A The Witcher 3: Wild Hunt ma már megkerülhetetlen klasszikus, így szinte felfoghatatlannak tűnik, hogy 2015 tavaszán a CD Projekt RED komolyan attól tartott, egy rivális játék elszívja előlük a figyelmet és a bolti helyet – pedig a lengyel stúdió szerint akkoriban reális esély volt rá, hogy a Batman: Arkham Knight árnyékában maradnak.
Amikor 2015-ben megjelent a The Witcher 3: Wild Hunt, sikere olyan elsöprő volt, hogy ma már nehéz elképzelni, hogy a történet másképp is alakulhatott volna. A CD Projekt RED szemszögéből azonban a megjelenés előtti hónapokban korántsem volt garantált a diadal. A lengyel stúdió komolyan aggódott egy másik, ugyanarra a nyárra időzített megjelenés miatt: a Rocksteady Batman: Arkham Knight című játékától tartottak, attól félve, hogy az elszipkázza előlük a közönséget.
Az aggodalom nem pusztán abból fakadt, hogy az Arkham Knight az év egyik leginkább várt címe volt. A CDPR sokkal inkább attól rettegett, hogy a Rocksteady nyílt világú szuperhősjátéka egyszerűen letolja a The Witcher 3-at a kiskereskedők polcairól. Michał Nowakowski, a CDP társelnöke a 2015 eleji helyzetet úgy írta le, hogy a kiskereskedők külön időablakokra bontva koncentrálják marketingtevékenységüket bizonyos játékokra, amelyeknek kiemelt helyet adnak a boltokban, miközben más címek háttérbe szorulnak.
Az Egyesült Államokban és Európában a The Witcher 3 forgalmazását a Warner végezte. A CDPR ekkorra már rengeteg energiát fektetett abba, hogy meggyőzze a kiskereskedőket: bejárták az Egyesült Királyságot és Európát, és olyan partnereknél mutatták be a játékot, mint a Walmart vagy a GameStop. Sokszor mégis olyan válaszokat kaptak, mint például: „Ti nem a Bethesda vagytok.” A helyzetet tovább rontotta, hogy a stúdió idővel rájött, az Arkham Knight nagyjából ugyanabban az időszakban kerül a boltokba, mint a The Witcher 3, vagyis a két játék közvetlen versenytársává vált egymásnak. Mindezt súlyosbította, hogy a Warner Bros. nemcsak a forgalmazója, hanem a kiadója is volt az Arkham Knight-nak, így különösen erős ösztönzője volt rá, hogy elsősorban a Rocksteady játékát tolja az élre.
Nowakowski szerint az egész helyzet kulcsa az volt, hogy miként tudják a marketinget kivitelezni, és egyáltalán fel tudják-e venni a versenyt a legnagyobb kiadókkal: „Nagy kérdés volt a marketing végrehajtása, hogy tudunk-e felvenni a versenyt a legnagyobbakkal. Hatalmas vitáink voltak, különösen az amerikai kiskereskedelemmel, de az Egyesült Királyságban, a fő piacokon, Németországban és máshol is, mert meg kellett győznünk őket arról, hogy valóban engedjék meg nekünk, hogy pénzt költsünk ezeken a csatornákon. Tegyük fel, hogy a GameStopnak van egy ablaka, a fő ablaka, amelyben eladnak egy terméket. Két hétig valakinek, aztán két hétig valaki másnak. Ez az ő döntésük, az ő hívásuk.”
A társelnök szerint a kiskereskedők valójában fogadást kötnek, amikor eldöntik, melyik játéknak adják ezt a kiemelt felületet: „Hogy ezt a játékot vagy azt a játékot adják-e oda, az egyfajta fogadás, és a döntésük attól függően megölheti vagy felemelheti a játékot. Természetesen a helyes döntést akarták meghozni, hogy minél több példányt tudjanak eladni.” Nowakowski azt is felidézte, mennyire lehangoltak lettek, amikor teljesen világossá vált számukra, hogy a Rocksteady a Batman: Arkham Knight-ot – „azt, amiben az autó is szerepelt” – pont ugyanarra az időszakra időzíti, mint a The Witcher 3-at. „Velünk voltak az egyik turnén. Eljöttek a bemutatónkra. Mi is megnéztük az övéket. Úgy gondoltuk, hogy ezek a srácok tényleg a csúcson vannak. Egyszerűen el fogják söpörni minket. Nehéz lesz.”
Végül azonban közbeszólt a sors: a Batman: Arkham Knight megjelenését az eredeti májusi időpontról június 23-ra halasztották. A The Witcher 3: Wild Hunt így nagyobb önálló figyelmet kaphatott a megjelenés körüli időszakban – a többi pedig, ahogy mondani szokták, már történelem.
Forrás: PCGamer



