MOZI HÍREK – A Fortnite előtt új korszak áll: az Epic Games félreteszi a régi rivalizálást, és olyan megállapodást köt a Unityvel, amely alapjaiban forgathatja fel a platform működését. A két cég közös projektje azt célozza, hogy a Unityben készülő játékok és élmények szerves részévé váljanak a Fortnite-ökoszisztémának, így a fejlesztőknek és játékos-kreátoroknak soha nem látott mozgásteret adva.
Az Epic Games láthatóan tovább akarja tágítani az amúgy is óriási Fortnite határait, és legújabb lépése – amely sokakat meglepett a következményei miatt – pontosan ebbe az irányba mutat. A szolgáltatásként működő, folyamatosan frissülő játékplatform mára egy, a Roblox-hoz hasonló élmény-ökoszisztémává vált, és a jövőben olyan frissítést kap, amely kompatibilissé teszi a Unityben fejlesztett projektekkel is. Vagyis a játékos-kreátoroknak többé nem kizárólag az Epic saját eszközkészletére kell támaszkodniuk, ha tartalmat szeretnének létrehozni a Fortnite-hoz – ez a példa nélküli együttműködés épp azt a célt szolgálja, hogy minél több lehetőségük legyen tartalmakat gyártani az Epic Games szolgáltatásalapú, GaaS (Game as a Service) modelljére épülő rendszeréhez.
Egy kezdeményezés, amely a web hajnala előtt tiszteleg
A Fortnite már régen nem az a battle royale, amelyet 2017-ben megismertünk. A klasszikus játékmód ugyan ma is elérhető, de a cím mára hatalmas platformmá nőtte ki magát, ahol az Epic Games saját projektjei és a közösség által készített élmények egyaránt helyet kapnak. Ahogy az előző bekezdésben is utaltunk rá, a jelenlegi rendszer sokkal inkább a Roblox-modellre emlékeztet: az Epic kifejezetten ösztönzi az UGC-t (User Generated Content), és megosztja a tartalomgyártásra szánt fejlesztői eszközeit is. Ezek ugyan eltérnek attól az Unreal Engine-től, amelyre a mai videojátékok jelentős része épül, de a tervek szerint 2027-ben, a következő nagy UE-frissítéssel egységesíteni akarják a két programot.
Mindez azonban a jövőben jelentősen átalakul. Matt Bromberg, a Unity vezérigazgatója a vállalat legutóbbi Unite rendezvényén bejelentette, hogy az Epic Gamesszel közösen azon dolgoznak, hogy a Unity grafikus motorjával készülő játékokat át lehessen hozni a Fortnite-ba. Emellett a Unity a saját kereskedelmi platformját is úgy frissíti, hogy kompatibilis legyen az Unreal Engine-nel. A hivatalos közlemény szerint ez „több lehetőséget ad az Unreal-fejlesztőknek, hogy kezeljék digitális katalógusaikat, fizetési szolgáltatóikat és PC-s, mobilos, illetve böngészős webáruházaikat. A fejlesztők egy helyen szabályozhatják az árakat, az akciókat és az élő szolgáltatásokat az Unreal Engine-nel.” A változás nem azonnal lép életbe, a tervek alapján 2026 elejére várható.
Tim Sweeney, az Epic Games vezérigazgatója szintén részt vett a Unity rendezvényén, és közösen vázolták fel az együttműködés részleteit. Az Epic Games oldalán megjelent nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy „ahogy a web hajnalán, most is úgy gondoljuk, hogy a cégeknek együtt kell dolgozniuk egy nyitott, interoperábilis és igazságos metaverzum felépítésén. A Unityvel közösen azon dolgozunk, hogy a fejlesztők szórakoztató játékokat alkossanak, nagyobb közönséget érjenek el, és valódi sikert érhessenek el.”
„Ellenségekből szerelmesek”
Ritka, hogy ilyen típusú megállapodás szülessen, hiszen az Epic Games és a Unity az elmúlt években a játékmotorok piacán egyértelmű riválisokként pozicionálták magukat. Nem véletlen, hogy egyes felhasználók – például SuspecM – máris ahhoz a romantikus történetekből ismert kliséhez hasonlítják az egészet, amelyet angolul „enemies to lovers” néven szokás emlegetni. A megállapodás összességében egy olyan üzlet, amely még szorosabbra fűzi a két cég kapcsolatát, és tovább bővíti a Fortnite köré épülő ökoszisztémát – azt a játékot, amelyben világszinten már több mint 500 millió fiókot regisztráltak.
Fontos kiemelni, hogy az ötlet nem azt jelenti, hogy a Unity-ben készült játékokat – mint például a Pokémon GO, a Hollow Knight: Silksong vagy a Subnautica – egyszerűen átköltöztetik a Fortnite-ba. Sokkal inkább arról van szó, hogy a rendszer kompatibilitását bővítik, így azok a fejlesztők, akik eddig is a Unity motorjával dolgoztak, a jövőben könnyebben átültethetik saját élményeiket az Epic Games platformjára. Bár mindkét vállalat történelmi jelentőségű lépésként beszél az egyezségről, a fejlesztői közösség egy része korántsem osztozik a lelkesedésben.
A Unity a közösségi felületein megosztotta az Epic Gamesszel kötött együttműködés hírét, és azt a jövő szempontjából izgalmas, előremutató lépésként mutatta be. Néhány felhasználó azonban egészen másként értékeli az egész projektet. „Á, megint valamire fókuszáltok, amit senki nem kért… Tipikus Unity. Nem, nem vagyok izgatott.” – írja Automatic_Gas_113 a Redditen. ShadedCosmos szerint „ha a Unity a mérnöki munkájára és a motor fejlesztésére koncentrálna a mikrofizetések helyett, a fejlesztők abbahagynák az átállást Godotra.”
„Fejlesztőként az a gondom ezekkel a bejelentésekkel, hogy úgy érzem, nem én vagyok a célközönség. A részvényesek azok. Ez zavar” – teszi hozzá brainwipe. „Aggasztó, amikor olyan döntéseket hoznak, amelyekkel a részvényeseket akarják megnyugtatni, miközben a fejlesztők soha nem kérték ezeket a változtatásokat. Az Epic még mindig alulmarad a Steammel szemben, a Roblox pedig óriási játékosbázissal és zárt környezettel rendelkezik. Stratégiai szempontból van értelme, hogy a Unity és az Epic összefogjon. Szerintem ez egy lépés afelé, hogy az Epic fokozatosan feladja az Epic Games Store-t, és mindent a Fortnite-ra építsen. Vajon ettől könnyebb lesz az életem Unity-fejlesztőként? Valószínűleg nem. A Unity nagyon lelkesnek tűnik, de ez nekem nem sokat segít. Rendben, legyen. Csak kíváncsi vagyok, hány fejlesztő érzi ugyanezt a nyugtalanságot.”
A Unity és az Epic Games hosszú távú stratégiájának számos részlete továbbra sem tisztázott, de a felek ígérete szerint a projekt 2026 elejére tervezett rajtja előtt további információkat osztanak majd meg a megállapodás konkrét megvalósításáról.
Forrás: 3djuegos



