A Resident Evil, ami röhögve rúgta fel a kor technikai határait – aztán dobták: a 90%-os Game Boy Color-verzió története

Van egy Resident Evil, amely minden akkori hardverkorlátot semmibe vett: senki sem hitte, hogy lehetséges, végül mégis kukában végezte. Bármilyen őrültségnek tűnt technikailag, a Capcom és a HotGen eltökélte, hogy elhozza a RE-t a legendás Game Boyra.

 

A Capcom történelmet írt. A Resident Evil a kezdetek óta üstökösként hasít: az első rész mindmáig a túlélőhorror egyik etalonja. Nem meglepő, hogy a PlayStationön indult saga után portok sora követte az élményt PC-re, Sega Saturnra, sőt évekkel később Nintendo DS-re is. Csakhogy a japán kiadó minden platform-terve nem ért célt — és épp a Nintendo-vonalon jött az egyik legzötykölődősebb rajt.

 

„Game Boyon Silent Hill-szintet?” – a merész DS/GB-álom előzményei

 

Igen, a Resident Evil végül megjárta a Nintendo DS-t — de ez nem a Capcom első kísérlete volt a „nagy N” gépein. A történet még 2000 előtt kezdődött: a cél az volt, hogy a túlélőhorrort elhozzák Game Boy Colorra. Nem rémlik ez a verzió? Nem csoda: a végső rajt előtt nem sokkal törölték. Most mégis érdemes feleleveníteni, mert a projekt önmagában is kuriózum, a befejezése pedig különösen szokatlan fordulatot hozott.

Az 1996-os első rész óriási sikere után a Capcom rábólintott a HotGen merész tervére: zombihorrort GBC-re! A gondok persze rögtön jelentkeztek: az eredetileg 1999 karácsonyára belőtt megjelenést 2000 első negyedévére kellett tolni. A kiadói hangulat ennek ellenére nem volt temetői: a HotGen-alapító és CEO Fergus McGovern 2000-ben az IGN-nek így fogalmazott: „Vannak megkötések, főleg a sprite-oknál, különösen a monokróm Game Boyon. Mindig igyekszünk mindkét platformot támogatni, de amikor előállsz egy brutál dizájnnal — látnod kellene, min dolgozunk épp!”

 

„Szűkítsd be a PlayStationt egy zsebgépbe” – és itt vérzett el a csoda

 

Ahogy McGovern is utalt rá, a GBC-s Resident Evil nem könnyű pályán indult. Az IGN kérdésére a legnagyobb kihívásról így felelt: „Lényegében belepréselni az egész PlayStation-játékot egy Game Boy keretei közé! Emberpróbáló meló, mert a Resident Evil óriási játék egy Game Boyhoz. Ennek ellenére minden helyszínt és fejtörőt teljesen autentikusan tartottunk, ugyanazzal a nézőponttal — gyakorlatilag megegyeznek a PS-verzióval.”

Sajnos a jó vibrálás ellenére a Capcom ugyanabban a nyárban végleg lelőtte a projektet. A kiadó IGN-nek küldött közleménye szerint: „Nem voltunk eléggé biztosak abban, hogy a termék egyszerre tenné boldoggá a fogyasztókat és a Capcomot.” Így süllyedt feledésbe a GBC-s Resident Evil… nagyjából 12 évre.

Hiába volt hivatalos a bejelentés és a törlés is, a verzió hamar városi legendává fakult. 2012-ig, amikor meglepetésre egy felhasználó azt állította: két példány is van a birtokában a GBC-portból — és online közzéteszi, ha előre kap ~2000 dollárt.

 

A játék 90%-os készültségnél állt le végleg.

 

A rajongótábor villámgyorsan közösségi gyűjtést indított a „váltságdíjra”. A történet happy enddel zárult: a „gazda” megkapta a 2000 dollárt, a többiek pedig hozzájutottak egy valódi ROM-hoz, amely bizonyította, hogy a HotGen tényleg megpróbálta GBC-re szabni Chris Redfield és Jill Valentine kalandját. Ezzel az utolsó fejlesztői állítás is visszaigazolódott: a projekt kb. 90%-on állt, amikor elkaszálták.

Innen a közösség átvette a stafétát: szétszedték a buildet, és jöttek is a megállapítások. A HotGen-változat ebben az állapotában nem volt befejezhető és tele volt bugokkal — természetes egy félkész játéknál. A kampány az a liftig engedett eljutni, amely a 4-es laborba visz (noha a későbbi helyszínek is léteztek, a végső főellenfél hiányzott), a lőszer végtelen volt, a gyógynövényeket nem lehetett kombinálni, és több klasszikus ellenfél is hiányzott. A legérdekesebb csavar: a terjesztést eleve két kazettára tervezték — külön Chris, külön Jill — mert a GBC kapacitása nem bírta volna el együtt a két kampányt.

És ezzel zárul a GBC-s Resident Evil különös históriája: hivatalosan sosem jelent meg, de a ROM mára széles körben elérhető. A Capcom már akkor hitt a brand erejében, ezért akarta a Nintendo-kínálatban is megvetni a lábát — még ha ez a kísérlet el is hullott útközben. A saga szárnyalását persze ez sem állította meg: elég a pazar RE2–N64 adaptációra gondolni, amely tökéletesen mutatja, mekkora lendülettel akarta a Capcom a világ egyik legfontosabb sorozatává formálni a Resident Evil-t.

Forrás: 3DJuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.