A nosztalgia ára: miért uralják a remake-ek és remasterek a piacot?

Lehet, hogy nem mindenki rajong értük, de a remake-ek és remasterek maradnak, méghozzá a játékosok szokásai miatt. Egy 1.500 főn végzett felmérés szerint a gamerek 90%-a az elmúlt egy évben kipróbált legalább egy felújított játékot. A tendencia nem csillapodik, és úgy tűnik, a jövőben is meghatározó marad.

 

Az évek során látványosan megszaporodtak a régi – és nem is mindig olyan régi – játékok remake-jei és remasterei. Erről a játékiparban már sok szó esett, de most a játékosok szokásait vizsgálva érdekes következtetés született: egy Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban végzett, 1.500 főt érintő kutatás szerint a válaszadók 90%-a az elmúlt 12 hónapban játszott egy remake-kel vagy remasterrel.

Az elemzésekre és stratégiai tanácsadásra szakosodott MTM tette közzé a „Remake vs Innovate: Is the past the future of gaming?” című jelentését. A dokumentum célja annak feltárása volt, hogy „milyen érzések, feszültségek és gazdasági hatások kapcsolódnak a remake-ekhez és remasterekhez a piacon”. Ennek részeként a 1.500 PC- és konzoljátékost megkérdezték szokásaikról és véleményükről.

A vizsgálatból kiderült, hogy a játékosok 85%-a, akik az elmúlt évben játszottak egy remake-kel vagy remasterrel, soha nem próbálták az eredeti verziót. Ez azt jelzi, hogy a „nosztalgiafaktor” sok esetben nem játszik szerepet, inkább arról van szó, hogy a közönség egy korábban nagyra értékelt élményt fedezhetett fel újra. Azok pedig, akik már találkoztak az eredetivel, úgy érzik, az új kiadás segít újraélni a pozitív emlékeket és érzéseket, amelyeket annak idején kaptak.

 

A remake-ek és remasterek árnyoldalai

 

A válaszadók szerint ugyanakkor a remake-ek és remasterek növekvő térnyerése jelentős hatással van a játékiparra. Sokak aggodalma szerint a stúdiók „túl könnyű és ismétlődő utat választanak”, miközben új verziókat gyártanak meglévő címekből, gyakran az „új és innovatív élmények feláldozásának árán”.

„A jelentésünk azt mutatja, hogy a játékosok körében hatalmas az érdeklődés a remake-ek és remasterek iránt, ugyanakkor a stúdiók számára nehéz megtalálni a helyes egyensúlyt” – mondta Martin Bradley, az MTM gaming részlegének vezetője. „Sok ilyen játék eladásban túlszárnyalja az eredeti verziókat.” „Kereskedelmi szempontból – a videojátékokban és más médiában is – a nosztalgia 2026-ban és azon túl is meghatározó trend lesz, de a játékosok is érzik, hogy a remake-ek és remasterek a kreativitás rovására mehetnek, új történetek és élmények elvesztését kockáztatva” – tette hozzá.

Forrás: GamesIndustry

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.