A Kraftonról azt lehet hallani, hogy most már a mesterséges intelligencia számukra az első, és ezzel újabb csavar van a fejlesztők és a kiadó közötti perben!
Röviddel azután, hogy a Krafton megerősítette elkötelezettségét az MI-first változás mellett, a Subnautica fejlesztőjének, az Unknown Worlds társalapítóinak jogvitájában a legújabb előzetes tárgyalási dokumentum azt állítja, hogy a Krafton vezérigazgatója, Kim Changham a ChatGPT-hez fordult, hogy megnézze, van-e módja annak, hogy ne kelljen kifizetnie az Unknown Worlds fejlesztőinek azt a 250 millió dolláros bónuszt, amely az egész botrányt elindította. A Krafton több állítást is tett a társalapítókkal kapcsolatban – többek között azt, hogy elhagyták pozíciójukat az Unknown Worldsnél, hogy elloptak a Kraftontól és az Unknown Worldstől, és hogy hajlandóak lettek volna tönkretenni az általuk alapított stúdió hírnevét, csak hogy nagy összegű kifizetést kapjanak.
A társalapítók saját vádakkal illették a Kraftont, például azzal, hogy a Krafton vezetése szándékosan szabotálta az Unknown Worldsöt, hogy késleltesse a Subnautica 2 korai hozzáférésének elindítását abban a reményben, hogy a stúdió így lemarad a bónusz megezerzéséről, és hogy Kim még a társalapítóknak is elismerte, hogy katasztrofális és rendkívül kínos lenne a Krafton számára, ha kifizetné az Unknown Worldsnek a hatalmas bónuszt.
Bár a Krafton tagadja, hogy Kim elismerte volna, hogy pénzügyi katasztrófa lenne a Krafton számára, ha ki kellene fizetnie a bónuszt, a tárgyalás előtti beadványban azt állítják, hogy a Krafton közvetlen lépéseket tett, hogy ne kelljen a bónuszt kifizetni – nem csak pénzügyi okokból, hanem azért is, mert Kim úgy érezte, hogy ez szakmai szégyen lenne, és hogy őt és a Kraftont könnyű prédának néznék, ha kifizetnék a bónuszt. A bónuszellenes kísérlet állítólag Project X néven futott, és a beadvány azt is állítja, hogy a társalapítók elbocsátása Kim kísérleteinek része volt arra, hogy ne kelljen kiperkálni a bónuszt. Kim még a ChatGPT-t is megkérdezte, hogy van-e módja megúszni a bónusz kifizetését, ami nem meglepő, tekintve, hogy a Krafton MI-vel és generatív MI-vel foglalkozó cégként próbálja magát bemutatni.
„Kétségbeesetten próbálta megúszni ezt a szakmai szégyent. Kim megszállottan kereste a módját, hogy megússza a Krafton kötelezettségét az eredményalapú kifizetés kifizetésére. Maria Park elmondta Kimnek, hogy nagyon valószínűnek tűnik, hogy az eredményalapú kifizetés akkor is bekövetkezik, ha az értékesítési célkitűzés teljesül, függetlenül a jogos okból történő elbocsátástól. Kim az MI-hez fordult, hogy segítsen neki ötleteket találni a bónusz kifizetésa ellen. A ChatGPT azt mondta, hogy nehéz lenne visszavonni a bónuszt, De Kim nem tágított,” olvasható a tárgyalás előtti összefoglalóban.
A beadvány továbbá felsorolja Krafton mérföldkőnek számító találkozóit az Unknown Worldsszel, amelyeket Kim az állítólagos probléma megoldásának első lépéseként tartott számon, és amelyek késleltették a Subnautica 2 megjelenését. A Krafton állítólag ezeket a találkozókat használta alapul ahhoz, hogy kampányt indítson a játék késleltetésének érdekében. Ez azonban csak a Project X kezdete volt, mivel a beadvány továbbá azt állítja, hogy a Krafton vezetői lényegében egy összehangolt kampányt terveztek, hogy minden lehetséges eszközzel megússzák a fizetést, beleértve az Unknown Worlds weboldalának és közösségi média csatornáinak átvételét, valamint egy „átvételi forgatókönyv” tartalékterv megkezdését, ha a társalapítók nem egyeznek bele a Krafton kísérletébe, hogy megváltoztassa a kifizetési megállapodást.
A beadvány a Krafton egyik fő állítását is cáfolja, miszerint az alapítók állítólag elhagyták posztjaikat. A Krafton Charlie Cleveland filmkészítői tevékenységét próbálta felhasználni bizonyítékként arra, hogy nem végezte a munkáját, de a tárgyalás előtti beadványban szerepelnek olyan Slack-üzenetek, amelyek állítólag bizonyítják, hogy a Krafton teljes mértékben tisztában volt Cleveland e tevékenységével, és azt is fontolgatta, hogy azt hivatalosan is beépíti a szerepkörébe, mivel egyre nőtt a Subnautica film elkészítésének esélye. A Krafton részéről a Kotakunak küldött nyilatkozatban a cég tagadja a tárgyalás előtti beadványban szereplő állításokat, és azt állítja, hogy elsődleges elkötelezettsége mindig is az volt, hogy a lehető legjobb játékot adja ki a Subnautica rajongóinak.
„A Krafton minden döntésének középpontjában azok a rajongók állnak, akik a lehető legjobb élményt érdemlik. A Krafton vezetőségi változásokat hajtott végre az Unknown Worldsnél, amikor a most már volt vezetők más prioritásokra összpontosítottak a Subnautica 2 helyett. Annak ellenére, hogy a Krafton felajánlotta a volt vezetőknek, hogy meghosszabbítja az eredményfüggő javadalmazás időszakát, ha visszatérnek pozíciójukba, a volt vezetők nem voltak hajlandók visszatérni a munkába, és a felmondásuk előtt és után is több százezer bizalmas dokumentumot tartottak meg az Unknown Worlds és a Krafton tulajdonából. Ezenkívül nem őriztek meg bizonyos fájlokat a munkaviszonyuk megszűnése után. A bírósági eljárás során a Krafton továbbra is arra koncentrál, ami igazán fontos: a lehető legjobb játékot nyújtani a Subnautica rajongóinak. A Krafton a jogi eljárás előrehaladtával továbbra is bemutatja azokat a bizonyítékokat, amelyek igazolják, hogy a korábbi vezetők nem teljesítették kötelezettségeiket,” írta a Krafton.
Mondani sem kell, hogy ez egy rendkívül érdekes ügy lesz, amelyet érdemes lesz követni, ha egyszer bíróság elé jut…
Forrás: WCCFTech, Game Developer, Kotaku



