MOZI HÍREK – Ki gondolta volna, hogy a sci-fi egyik legnagyobb ikonja írta meg az X-akták egyik „legendásan rossz” epizódját, amelyben egy halálos videojáték állt a középpontban? Mulder és Scully alig bírták végigvinni a történetet a First Person Shooter című részben, amit anno mindenki lehúzott – ma inkább különös kuriózumként tekintünk rá.
Azt hiszem, mindannyian egyetértünk abban, hogy William Gibson a modern tudományos-fantasztikus irodalom egyik legnagyobb alakja, és minden, ami a kiber-világokról szóló történetekhez kötődik, elképzelhetetlen nélküle. Ő személy szerint a kedvenc íróm (BadSector). Az ő fantáziája és tehetsége nélkül olyan művek, mint a Neuromancer (amelynek adaptációja az Apple TV+-ra vár), olyan alapművek, mint a The Matrix, vagy éppen a rajongók által imádott Cyberpunk 2077 sem születhettek volna meg. De ez még nem jelenti azt, hogy minden, amihez hozzányúlt, arannyá változott. Például, amikor rövid ideig az X-akták-nál dolgozott, kaptunk tőle egy jó és egy bizony katasztrofális epizódot.
Sokszor hiányzik a régi sci-fi sorozatok korszaka, amikor az évadok több mint 20 részből álltak, epizodikus történetmeséléssel, ami teret adott mindenféle témának, és lehetőséget nyújtott nagy vendégsztároknak – kamera előtt és mögött is. Emlékezetes például, amikor Quentin Tarantino 2005-ben rendezett egy CSI-epizódot. William Gibson pedig barátjával és írótársával, Tom Maddox-szal együtt két epizódot írt az X-aktákhoz. Az első, a Kill Switch (5×11), kifejezetten pozitív fogadtatásban részesült, hiszen egy mesterséges intelligenciáról szólt, amely szabadulni akart teremtőitől. A második, a First Person Shooter (7×13), viszont a sorozat egyik mélypontjaként vonult be a történelembe.
Olyannyira, hogy egyes lapok „legendásan rossznak” titulálták, és ezúttal nem is tudok vitatkozni velük. Bár a rész szándéka egyértelműnek tűnik, a forgatókönyv és a megvalósítás körül minden kétséges. De ne szaladjunk előre: miről is szólt a First Person Shooter? A történet egy akciódús videojátékot mutatott be, amelyet egy virtuális valóság eszközre építettek – a Star Trek: TNG-re hajazva –, amely valami megmagyarázhatatlan okból képes volt valódi halált okozni a játékosoknak. És nem, nem elektromos sokkról volt szó, amely agyoncsapja az elmét, vagy szívrohamról, hanem arról, hogy a játékosok tényleges fegyversebeket szenvedtek el.
Egy bosszúálló digitális nő üldözi a játékosokat
Kedvenc FBI-ügynökeink, Mulder és Scully, nyomozásba kezdenek, és hamarosan kiderítik, hogy egy oda nem illő karakter, Maitreya, mindenkit levadász, aki belép a First Person Shooter-be (ami valljuk be, nem a legeredetibb név egy lövöldözős játékhoz). Ő egy femme fatale, akit úgy mutattak be, mint egy programot, amely a férfi fejlesztők által létrehozott, nőgyűlölettel és erőszakkal átitatott virtuális világra reagálva „önállósodott”. Később az is kiderül, hogy eredetileg valóban emberi kéz alkotta, mégpedig az egyetlen női programozóé ebben a tesztoszteron-vezérelt „paradicsomban”.
A First Person Shooter tehát a női tárgyiasítás kritikáját akarta megfogalmazni a kor videojátékaiban, de olyan nyers és túl direkt módon, hogy az üzenet szinte teljesen elsikkadt. Ráadásul a forgatókönyv kusza volt, a nézők sosem tudhatták pontosan, mit akarnak mondani az írók, a hangvétel jelenetről jelenetre váltott a paródia és a komolyság között, miközben a gyártási keret sem engedett sokat: tévéadásra szánt sorozatról volt szó, gyorsan, szűk költségvetésből kellett dolgozni. Az eredmény? Siralmas.
Itt a theGeek-nál már írtunk más önálló epizódokról is az X-akták kapcsán, például az Ice-ról, amely John Carpenter The Thing-jének egyfajta újragondolása volt, vagy a hírhedt Home-ról, amelyet évekig „betiltva” tartott a FOX. Ez a mostani rész viszont szerintem mindennek a példája, aminek az X-aktáknak soha nem kellett volna lennie. Ennek ellenére visszatekintve különös érdekesség, mert jól látszik belőle, hogy 25 évvel ezelőtt a társadalom mennyire rettegett a videojátékoktól.
Persze mindeközben láthattuk Muldert és Scullyt teljes fegyverarzenállal szembenézni egy lehetetlen ellenféllel, mintha a DOOM-ban lennének. Ez a helyzet szórakoztató is volt, és a Scully-t alakító Gillian Anderson kifejezetten élvezte: „Érdekes érzés volt a forgatáson, amikor mindenki nehézfegyverekkel rohangált, és jobbra-balra lövöldözött.” Ha kíváncsi vagy, elég megnyitnod a Disney+-t, és rákeresned a részre. A First Person Shooter (7×13) önmagában is nézhető, előismeret nélkül, de határozottan nem ez a legjobb belépő a sorozat világába.
Forrás: 3djuegos




