Sőt, az Xbox One megjelenésekor az Xbox vezetőjeként tevékenykedő illetőnek köszönhető az is, hogy az Ensemble Studiosnak befellegzett.
A DOOM pályatervezője, Sandy Petersen a Twitteren elmagyarázta az Ensemble Studios bezárását, ahol a 2000-es években dolgozott. Az Ensemble-t és a fejlesztés alatt álló Halo MMO-t az Xbox vezetője, Don Mattrick szüntette meg, hogy megvédje a rövid távú, profitalapú bónuszt, amelyre jogosult volt. Petersen volt felelős a Halo ősi galaxisának környezetének és történetének megalkotásáért, és elmondta, hogy a projekt fejlesztése már előrehaladott stádiumban volt, amikor törölték, amit a játék fejlesztésének korábbi beszámolói is megerősítenek.
„2008-ban az Ensemble Studios megkezdte egy hatalmas, a Halo univerzumban játszódó MMO tervezését. A kódnevünk Titan volt. A játék több tízezer évvel ezelőtt játszódott volna, mielőtt a Halók beindultak és elpusztították az összes érző életet a galaxisban. Mindez semmivé vált, amikor Don Mattrick rájött, hogy a részvénybónuszát a Microsoft három év alatti játékbevételei alapján számították ki. Látjátok, mi úgy becsültük, hogy három és fél év alatt befejezzük a Titant, ha jól csináljuk. Ez pedig túllépte Mattrick határidejét. Így az Ensemble összes alkalmazottjának elbocsátásával három évig nem kellett fizetnie a drága stúdiónkért, és nem is érdekelte a Titan. Az egyetlen vesztesége egy játékstúdió volt, amely minden termékéből legalább hárommillió példányt adott el. Nem hiszem, hogy igazságosan járt el a Microsoft részvényeseivel, de hát Don az Electronic Arts-nál kezdte mint „kivégző”, szóval mit várhatnánk tőle?”, mondta Petersen.
In 2008, Ensemble Studios started planning a gigantic MMO set in the Halo universe. We code-named it Titan. It was to take place tens of thousands of years ago, before the Halos were set off & destroyed all sentient life in the Galaxy.
I was in charge of the universe-building -… pic.twitter.com/8eaSbEt81X
— Sandy Petersen 🪔 (@SandyofCthulhu) October 28, 2025
Petersen állítása szerint a játék teljes bevételére vonatkozó legalacsonyabb becslésük a Microsofttal együtt 1,1 milliárd dollár volt, ami bármely játék számára elképesztő összeg. A Deadline 2021-ben arról számolt be, hogy a Halo franchise teljes eladási száma akkorra elérte a 81 millió példányt. Ha 60 dollárral számolunk egy példány után, akkor a sorozat játékértékesítéséből származó bevétele 20 év alatt körülbelül 5 milliárd dollárra rúg. Petersen szerint a Titan „Alliance” és „Horde” frakciói az emberhez hasonló Forerunnerek, illetve a Covenant lettek volna. A Titanból kiszivárgott néhány grafika és képernyőkép a fő sorozattal egy időben készültnek tűnik, míg más tervek inkább tudományos-fantasztikus jellegűek, összhangban Petersen leírásával.
Lehet, hogy a Titan valamilyen időutazást tartalmazott volna, vagy illeszkedett volna a környezet feltételezett, távoli jövőbeli esztétikájához, ahogy azt a Star Wars: Knights of the Old Republicban láthattuk. Egy 2008-as interjúban Dave Pottinger, az Ensemble korábbi technológiai igazgatója elmondta, hogy a Covenant még nem volt teljesen „Covenant” a Titanban, ami összhangban állhat Petersen játék-történeti jellemzésével – egy távoli múltbeli Covenant, amely csak névben állt szemben a többé-kevésbé emberhez hasonló Forerunnerekkel.
A rajongók nem emlékeznek jó szívvel Mattrick Xboxos időszakára. Az ő vezetése alatt erőlködtek a Kinecttel, a kezelőfelület átalakításával a Mii-ket imitálták, és mindez az Xbox One piacra dobásával, valamint annak kezdeti, mindig online médiaközpontként való marketingjével tetőzött, ami egy olyan konzolgenerációk sorozatát indította el, amelyben a Sony megőrizte vezető pozícióját egykor fenyegető versenytársa felett.
Forrás: PCGamer, Deadline, Shacknews



