A Netflix óriásüzlete felforgatja Hollywoodot, és közben a Hogwarts Legacy meg a Batman játékstúdiói is veszélybe kerülhetnek

A szórakoztatóipar alapjaiban rázkódott meg a hírre, hogy a Netflix 82,7 milliárd dollárért megszerzi a Warner Bros.-t teljes film- és tévéstúdió-hálózatával, valamint a HBO Maxszal együtt. A reakciók döntő többsége a mozik és a streaming jövőjéről szól, miközben szinte alig esik szó egy másik, milliárdos iparágról: a videojátékokról. Pedig a Warner alá tartozó fejlesztőcsapatok sorsa legalább annyira kérdéses, mint a filmslate-é, és a Netflix eddigi játékos stratégiáját látva a fejlesztőknek nincs sok okuk a nyugodt alvásra.

 

A mai nap bombahíre, hogy a Netflix felvásárolja a Warner Bros.-t, és ezzel együtt átveszi az irányítást a film- és tévéstúdiók, valamint a HBO Max streaming platform felett, méghozzá 82,7 milliárd dolláros áron. Az üzletet sokan a szórakoztatóipar történetének egyik legnagyobb akvizíciójaként írják le, és a viták többsége természetesen arról szól, mit jelent mindez a hagyományos stúdióknak, a moziknak és a konkurens streaming szolgáltatóknak. Eközben szinte teljesen háttérbe szorult egy fontos kérdés: mi történik a Warner videojátékos részlegével, és azokkal a stúdiókkal, amelyek évek óta meghatározó szereplői az iparágnak?

A Netflix és a Warner Bros. – sok más nagyvállalathoz hasonlóan – az elmúlt évtizedben fokozatosan beszállt a videojáték-bizniszbe, pénzt, erőforrásokat és komplett csapatokat állítva rá a területre. Ugyanakkor mindkét cég elsődleges fókusza továbbra is a film- és sorozatgyártás maradt, ezért az akvizíció körüli kommunikáció szinte kizárólag a mozikra és a streamingre koncentrált. Egy rövid háttérbeszélgetés azonban tisztázta, mi vár a Warner égisze alá tartozó játékstúdiókra – és ez az iparág ismerőinek aligha lesz meglepetés, mégis okot ad az aggodalomra.

 

A Netflix Games szörnyeteggé hízik

 

A Game Developer szerkesztőségének is szemet szúrt, hogy a Netflix hivatalos bejelentésében egyetlen szó sem esett a gamingről, ezért felkeresték a tranzakcióért felelős feleket. A Warner Bros. Discovery szóvivője ekkor erősítette meg hivatalosan is: a digitális játékdivízió – ideértve a NetherRealmet (Mortal Kombat), a Rocksteadyt (Batman: Arkham, Suicide Squad: Kill the Justice League) és a TT Gamest (LEGO-játékok) – a jövőben a Netflix Games részévé válik. Mindez természetesen csak akkor lép életbe, ha a szabályozó hatóságok rábólintanak az üzletre, amit a felek nagyjából 12–18 hónapon belül várnak.

Ezzel a megállapodással a videojáték-iparban is történelmi léptékű erőkoncentráció jön létre. A Netflix nemcsak a Hogwarts Legacy fejlesztőit szerzi meg – vagyis gyakorlatilag a Harry Potter-játékok új otthonává válik –, hanem az egyik legfontosabb verekedős sorozatért felelős NetherRealmet, illetve a Rocksteadyt is, amely hosszú éveken át a történetvezérelt, egyjátékos akciójátékok egyik etalonja volt (a Suicide Squad gyenge fogadtatása ellenére). Magyar szempontból sem mellékes, hogy a mergerrel a Cenega Hungary jó eséllyel elveszíti a Warner Games portfólióját, hiszen eddig ők forgalmazták a kiadó címeit – ami nekünk személy szerint egyáltalán nem okoz bánatot.

