MOZI HÍREK – Paul Thomas Anderson filmjeit ritkán mérik kasszarobbantó számokkal, de az Egyik csata a másik után már a második hétvégéjén megdöntötte a rendező korábbi rekordját. A 22,4 millió dolláros észak-amerikai nyitás és a villámgyors nemzetközi terjeszkedés azt jelzi, hogy a nézői érdeklődés jóval szélesebb a vártnál. A magas – kb. 130 millió dolláros – gyártási költség miatt a végső mérleg még kérdéses, de a trendek nem igazolják a „kudarc” narratívát.
Andersont generációja egyik legnagyobb rendezőjeként emlegetik, ám filmjei tipikusan limitált kereskedelmi vonzerővel futnak. A legújabb akció-eposz, az Egyik csata a másik után viszont már a második hétvégére átlépte a 2017-es korszakdráma, a There Will Be Blood (Vérző olaj) kb. 77 millió dolláros globális pályacsúcsát. A 22,4 milliós hazai (USA/Kanada) start Anderson eddigi legerősebb nyitása – összevetésként a Magnolia széles premiertje 2010 elején 5,7 millióig jutott –, ugyanakkor a 130 milliós gyártási költség fényében a mostani pálya óvatos optimizmusra ad okot, nem diadalmenetre.
Az igazi „pénztárháború” még csak most kezdődik
A 162 perces Egyik csata a másik után nemcsak lehengerlő autós üldözésekkel és tűzpárbajokkal operál, hanem erős karaktergalériával is, élén Leonardo DiCaprióval (Bob Ferguson, azaz „Ghetto” Pat Calhoun), aki egy lecsúszott, szökevény forradalmárt játszik, amint a lányát próbálja megvédeni egy korrupt katonatiszttől. A film a megjelenéskor 26,1 millió dollárt gyűjtött a nemzetközi piacokról, így kulcsfontosságúvá vált, hogyan tart a második hétvégén.
Összevetésként DiCaprio előző mozija, a közel három és fél órás Killers of the Flower Moon 23 milliós hazai nyitás után 60%-ot esett a második hétvégére, és 68 millió hazai, 158 millió feletti globális végösszeggel zárt, 200 millió+ költség ellenében. Az Egyik csata a másik után ezzel szemben 11,1 milliót hozott a második hazai hétvégén, ami 49%-os visszaesés – tisztes tartás, de önmagában nem garancia a 100 milliós hazai határ átlépésére, hacsak a forgalmazó (Warner Bros.) nem tartja játékban a díjszezon végéig, amikor a várható többes Oscar-jelölés extra bevételt hozhat.
DiCaprio neve még mindig biztos nyitást jelent
A film jelenleg 96%-os Rotten Tomatoes-mutatóval fut, és erős a szájhagyomány, de a 22,4 milliós start elsődleges motorja DiCaprio bankolható sztárereje: ez immár a 11. olyan DiCaprio-főszereges bemutató, amely 20 millió dollár felett nyit Észak-Amerikában – mind franchise-független címekkel, a Titanictól a The Revenantig. Talán Tom Cruise kivételével ma ő az egyetlen, akinek a neve önmagában képes beárazni egy erős alapnyitást.
Nélküle nagy eséllyel Anderson „rétegfilmes” pályája ismétlődött volna meg – ahogy a sokak által mesterműnek tartott There Will Be Blood is csupán 40 millió fölötti hazai végeredménnyel zárt –, most viszont a közönségbarát csomagolás és a főszereplő húzóereje láthatóan tágította a köröket.
Nullszaldóig hosszú a menet, de nem lefutott
A harmadik hétvégéig kb. 138 millió dollár a globális kumulált bevétel. A c. 130 milliós gyártás mellé ~70 millió marketing társulhat, így nagyjából 300 milliós világszintű jegyárbevétel szükséges a mozis szaldóhoz. Ez leginkább „lassú égésű” díjszezon-kedvencként érhető el – hasonlóan az Argo-hoz (19,4 milliós nyitás → 136 millió hazai) vagy a legjobb film Oscarját elnyerő, DiCaprióval fémjelzett The Departed-hez (26,8 milliós nyitás → 132 millió hazai).
Bár ez most kevéssé valószínűnek látszik, a presztízs extra bevételt hozhat: a prognózisok szerint az Egyik csata a másik után akár 14 Oscar-jelöléssel is számolhat (beállítva az All About Eve, a La La Land és a Titanic rekordját), köztük adaptált forgatókönyv, rendezés és legjobb film kategóriákban Paul Thomas Anderson számára.
Forrás: MovieWeb



