Egy szerencsétlen képernyőfotó tönkreteheti egy játék hírnevét, mert „az emberek nagyon érzékenyek az ilyenekre”, és „nagy a tét”. Mat Piscatella, a Circana elemzőcég vezérigazgatója a Monster Hunter Wilds példáján keresztül mutatja be, hogyan tud egyetlen pillanatkép elindítani egy lavinát a játékiparban.
Ha Monster Hunter rajongó vagy, vagy csak követed a legfontosabb játékipari híreket, biztosan hallottál már a Monster Hunter Wilds és annak drámai Steam-lejtmenetéről. Jelenleg, amikor ez a cikk íródik, a Capcom játékának a legutóbbi értékelései mindössze 16%-ban pozitívak (több mint 11 200 vélemény alapján), és egyelőre nem úgy tűnik, hogy jönne a megváltás. Ez különösen furcsa, ha azt nézzük, hogy a szörnyvadász játék az első hónapjában több mint 10 millió példányban kelt el – de egy vezető iparági elemző szerint épp ez mutatja meg, milyen újfajta, egyre gyakoribb jelenséggel szembesülünk mostanában.
Nézzük a tényeket! A Monster Hunter Wilds 2025. február 28-án jelent meg, és lenyűgöző startot vett, aminek eredményeként a fent említett 10 milliós eladás is összejött. Azonban a számtalan optimalizációs hiba, illetve az, hogy a Capcom nem oldotta meg őket időben, a közösséget dühítette, és minden elképzelhető eszközzel – közösségi médiás panaszkodással, negatív Steam-véleményekkel – kifejezték nemtetszésüket.
Mat Piscatella, a Circana vezérigazgatója szerint a Monster Hunter Wilds példája is bizonyítja, hogy a közösség nem csak screenshotokat és videókat néz online, de ezek alapján dönt arról is, hogy kipróbáljon-e egy játékot. Ahogy a GamesRadar+ interjújában mondta, a mai szabadon játszható (free-to-play) címek hatalma óriási, és ezek még inkább felértékelik ezt a hatást.
Monster Hunter Wilds: „nagyon érdekes eset”
Piscatella úgy fogalmaz, hogy a Monster Hunter Wilds „nagyon érdekes eset”, és szerinte azért is figyelemreméltó, mert manapság a játékosok nemcsak azért kritizálnak egy problémás játékot, hogy figyelmeztessék a többieket vagy üzenjenek a fejlesztőknek, hanem mert annyi alternatíva van, amiben az idejüket és pénzüket elköthetik. „Ez a helyettesítési hatás, ugye? Vagy fizetsz az új játékért X dollárt, vagy maradsz annál, amit már évek óta játszol – van, aki 7-10 éve ugyanazt tolja.” Ez a döntés most mindenkire igaz, mondja Piscatella.
Ami a Monster Hunter Wilds esetében szokatlan, hogy a rajongói bázis nagyon lelkes, elkötelezett és már a premier napján ott volt. A Capcom címében már induláskor voltak hibák, mégis az egyik legnépszerűbb játék lett akkoriban. „Néhány problémát csak később vettek észre, amikor már mindenki megvette.”
Piscatella szerint ma már „óriásiak a kommunikációs csatornák”. Egy nagy streamer vagy YouTuber egyetlen screenshotja képes teljesen befolyásolni egy játék megítélését. Ha ezek az online képek vagy videók, főleg, ha sokszor előkerülnek, negatív dolgokat mutatnak be, akkor az emberek kétszer is meggondolják, hogy megvegyék-e a játékot – „mert az emberek érzékenyek ezekre, mert hallják”. Ez pedig tovább erősíti az ingyenes játékok pozícióját.
Az ingyenes játékok ereje
A helyzetet csak súlyosbítja, hogy a Capcom nem túl gyorsan javította ki az optimalizációs hibákat a Monster Hunter Wildsben, így a free-to-play címek (amik folyamatosan kapnak új tartalmakat és funkciókat) minden eddiginél csábítóbbak. „Mivel a belépési küszöb nulla, az alternatívák pedig ingyenesek, tényleg nagy a tét” – mondja Piscatella.
Fontos, hogy az elemző nem hibáztatja sem a játékosokat, sem a screenshotokat a Monster Hunter Wilds jelenlegi gyenge értékelése miatt. Viszont az a rengeteg kép és kritika a közösségi médiában elérte, hogy sokan inkább visszatérnek az ingyenes címekhez. Sőt, annyira jellemző ez most, hogy olyan tényezők, mint a videójátékok magas ára vagy a Fortnite és Roblox népszerűsége, már-már veszélyeztetik az egész piacot.
Piscatella egyenesen azt mondta a GamesRadar+-nak adott interjúban: „Minden prezentációmban elmondom: bármelyik új játéknak, szolgáltatásnak a legnagyobb riválisa a Fortnite. Amit ezek (Fortnite, Minecraft, Roblox stb.) nyújtanak, ahhoz képest semmi más nem számít.” Nem is téved: ezek a szolgáltatásként működő játékok a PS5 és Xbox Series játékidőinek csaknem felét lefoglalják. Ráadásul, ha a játékosok nem költenek problémás, hibáktól hemzsegő címekre, nem csoda, hogy inkább a free-to-playeket választják. Egyelőre annyit tehetünk, hogy tovább panaszkodunk, hátha a fejlesztők végre meghallják a közösség hangját. Talán, ha a Monster Hunter Wilds „gyenge” eladásai is eljutnak a Capcomhoz, változtatnak a hozzáálláson.
Forrás: GRY-Online