A probléma ugyanakkor nem magában az adásvételben rejlik, hanem abban, milyen pályát futott be a két vállalat gaming fronton az elmúlt években. Bár mind a Netflix, mind a Warner tud felmutatni komoly sikereket a videojátékpiacon, az utóbbi időszak döntései inkább a költségcsökkentésről, stúdióbezárásokról, projektek elkaszálásáról és a korábbi, agresszív terjeszkedés visszafordításáról szólnak. Innen nézve már sokkal kevésbé megnyugtató, hogy most még több stúdió kerül ugyanabba a bizonytalan struktúrába.

 

A Suicide Squad: Kill the Justice League megerősítette, hogy visszahozza Jokert - ráadásul be is mutatták az első gameplay felvételeket az ikonikus gonosztevő főszereplésével!

Kockázatos múlt, bizonytalan jövő

 

Ahhoz, hogy lássuk, miért aggasztja a játékosokat és a fejlesztőket ez az üzlet, elég végigvenni a Warner Bros. és a Netflix legutóbbi, játékokkal kapcsolatos döntéseit. A Warner nem új szereplő a piacon, de az elmúlt évek szó szerint hullámvasút jellegűek voltak. A 2023-as Hogwarts Legacy minden várakozást felülmúlt, bevételben és játékosszámban is rekordokat döntött, míg a 2024-ben megjelent Suicide Squad: Kill the Justice League szinte minden fronton elhasalt, és komoly pénzügyi következményekkel járt a kiadóra nézve.

A MultiVersus korai hozzáféréses rajtja kezdetben ígéretesnek tűnt, a játék komoly rajongótábort épített, mégis 2025-ben lekapcsolták a szervereket, és végül bezárták a fejlesztő Player First Gamest is. A dominóhatás nem állt meg itt: a döntés magával rántotta a készülő Wonder Woman játékot, és ezzel együtt a Monolith Productions stúdiót is. A jövőre vonatkozó kommunikáció alapján a Warner szeretne a legerősebb IP-kre fókuszálni, és házon belül is felismerték, hogy a játékosok egy klasszikus, egyjátékos Batman-játékra vágynak. Ennek ellenére a következő DC-cím állítólag továbbra is a Suicide Squad-féle irányt követi, és a stratégiában központi szerepet kapnak a Games as a Service (GaaS) modellek.

A Netflix ezzel szemben viszonylag friss szereplő a videojátékok piacán, de rövid jelenléte alatt is látványos irányváltásokon ment keresztül, amelyek sok, hozzájuk tartozó csapatot érintettek érzékenyen. A cég felvásárolta a Night School Studiót, a Next Gamest, a Boss Fight Entertainmentet (amelyet azóta bezárt), valamint a Spry Foxot (amelyet nemrég továbbadott); emellett létrehozta a Team Blue-t (amely szintén megszűnt) és egy finnországi stúdiót is. Számos projekt van fejlesztés alatt, köztük több olyan cím, amely a Stranger Things-hez és más ismert IP-khez kapcsolódik, de eddig nem sikerült átütő, iparágformáló sikert elérniük.

Ennek ellenére a Netflix játékos kínálata mégis hozott némi mozgást: például az első Red Dead Redemption megjelenése a szolgáltatásban sok előfizetőnek volt csábító. Összességében azonban a kép az, hogy miközben a Warner aggasztó döntéseket hozott a saját stúdióival kapcsolatban, a Netflix több frissen megszerzett csapatát is gyorsan leépítette vagy átszervezte, ami sokak szemében kifejezetten rossz előjel egy ilyen volumenű összeolvadásnál.

Érthető tehát, hogy a fejlesztők és a játékosok is idegesen figyelik, mihez kezd a Netflix Games olyan, már most is ingatag helyzetben lévő stúdiókkal, mint a Rocksteady. Az ilyen óriásüzletek szinte mindig együtt járnak elbocsátásokkal, stúdióbezárásokkal és azoknak az eszközöknek a leépítésével, amelyek nem illenek az új tulajdonos hosszú távú terveibe. Az, hogy a felvásárlás bejelentése szinte teljesen figyelmen kívül hagyta a gaming üzletágat, elég egyértelműen jelzi: a történet valódi főszereplője továbbra is a film- és sorozatkatalógus, a játékfejlesztők pedig csak a csomag részei.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.