Korai jelek mutatják, hogy az Xbox Cloud Gaming komoly minőségi ugrásra készül – a Windows Central újságírója szerint a platform, amely eddig leginkább a késleltetés javításában lépett előre, most a képminőség terén is fejlődhet. Ez akár közelebb hozhatja az élményt a natív lejátszáshoz.
A Microsoft játékplatformja korábban teljesen az Xbox konzolhardverekre épült, de ezek az idők elmúltak. A vállalat mára harmadik féltől származó PC-s hardverekre, például az Xbox Allyre is kiterjesztette az Xbox jelenlétét. Emellett az Xbox Play Anywhere révén PC-re is elhozza a játékokat, de az igazi újdonság az új felhasználók számára a felhő lehet.
Az Xbox Cloud Gaming jelenleg még bétában van, de a Windows Central újságírója arról értesült, hogy akár még idén kikerülhet a béta státuszból, mivel a Microsoft a nagyközönségre készíti elő a szolgáltatást.
Néhány hete a Microsoft bejelentette, hogy az Xbox Cloud Gaming több Xbox Game Pass csomagba is bekerül, olcsóbbá és könnyebben hozzáférhetővé téve azoknak, akiknek nincs szükségük a teljes Xbox Game Pass kínálatra. Sokak számára azonban nem az ár a fő probléma.
Papíron az Xbox Cloud Gaming késleltetése megegyezhetne az NVIDIA GeForce Now-val, de a köztudatban még mindig az NVIDIA számít a felhőalapú játék élmezőnyének – főleg a nyers teljesítmény miatt. Az NVIDIA felső kategóriás előfizetései élesebb felbontást és magasabb bitrátát kínálnak, mint amit az Xbox Cloud Gaming jelenleg nyújt. Ugyanakkor lehet, hogy a különbség hamarosan csökkenni fog.
@RedPhx, a Better XCloud nevű bővítmény fejlesztője, nemrégiben új teljesítményszinteket fedezett fel a Microsoft szolgáltatásában. Az új felbontások a 720HQ, 1080HQ és 1440, amelyek kiegészítik a jelenlegi 720 és 1080 streameket.
Ez azt jelentheti, hogy a 720 és 1080 „HQ” módok magasabb bitrátát nyújtanak majd, így élesebb képet biztosítva. A 1440-es mód pedig tisztább, részletesebb élményt nyújthat nagyobb monitorokon és televíziókon, bár jelenleg nincs külön „HQ” változata.
Spekulációként elképzelhető, hogy a Microsoft a magasabb Game Pass csomagokhoz hasonlóan minőségi módokat kínál majd, hasonlóan az NVIDIA GeForce Now előfizetési modelljéhez. Így a 720 és 1080 felbontás kerülhetne az olcsóbb csomagokba, míg a HQ és a 1440-es mód az Ultimate előfizetéshez kötődne. Természetesen a magasabb felbontás és bitráta nagyobb erőforrás-felhasználást és költséget is jelent a platform számára.
A Game Pass alsóbb szintjei, például a Core és a Standard, nem tartalmazzák a teljes játékgyűjteményt, amelyet az Ultimate kínál. Lehetővé teszik azonban, hogy a felhasználók saját játékaikat felhőből streameljék, hasonlóan a már megszűnt Google Stadia platformhoz. Az Xbox ezt a funkciót „Stream Your Own Game” néven említi, és már most több tucat megvásárolható és bármilyen eszközön játszható címet tartalmaz.
Egy nagyon szükséges minőségi előrelépés
A Microsoft együttműködik olyan cégekkel, mint a Samsung és az LG, hogy előtelepítse az Xbox Cloud Gaminget a tévékre. A szolgáltatás natívan bekerült a Windows 11 Xbox alkalmazásába is. Emellett megjelentek harmadik féltől származó kiegészítők és eszközök, például a Logitech G Cloud vagy a Razer Kishi V3 Pro. A Microsoft azt is bejelentette, hogy az Xbox Cloud Gaming autókba is bekerül az LG WebOS platformján keresztül. Ennek ellenére nem tűnik úgy, hogy a szolgáltatás áttörést hozott volna a nagyközönség körében.
Az elfogadás előtt komoly akadályok állnak. A Google és az Apple de facto tiltást vezetett be, amely megakadályozza, hogy a Microsoft és az NVIDIA új értékesítési csatornát hozzon létre a mobil ökoszisztémájukon belül. A Microsoft erre reagálva létrehozta az Xbox.com/play webes alkalmazást, amely jól működik, de a láthatóság tekintetében valószínűleg hátrányban van.
A Microsoft korábban tervezett egy Android-alapú felhőkonzolt is, Project Hobart néven, de a költségek miatt végül sosem valósult meg. Az alkalmazásboltokhoz való hozzáférés hiányában az Xbox Cloud Gaming jelenleg főként szájhagyomány útján terjed, ami kevésbé eredményes, mint amiben a Microsoft reménykedhetett.
A bitráta és a felbontás javítása, az olcsóbb hozzáférés és az új piacokra való bővítés együttesen nagy potenciált jelenthet a szolgáltatás számára. A Windows Central újságírója szerint azonban a fiatalabb generációk körében az elfogadottság valószínűleg inkább a tartalomra, mintsem az árra fog épülni. Míg korábban a Call of Duty vonzhatta volna őket, ma a Roblox és más hasonló címek hódítanak, amelyek többsége már natívan elérhető mobilon is.
Az Xbox Cloud Gaming így elsősorban kiegészítő szolgáltatás maradhat az Xbox ökoszisztéma meglévő felhasználói számára. Egyes piacokon, ahol az adók és vámok miatt a konzolok drágábbak, a felhőalapú játék olcsóbb alternatívát jelenthet. A Microsoft azonban eddig nem bizonyult különösebben hatékonynak az angolszász piacokon túli fogyasztói rétegek elérésében.
A Windows Central újságírója szerint remélhetőleg hamarosan hivatalos bejelentés érkezik az új felbontási és bitráta opciókról.
Forrás: Windows Central



