Meghan Morgan Juinio, a Santa Monica Studios korábbi termékfejlesztési igazgatója szerint a játékipar túlságosan rákattant a látványra és a technikai pompára, miközben elfelejtette, miért is játszunk: hogy jól érezzük magunkat. A volt God of War-producer szerint ideje visszatérni az alapokhoz.
A nyugati játékipar soha nem látott válságban van. A COVID-időszak utáni összeomlás óta több mint 45 ezer munkahely szűnt meg, miközben a fejlesztési költségek az egekbe szöktek, és a játékosok szokásai is megváltoztak. A hatalmas költségvetésű blockbusterek egyre kevésbé tűnnek fenntarthatónak, miközben a kisebb csapatok, mint a Clair Obscur: Expedition 33 vagy a Peak alkotói, virális sikereikkel a több milliárdos vállalatokat is zavarba hozzák.
Felmerül a kérdés: képesek lesznek-e a nagy kiadók – mint az Electronic Arts, az Activision Blizzard vagy az Ubisoft – áttérni szerényebb költségvetésű, de kreatívabb projektekre? Juinio szerint ez elkerülhetetlen: „Személy szerint úgy gondolom, hogy muszáj lesz. A jelenlegi fejlesztési költségek fenntarthatatlanok. Rengeteg elbocsátás történt, főleg az amerikai nyugati parton, és ez egyértelműen annak következménye, hogy már a minimumköltségek is elképesztően magasak. Nem hiszem, hogy a God of Warhoz hasonló játékok eltűnnek, de a nagy kiadók kénytelenek lesznek kisebb, akár AA-projektekkel is kísérletezni.”
A producer szerint a lényeg a szórakozás: „Lehet bármilyen gyönyörű, lehet a világ legjobb zenéje, nyerhet BAFTA-díjat – de ha nem szórakoztató, nem éri meg a befektetést, legyen az 2 vagy 500 millió dollár. A nagy kiadóknak vissza kell térniük ahhoz, hogy valóban szórakoztató, stabil alapokra épülő játékokat készítsenek. Nem kell, hogy 40 órás legyen, vagy a legmodernebb grafikával bírjon – ha az alapélmény jó, az mindent visz.”
Juinio szerint a piac telítődése is komoly akadály: a terjesztés, a láthatóság, valamint a játékosok életkora mind nehezíti az új címek helyzetét. Az Egyesült Államokban például a 205 millió játékos fele már 35 év feletti – sokan közülük egyszerűen nem foglalkoznak új játékokkal. „Hiába jó egy játék, nem biztos, hogy megtalálja a közönségét” – tette hozzá.
A szakember szerint a jövő a kisebb, de szenvedéllyel készített játékoké: miközben egy lo-fi co-op, mint az R.E.P.O., egyik napról a másikra szenzációvá válhat, egy olyan ismert márka, mint a Prince of Persia, már nem biztos, hogy képes fenntartani az érdeklődést. A játékoknak újra szórakoztatniuk kell – ez lehet az egyetlen kiút a válságból.
Forrás: PC Gamer



