A horrorjátékok reneszánszukat élik, efelől nincs kétség. Itt ezúttal nem a Silent Hill és a Resident Evil franchise-okra gondolok; ők inkább akciósabb irányt vettek fel, főleg a jumpscare-ekre hangolván a történéseket. De a komolyabb horror műfajban miben gondolkodhatunk? Outlast. Five Nights at Freddy’s. Dying Light…
A Dead Island-en túl
A fejlesztők tudják, hogy mi a jó irány; igaz, hogy többnyire nem horrorjátékokkal van tele a CV-jük, de a Dead Island megmutatta, hogy a lengyel csapat az autós termékeken túl is tud kreatívat felmutatni. Miben is volt jó a Dead Island 2011 őszén? Egyszerű a képlet: keverték a zombis világot RPG elemekkel, miközben az egész egy nyílt világ keretein belül zajlódott. Ez tulajdonképpen illik a Dying Light-ra is, amely 2015 január végén fog megérkezni -, s ha belegondolunk abba, hogy eredetileg ez a projek folytatásnak készült, nem lesz véletlen a hasonlóság. Természetesen vannak változtatások! A környezet nagyban hasonlít a lecsúszott emberek környezetére – sehol egy csúcskategóriás luxusvilla, itt, kérem, nyomor van és halál – utóbbiból kifejezetten sok.
A fejlesztők igyekeznek változtatni a megszokottakon; ha el kell jutni egy barátunkhoz életmentés céljából, akkor nem biztos, hogy csak egyetlen megoldás létezik az A és B pont közötti közlekedésre. Lehet, hogy majd ez fogja kiemelni az átlagos címek közül? Még nem tudjuk.
A játékmenet biztosan másmilyen lesz; a Dead Island-del ellentétben (bevallottan!) az lesz a cél, hogy ténylegesen TÚLÉLJÜNK. Itt érdemes mindent egy lapra feltéve helyben lemészárolni a komplett bandát, mert jelen esetben pont ez lesz a hiba: még többen jönnek, amire mi már nem biztos, hogy képesek leszünk reagálni! Röviden és tömören: mi nem leszünk túlerőben. Nem. Leszünk.
Furának hangzik, de a DL a parkour műfajt is magába vegyíti. Hihetetlennek tűnik, holott igaz: itt is lesz olyan, mint a Mirror’s Edge-ben, csak nem akkora mértékben, mint ott – a háztetők közötti ugrásokra készüljenek fel lelkiekben a vertigóra hajlamos játékosok.
A megszokottakkal ellentétben itt agy is lesz a rothadó zombikban: a mesterséges intelligenciát nem erővel, hanem ésszel kell majd legyőzni. Igen, lesz olyanra is példa, hogy a gyorsabb példányok pillanatok alatt utolérnek bennünket, holott ők csak az előétel funkcióját töltik be a többiek által képviselt főétel előtt. Hogyan jut ki a játékos a csapdából? Rajta fog múlni. Érdemes-e kockáztatni embertársainkért (és extra cuccokért) a saját bőrünket? Ez is. Döntések, döntések, döntések – talán hatásuk is lesz. Ezt még nem tudhatjuk. Remélhetőleg nem lesz elhanyagolt eme aspektus.
…és innen
Azért a fegyverek testreszabhatóságát itt is viszontláthatjuk a játékban, vétek is lenne, ha ezt kihagyná a Techland a végleges verzióból! A közelharc ezúttal is fontos szerepet fog játszani, de természetesen a nagyobb hatótávolságú puskák is részt vesznek majd a csatákban. Mivel tízfajta zombit ígérnek a fejlesztők, érdekes lesz azt megfigyelni, hogy melyik mit kíván a legjobban. Száznál is több fegyverből válogathatunk, úgyhogy biztosan lesz lehetőség a kísérletezésre. Talán egy nem várt kombináció hoz átütő sikert számunkra?
A játék sikere az alábbi faktorokon múlik:
– Mennyire lesznek képesek újat alkotni a Dead Island után?
– A nyílt világ lehetőségeit miként fogják megvalósítani?
– Az audiovizuális dolgok felől, bár a grafikáért a Chrome Engine 6-os verziója felel, de a hangok tekintetében mire számíthatunk?
– Mennyire fognak a stratégiára építeni a játékmenetben?
Ez a négy kérdés döntheti el, hogy vételre érdemes lesz-e a Dying Light, vagy sem. A Dead Island-en egyszerűen túl kell lépniük. Más lesz, ez nem kérdés, de vajon MENNYIRE?
-V-
Ezért érdemes rá figyelni:
+ Több fajta zombi, nagyobb stratégiai szempont
+ Parkour elemek
+ Fegyverbuhera
Emiatt lehet csalódás:
– Dead Island-közeliség
– Az emberek megmentése – lesz-e jelentősége?
– Túlerőben lesznek, de lesz-e mögöttük ész?