TECH HÍREK – És ha ez nem lenne elég, egy bíró ítélete szerint az előfizetés lemondását eközben az Amazon határozottan bonyolulttá tette!
Az Amazon Prime a kétnapos szállításáról, korlátlan streaming szolgáltatásáról és exkluzív ajánlatairól ismert. Bár kényelme miatt mindenki ismeri (legalábbis a nyugaton, mert hazánkban az Amazon a tervek ellenére még mindig nincs jelen), az FTC (Szövetségi Kereskedelmi Bizottság) rávilágított egy olyan oldalára, amelyet eddig nem igazán láttunk. Kiderült, hogy a Prime nem olyan egyszerű mint amilyennek látszik, és illegális trükköket alkalmazott, hogy az emberek feliratkozzanak a tagságra.
Bár az előfizetés lemondása általában nehézkes feladat lehet, talán észrevehetjük, hogy az Amazon Prime esetében a folyamat túl bonyolultnak tűnik. A felugró ablakok miatt kétségeink támadhatnak a tervünkkel kapcsolatban, és végül továbbra is előfizetők maradunk. Az FTC szerint ez az Amazon manipulációs stratégiája, amelynek keretében az emberek megfelelő hozzájárulása nélkül csábítják őket a Prime-ba, és szinte lehetetlenné teszik a kilépést. Az FTC aktívan vizsgálja a felhasználók beleegyezését és biztonságát, hogy megbizonyosodjon arról, hogy magánéletük nem sérül.
Az ügyet 2023-ban indították az Amazon ellen, és a céget azzal vádolták, hogy megtévesztő tervezési stratégiákat, azaz sötét mintákat alkalmazott, hogy a vásárlókat az Amazon Prime-ba zárják anélkül, hogy egyértelmű kilépési tervük lett volna. Nemrég egy szövetségi bíró úgy döntött, hogy az Amazon megsértette a Restore Online Shoppers’ Confidence Act (ROSCA) törvényt azzal, hogy a szolgáltatás feltételeinek teljes közzététele előtt számlázási információkat gyűjtött a Prime-előfizetőktől.
Bár az ügy hétfőn kezdődik, ez a fejlemény részleges győzelemnek tekinthető az FTC számára, mivel a bíró egyetértett azzal, hogy a felhasználókat félrevezették, mert a Prime lemondása meglehetősen nehéz volt. Kijelentették, hogy két vezető tisztségviselőt kifejezetten felelősségre vonhatnak, ha az FTC végül bizonyítja az ügyet. Az Amazon azonban nyíltan tagadja az állításokat, és azt állítja, hogy regisztrációs és lemondási folyamata törvényes és egyértelmű. Ha az FTC megnyeri az ügyet, az teljesen átalakíthatja a Prime felépítését és a regisztráció vagy lemondás folyamatát, mivel a feltételek többé nem lehetnek félig rejtettek. Ez a változás nem csak az Amazonra korlátozódik, hanem átalakíthatja az előfizetéses gazdaságot is, ahol a bizalom és az átláthatóság ugyanolyan fontos mint a bevétel.
Míg az Amazon ügyvédei az ügyre készülnek, a vásárlóknak is éberebbnek kell lenniük a digitális szolgáltatásokkal kapcsolatban, amelyekre nagy mértékben támaszkodnak. Az ilyen lépések elősegítik a bizalom kiépítését, és nagyobb biztonságot nyújtanak a felhasználóknak abban, hogy mire iratkoznak fel.



