TECH HÍREK – Az „A jó ötletek a Mac-en születnek” (Great Ideas Start on Mac) című új Apple-reklámban a néhai Dr. Jane Goodall jellegzetesen nyugodt hangja hallható: a narráció az alkotás pillanatát — a „képernyőn villódzó fényt” — emeli ki, mint azt a pontot, ahol a semmiből valami lesz.
Dr. Jane Goodall az antropológia és a primatológia egyik legnagyobb hatású alakja volt, akit a csimpánzokkal végzett úttörő terepmunkája tett világhírűvé. Az Apple régóta igyekszik a Macet a kreativitást elősegítő, inspiráló eszközként bemutatni, és legújabb kisfilmje ugyanezt az üzenetet viszi tovább Goodall narrációjával.
A reklám szövege a megvalósulás előtti pillanatot ragadja meg: „Minden történet, amit szeretsz, minden találmány, ami meghat, minden ötlet, amit szerettél volna, hogy a tiéd legyen, mind a semmiből indult. Csak egy villódzó fény a képernyőn, ami egy egyszerű kérdést tesz fel: Mit látsz?” Az Apple YouTube-leírása ehhez azt teszi hozzá, hogy „a forradalmi felfedezésektől a díjnyertes filmekig – minden a semmiből indul. Végtelen lehetőség vár; mit kezdesz vele? A nagyszerű ötletek a Macen születnek.”
Goodall 2025. október 1-jén, 91 éves korában hunyt el; halálhírét világszerte megemlékezések kísérték, köztük Tim Cook üzenete is. Az Apple mostani filmje a vállalat szemszögéből tisztelgésként is értelmezhető — a spotban hallható narráció a néhai kutató hangján szólal meg. (A kisfilm nem tér ki arra, hogy archív felvételt használtak-e, mindenesetre a narráció a kampány központi eleme.)
Etikai nézőpontból fontos különbség, hogy ha archív, engedélyezett felvétel kerül felhasználásra, az hagyományos tiszteletadás; más a helyzet, amikor mesterséges intelligencia kelti életre valakinek a hangját — ilyenre volt már példa más popkulturális személyiségeknél is. Az Apple mostani reklámja kapcsán a sajtó a néhai Goodall narrációját emeli ki, MI-alapú hangszintézisről nincs hivatalos közlés.
Forrás: 9to5Mac, AppleInsider, WCCFTech, Tim Cook / X, YouTube



