Eriksholm: The Stolen Dream – Lopott percek

TESZT – Egy indie fejlesztő próbált valami igazán látványosat letenni az asztalra – és ez, fair módon, sikerült is a stúdiónak. Csakhogy nem biztos, hogy önmagában a látvány elég ahhoz, hogy megállja a helyét, mert ahogy általában, úgy itt sem beszélhetünk hibátlan végeredményről. Sőt, nyugodtan ki lehet mondani: amit a River End Games összehozott, az korántsem nevezhető forradalmi újdonságnak.

 

Egy vadonatúj svéd stúdió első játékáról beszélünk, amely ugyan látványban erős kezdést mutat, de az összkép még így sem áll teljesen össze – néhány helyen kifejezetten érződik, hogy hiányoznak a finomhangolások, és a technikai vagy dizájnbeli részletek nem mindenhol lettek végiggondolva.

 

 

Lopakodásban

 

Izometrikus nézetű, drámai, történetközpontú játék az Eriksholm: The Stolen Dream. Mivel a rendőrök és őrök nem épp barátságosak, elég sok időt töltünk majd a háttérben sunnyogva. Közben viszont szabadon felfedezhetjük a környezetet – és ebben a játék tényleg odateszi magát. Rosmark királysága ugyan kitaláció, de ez mit sem von le a vizuális erejéből. Az egésznek van egy korai XX. századi, steampunkba hajló hangulata, ami a házak, utcák, és belső terek részletgazdag kidolgozásában csúcsosodik ki. Tele van apróságokkal, és ezek adják meg azt a fajta „élő világ” érzést, amit sok nagy költségvetésű cím csak remélni tud. Eriksholm nem egy steril díszlet: hallhatjuk a város moraját, beleshetünk a lakók életébe, és persze mindenhol elszórva találunk jegyzeteket, röplapokat, amelyek nemcsak a háttérsztorit mélyítik, hanem utalnak arra is, mi vár ránk a sztoriban. Ja, és ha már lakók – nos, ők épp haldokolnak. A szívhimlő nevű kór viszi őket, mint a huzat, és ha ez nem lenne elég, még gazdasági összeomlás is van a láthatáron. Háború zajlik a messzeségben, a gőzgép elvette a melókat, és mi mindezt két árva, Hanna és Herman otthonából követhetjük végig.

Hanna aztán gyorsan le is lép, hogy ne kapja el a yard, mivel testvérkéjét épp elvinnék. Innen indul be igazán a játék: sikátorokon és háztetőkön keresztül kell bujkálnunk, és kulcsfontosságú lesz, hogyan használjuk ki az ellenfelek látómezejét. Ez a mechanika csak akkor aktiválódik, ha épp lebukhatunk, és ilyenkor pontozott vonalak mutatják, ki honnan figyel. Ha a vonal elér minket, vége a rejtőzködésnek. Ez a rendszer meglepően elegáns: pontosan kiszámolhatóvá teszi a mozgásteret, és jól adagolja a feszültséget. A fedezékekre folyamatosan szükség lesz, de legalább ennyire fontos az is, hogy mikor és mivel tereljük el az őrök figyelmét. Ha például egy madárraj felröppen, a katonák rögtön arra kapják a fejüket – és lehet, hogy velünk is kiszúrnak, de van esély elsurranni, ha gyorsak vagyunk. Maga a lopakodós játékmenet persze nem váltja meg a világot – de manapság már nem is nagyon számítunk ilyesmire. Inkább az ilyen indie próbálkozások azok, amik megmutatják: ha be is üt a játékipar kreatív válsága, ezek a kis címek még bőven túlélik.

 

 

Feladványok felekezete

 

Az otthonunktól indulva a szénporos bányákon át egészen a tehetősebb negyedekig vezet majd az utunk, és ez alatt a játék folyamatosan különféle lopakodós fejtörőkkel szórakoztat – vagy frusztrál, attól függően, mennyire figyelünk. Először csak kettő, később három karaktert irányíthatunk, és folyamatosan váltogatnunk is kell közöttük, hogy kihasználjuk az egyedi képességeiket. Hanna például egy fúvócsővel dolgozik, amivel hangtalanul kiiktathatja az ellenfeleket. Alva – Hanna volt főnöke – köveket hajigál elterelésként, míg Sebastian, a család régi barátja nem cicózik: odasétál az őr mögé, és egy jól irányzott mozdulattal földre küldi. Ráadásul mindenki másban is jó: Hanna átfér a szűk szellőzőkön, Sebastian vízben közlekedik, Alva pedig – hogy is mondjuk szépen – ereszcsatornán közlekedik, mint egy igazi Szájerjózsi.

A játékmenet eleinte erősen emlékeztethet a Shadow Tactics: Blades of the Shogun-ra, csak ez inkább fejtörőkre épül, mint nyílt taktikai sandboxra. Az elején még van némi mozgásterünk, hogy hogyan oldjuk meg az adott helyzeteket, de ez a szabadság idővel eltűnik, és a játék szépen lassan belesétál a lineáris pályatervezés csapdájába. A sztori közben egyre elborultabbá válik, és miközben ez történik, szinte garantált, hogy fel fog tűnni: az arcanimációk valami egészen pazarul sikerültek. Viszont a feladványokkal kapcsolatban van egy kis bökkenő – később már csak egy megoldás működik. Ha nem úgy csinálod, ahogy a játék elképzelte, akkor nem mész tovább. Ez bosszantó tud lenni, főleg azért, mert a játék elején még elhitette velünk, hogy ez nem így lesz. Ezt az illúziót nem kellett volna elültetni, mert ezzel pont azt a szabadságérzetet kaszálták el, amit a kezdetekben megígértek. Mentségére legyen mondva: a karakterek automatikusan rejtőzködnek, és checkpointból is mindig van kéznél, szóval a hibáinkért nem kell órákat visszatekerni.

 

 

A szépség nem minden

 

Az Eriksholm: The Stolen Dream egy korrekt játék, de semmiképp sem forradalmi. Emiatt nem is fog csillagos ötös értékeléseket kapni – a 7/10 már egy tisztességes, jóindulatú végszó. A lineáris felépítés miatt a visszajátszhatóság gyakorlatilag nulla, így miután végigmentünk rajta, nincs sok motiváció újra belevágni. A látvány és az arcanimációk kétségkívül szép munkák, de ezek önmagukban nem fogják elvinni a hátukon a teljes játékélményt. A nagy kérdés persze adott: kinek lehet ezt ajánlani? Röviden: azoknak, akik élnek-halnak a lopakodós játékokért. Mindenki más viszont valószínűleg pár óra után inkább mást keres majd magának a backlogban.

-V-

Pro:

+ Művészeti stílus
+ Arcanimációk
+ Nem nagyon büntet checkpoint-hiány miatt

Kontra:

– Nem sok új van ebben
– Eleinte lineáris, később pedig nem – félrevezető (és a sztori is kissé fura)
– Egyszer játszható, többször nncs értelme


Történet: 65
Grafika: 80
Zene/Audio: 75
Játékmenet: 70
Hangulat: 60

Fejlesztő: River End Games
Kiadó: Nordcurrent Labs
Megjelenési dátum: 2025. július 15.
Műfaj: lopakodás

Eriksholm: The Stolen Dream

Játékmenet - 7.2
Grafika - 7.8
Történet - 6.6
Zene/hangok - 7.4
Hangulat - 6

7

Hat órányi élvezet. Egyszer. De nem többször.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)