Games mellett, az eltávolítási kötelezettség nem csak a Ubisoft sajátossága – más nagy cégek is hasonló feltételekkel élnek.

 

Nem csak Ubisoft: iparági szabványos kikötés

 

A TwoBestFriendsPlay Reddit-posztja alatt gyorsan megjelentek a gúnyolódók és a kritikusok, de sokan rámutattak: ez a záradék sokkal elterjedtebb, mint gondolnánk. Amon274 több EULA-t is átnézett, és kiderült, hogy a Behaviour Interactive, a Capcom, a SEGA és a Bethesda is alkalmaz hasonló feltételeket. „Ez sajnos teljesen általános, és érthető is, ha licencelt termékekről van szó – a licenc mindig korlátozott használatot enged, és leírja, mi történik, ha a szerződés véget ér. A baj csak az, hogy hagytuk a cégeknek, hogy a szoftvervásárlást is licencként kezeljék” – tette hozzá ThatOneAnnoyingUser.

Nem ez az első eset, hogy a közösség támad egy nagy céget EULA-pontok miatt: nemrég a Gearbox Software, 2K Games és Take-Two is hasonló botrányt élt át, mert az EULA-ban jelezték a játékosadatok gyűjtését. Ezt többen spyware-nek minősítették, komoly márkakárokat és review bombot okozva – utóbb ezt egy modder cáfolta, de a Steam-véleményekre hatással volt.

Lényegében mindegy, hogy a Ubisoft hírhedt EULA-záradéka hónapok vagy évek óta szerepel – a közösség egyre tudatosabb és kritikusabb a hosszadalmas jogi feltételekkel szemben, és ezek a folyamatok vezettek el a Stop Killing Games népszerűségéhez is. A közösségi kezdeményezés már egymillió aláírásnál tart, így hamarosan akár az Európai Parlament is napirendre tűzheti a témát. Most van esély arra, hogy a játékipar végre komolyabban vegye a fogyasztók jogait, ne csak az eladások érdekeljék, hanem a játékosok élménye is előtérbe kerüljön.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)