Az Electronic Arts eladhat több stúdiót is, állítja a Dragon Age korábbi producere! [VIDEO]

Mark Darrah szerint a hatalmas adósság miatt az új tulajdonosok akár csökkenthetik is az Electronic Arts-hoz tartozó stúdiók számát.

 

Mark Darrah, a BioWare korábbi producere a YouTube-on osztotta meg véleményét az Electronic Arts hatalmas felvásárlásáról. Szavai különösen súlyosak, hiszen Darrah több mint két évtizedet töltött a stúdiónál, és első kézből látta, milyen hatással volt az EA vállalati kultúrája nemcsak a BioWare-re, hanem más fejlesztőkre is. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a felvásárlók között szerepel a szaúd-arábiai kormány Public Investment Fund (PIF) nevű alapja és Jared Kushner cége, az Affinity Partners – utóbbi Donald Trump volt amerikai elnök veje. Emberi jogi szempontból ez „kettős rémálom”: a szaúdi kormányt rendszeresen bírálják visszaélései miatt, míg a Trump-adminisztráció a DEI (diverzitás, méltányosság és befogadás) programokat támadta.

„Az Electronic Arts mérlegében további 20 milliárd dollárnyi adósság fog megjelenni. Nyilvánvaló, hogy ehhez rengeteg kamatot kell majd fizetni. Az EA jelenlegi pénzügyi mutatói szerint évente körülbelül 1,1-1,2 milliárd dollár nettó nyereséget termel. Ha a 20 milliárd dolláros adósság 5%-os kamatláb mellett áll, akkor évente 1 milliárd dollárt kell csak a hitel kamatainak fizetésére fordítani. Egy olyan pénzügyileg hagyományosan konzervatív vállalat esetében, mint az EA, további költségcsökkentésre lesz szükség. Mivel a kiadások nagy része az alkalmazottakhoz kötődik, ez valószínűleg elbocsátásokat és stúdióbezárásokat jelent.”

Darrah szerint nehéz elképzelni, hogy egy 55 milliárd dolláros médiacég felvásárlása ne szolgálná a „sportmosást”, vagyis az emberi jogi visszaélésekkel kapcsolatos bírálatok elterelését. „Ez a tranzakció legalább annyira PR-lépés a szaúdi kormány számára, mint pénzügyi. Beavatkozhatnak a kommunikációba, és a saját narratívájuk irányába terelhetik. Nehéz elképzelni, hogy a BioWare progresszív üzeneteit egyik napról a másikra az ellenkezőjére fordítsák – mert ha megtennék, az apokaliptikusan rossz közvéleményt váltana ki.”

Darrah szerint a tulajdonosok saját belátásuk szerint dönthetnek arról, mit akarnak látni. „Ha azt akarják, hogy egy stúdió akár 25 évre leálljon egy radikálisan új fejlesztési módszer kutatása miatt, megtehetik. Rövid távon ez szinte biztosan elbocsátásokat jelent – nemcsak a fejlesztőknél, hanem a pénzügyi és PR-részlegeknél is. Középtávon stúdióbezárásokra lehet számítani. Hosszabb távon viszont valószínűleg jót tesz az EA-nak az, ami a por leülepedése után megmarad.”

Darrah elmondta, hogy az Electronic Arts történelmileg ritkán adja el IP-it, mivel alapvetően kockázatkerülő vállalat, és a felsővezetés ösztönzői eddig a változatlanságra épültek. Az új tulajdonosi szerkezet azonban ezt gyökeresen megváltoztathatja: költségcsökkentés vagy bevételgenerálás céljából akár eladásokra is sor kerülhet. „Van azonban egy apró reménysugár: a magántulajdonba kerülés után az EA-nak hosszabb távon kell majd beszámolnia pénzügyi eredményeiről, így nem kell háromhavonta növekedést produkálnia.”

Hosszú távon tehát új korszak jöhet az EA életében, ám addig a stúdiók számára kemény időszak következhet – elbocsátásokkal, átszervezésekkel és esetleges stúdióeladásokkal.

Forrás: PCGamer

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.