UBOAT – Konzolon is a tenger alatt

TESZT – Egy évvel a PC-s megjelenés után a Deep Water Studio és az Ultimate Games játéka konzolra is eljutott. A kiadó ugyanaz a PlayWay S.A., akik másfél évtizede PlayPaper és/vagy PlayPublishing néven az újságárusoknál szórták a budget játékokat (köztük olyan kiváló gyögyszemekkel mint a 008-es Űgynök). Ez a játék nem azon a szinten van, de nem sokkal van felette, de el lehet vele szórakozni…

 

A II. világháborúban járunk, és felvezetésnek annyit elég mondani, hogy akinek ismerős a Silent Hunter, tudni fogja, hogy mire számíthat.

 

Szimuláció a víz alatt

 

A Uboathoz (végre nem kell rövidíteni a játéknevét) türelem kell. Ezt így, rögtön a legelején ki kell jelenteni, ugyanis meredek tanulási görbével rendelkezik. Ez PC-n és konzolon is igaz, de konzolon emellé a szokatlan irányítás párosul. Nem vicc, de ha nincs elég erős PC a közelben, akkor érdemes esetleg billentyűzettel és egérrel játszani. PlayStation 5-ön ez biztosan működik (például az egér görgőjével lehet kizoomolni, a szóköz gomb megállítja a játékot, stb…), és igen, hülyeségnek hangzik, de ez a játék túl komplex ahhoz, hogy egy DualSense-en intuitív, kézre eső kezelési sémát kínáljon. A II. világháború több időpontjára elmehetünk, így időszaktól függően az Északi-tenger más és más felügyelet alatt állhat, de a játék neve nem véletlen, így a náci Német Birodalom szemszögéből fogjuk látni az eseményeket. Nem lesz egyszerű a feladat, mert meg kell határozni, hogy hova menjünk, figyelnünk kell ellenfeleinkre, majd megfelelően ki kell őket torpedózni, ám eközben az erőforrásokat is kezelni kell. Egy csapattagunknak a víz alatti mikrofonnal kell megfigyelnie, hogy hol járnak ellenfeleink, aztán valaki másnak a periszkópra kell koncentrálnia, hogy azonosítsa őket. Ha mindez megvan, az üzemanyagunk mértékét, a morált, a légminőséget, és az elektromos energiát is szemmel kell tartani.

Na ezeket mind nekünk kell felügyelnünk, és ehhez a kontroller kevés. Ez hardcore szimuláció, és a játékosoknak nem sok esélye van beletanulni rövid idő alatt az egészbe. Rengeteg menü, csík, mérő van, és ezek között könnyedén el lehet veszni, és az automatizálás mértéke garantáltan nem fogja a delikvens játékost kielégíteni. Aki viszont imád mikromenedzselni (amihez csak annyit lehet zárójelben hozzátenni, hogy LYALLY!), na, neki ez a játék ajánlott lesz, mert így viszont alaposan kinyílik a játék hangulatilag. A tutorialokat nagyon is ajánlott végigjátszani (bár a kezelhetőség miatt már itt lesz bosszankodás), és nem, eleinte nem lesz kellemes élmény a Uboat, még akkor sem, ha már elkezdtük a torpedókkal (sans Tibibácsi) sikeresen lekapni az ellenséges hajókat. A méretet, a távolságot, a sebességet és az irányt is mind figyelembe kell venni, és a nagyobb nehézségi szinteken még inkább precízen kell hozzáállni már a célzáshoz, ugyanis a szögmérőkkel és vonalzókkal kell bűvösködni, ja, és akkor még a stoppert is figyelembe kell venni, hogy kiszámoljuk célpontunk sebességét is…

 

Belenéznél a periszkópomba?

 

A játékmenet izgalmassá válik, amikor a gyakorlatunk kifizetődik. Amikor elkezdünk hatékonyan kapitánykodni. Amikor épp az utolsó pillanatban lelécelünk ép bőrrel. Amikor a teljesen váratlan eseményeket is hideg fejjel kezelni tudjuk. Ezek mind be fognak következni a sztori során, és idővel azon kapjuk magunkat, hogy a játékmenetet csínját-bínját kitanultuk, és eközben bajtársaink képességei is fejlődnek. Így új képességekre tesznek szert, mi pedig fejleszthetjük tengeralattjárónkat, hogy a közelgő, nehezebb küldetéseket is megfelelően teljesíteni tudjuk. De kontrolleren, ahogy az ikonok és menük között ugrálunk, az kissé ront az élményen. Látszik a Uboaton, hogy öt évig (volt az talán több is?) korai hozzáférésben volt PC-n, mielőtt ott tavaly augusztusban megjelent volna. Grafikailag a játék átlagos. Nem lehet rondának nevezni, de jónak sem.

A kezelőfelület áttekinthető, de rengeteg információt biztosít még a harc hevében is (de azért a zöldes színárnyalaton egy kicsit kontrasztosabb is lehetne a használt betűtípus!). Bajtársaink animációja átlagos, de azért nem ez a játék erőssége (és legyünk őszinték, nem is erre fogunk koncentrálni). Teljesítményre nem tűnt pocséknak, ahogy konzolon fut, úgyhogy nem kötelező ehhez egy PlayStation 5 Pro-t venni (de egy egér és billentyűzet javasolt…). Hangok tekintetében kissé csendesnek hatott, de azért ne feledjük, hogy a játék nagyobb részét a tengeren, méterekkel a víz alatt fogjuk tölteni, úgyhogy ne nagyon számítsunk hatalmas hangbeli csinnadrattára.

 

Hova visz a hajó viharos vizeken? (Válasz: a dokkba!)

 

Ha egy játéknak két értékelést kellene adni, akkor minden bizonnyal a Uboat lenne az, ahol ez jogos. Aki ilyen szimulátort keres, megtalálta, amire szüksége van, és ezt tekintse egy 7,5/10-es játéknak. De egy átlagos játékosnak RENGETEGET kell megtanulnia, és kontrollerrel eléggé gány az irányítás. Ja, és a műfajnak van egy olyan problémája, hogy gyorsan unalmassá és ismétlődővé válik, és ez alól bizony a Uboat sem kivétel…

-V-

Pro:

+ Mélyreható szimuláció
+ Fejlesztési lehetőségek
+ Hangolható a kihívás mértéke

Kontra:

– Kontrollerrel még több idő lesz betanulni az alapokat…
– …mert bizony nagy szintet kell meglépni belépőnek
– Kissé vontatottá válik, mégpedig eléggé rövid időn belül


Fejlesztő: Deep Water Studio
Kiadó: PlayWay S.A./Ultimate Games
Megjelenési dátum: 2024. augusztus 2. (PC) / 2025. augusztus 27. (Xbox Series) / 2025. szeptember 17. (PlayStation 5)
Műfaj: tengeralattjáró

UBOAT

Játékmenet - 7.2
Grafika - 6.5
Szimuláció - 6.5
Zene/hangok - 7.1
Hangulat - 6.2

6.7

KORREKT

Nem fog elsüllyedni, de sok vizet nem fog zavarni.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
Grabbing controllers since the middle of the nineties. Mostly he has no idea what he does - and he loves Diablo III. (Not.)