Ő anno sok sikertelen kísérletet tett a Sony konzoljának vizuális hibáinak kijavítására, és most kissé mérges, mert sokan ezeket direkt újraalkotják. A veterán programozó Sugimoto Koji (Chrono Trigger, Xenogears, Final Fantasy X) bírálta a modern játékok retro vizuális hibáinak emulálását, különös tekintettel az eredeti PlayStation textúratorzítására, amely gyakori jellemzője a lo-fi, retro indie játékoknak.
Augusztus 5-én Sugimoto reagált a Unity Japan tweetjére, amely egy új eszközről szólt, amellyel a fejlesztők könnyebben emulálhatják a PS1 textúratorzítását. Ez a hardver korlátozottsága miatt jelentkezett, és azt jelentette, hogy a lapos textúrák torzultak és remegtek, ha nem közvetlenül merőleges szögből nézték őket. Sugimoto egy korábbi, 2019-es, jóval keményebb kritikáját is belinkelte a szándékos textúra-torzításról.
„Régen fáradságos munkával és sok hiábavaló erőfeszítéssel próbáltuk megúszni a textúra torzulását, csak hogy manapság bájosnak nevezzék. Ez utálatos. Annyi munkaórát töltöttem hiába azzal, hogy megpróbáltam megoldani a torzult textúrák problémáját. Egyszerűen nem értem, mi olyan érdekes abban, hogy ezt megpróbálják lemásolni,” írta Sugimoto.
Érthető Sugimoto frusztrációja, hiszen maga is küzdött e probléma ellen. A textúratorzulás nosztalgikus díszítésként elfogadható lehet, és van benne valami báj, ha egy játék emiatt kissé csúnyán fest. Egy régi játék lehet csúnya, de mégis emlékezetes: a Thief: The Dark Project NPC-i például háromszögből épültek fel, mégis kiváló játéknak számítanak.
Brian Eno kiváló könyvében, az A Year With Swollen Appendices-ben van egy rész, amely sokkal jobban elmagyarázza és védi a mesterséges hibák létrehozását, mint mi valaha tudnánk. Eno szerint bármi, amit most furcsának, csúnyának, kényelmetlennek találunk egy új médiumban, az idővel annak jellegzetességévé válik: a CD torzítása, a digitális videó remegése, a 8 bites hang – mind meg fogják becsülni és utánozni, amint már nem kényszerű hibának számítanak.
Ennek ellenére Sugimoto megközelítése kissé agresszívnek hat.
Forrás: PCGamer
当時は虚しい苦労を費やして歪みを回避していたのに、今では「味わい」とか言われてしまっている。 https://t.co/r90BkvvUAq
— Koji Sugimoto (@k_sugimoto) August 5, 2025



